HSBC Grant věnoval milion nejlepším exportérům

16. dubna 2013 HSBC Bank plc, pobočka Praha, ukončila po šesti měsících 4. ročník projektu na podporu exportu HSBC GRANT. Ten kombinoval financování českých exportérů soukromou sférou s poskytováním poradenství odbornými partnery a oborovými asociacemi.



Dva vítězové dvoukolové soutěže získali cenu, každý v hodnotě 500 tisíc Kč, a nezbytné know-how v podobě právního a obchodního poradenství při řešení konkrétních exportních případů. Odbornou pomoc poskytnou partneři projektu – Česká exportní banka, Ernst&Young, EGAP, White&Case a nově Svaz průmyslu a dopravy ČR.

„Letošní ročník byl nejúspěšnější za čtyřletý průběh grantu“, říká generální ředitel HSBC, plc, pobočka Praha, Mark Winterflood.

 

Go East...

Mezi říjnem 2012 a dubnem 2013 zároveň proběhla v Praze a Brně série čtyř odborných seminářů pro širokou obec tuzemských exportérů, na kterých díky HSBC a jejím partnerům získali potřebné znalosti ke svému dalšímu rozvoji – témata byla věnována například praktickým a právním otázkám vstupu na ruský trh, oblasti ochrany duševního vlastnictví při exportu, vývozu investičních celků do Turecka a z něj plynoucím příležitostem pro české exportéry. „Semináře byly hojně navštěvované, největšímu zájmu se těšil první z nich, Obchodování s Ruskou federací“, dodává Winterflood.

Soutěže se mohly zúčastnit společnosti s obratem nad 200 mil. Kč, jejichž stávající nebo plánovaný roční obrat vývozu by měl činit více než 25 mil. Kč. Kritéria výběru vítězů byla podobná, jaká banka používá k hodnocení svých klientů, rozhodovaly kredibilita, inovativnost a dlouhodobá udržitelnost růstu. Roli nehrálo, zda je firma stávajícím klientem banky. Jedenáct firem splnilo zadaná kritéria, z nich pak porota vybrala pět finalistů. Novinkou letošního kola byla prezentace exportních projektů před odbornou porotou, ta vybrala dva vítěze, kteří byli včera večer vyhlášeni na slavnostním gala večeru v budově České národní banky.

 

Ocenění získala společnost MEGA a.s., jež se zabývá vývojem, výrobou a exportem pokročilých elektromembránových zařízení. Grant využije na podporu exportu zařízení EDI.

Luděk Janák, který připravoval prezentaci pro soutěž, říká: „Při hodnocení jsme se museli zamyslet nad věcmi, o nichž jsme dříve nepřemýšleli. Dostalo se nám ale ujištění, že zvolená cesta je dobrá.“

Druhým vítězem se stala společnost TEDOM a.s., která je předním světovým výrobcem kogeneračních jednotek, energeticky úsporných zařízení pro společnou výrobu elektřiny a tepla. Výhru použije na podporu prodeje kogeneračních jednotek do velkého logistického centra v Rusku. Společnost již na ruském trhu působila a jak sdělil Vlado Murár, senior manager – marketing &PR: „Otázky šly do hloubky, porotu zajímalo, proč se vracíme a co očekáváme od ruského trhu.“

 

Na místě potřebujete mít někoho, kdo zná trh

Banka HSBC má na celém světě více než 50 poboček a 3,5 mil. klientů. Na český trh se snaží přinést možnost rozvíjet mezinárodní obchod. „Jak být úspěšní například v Číně?“, ptá se Mark Winterlood. „Na místě potřebujete mít někoho, kdo zná trh. Naše banka zde působí již 150 let a je velmi pravděpodobné, že vámi vybraný obchodní partner je náš klient. A tady můžeme pomoci. Výrobní index nákupních manažerů HSBC PMI za první čtvrtletí 2013 stále nedosahuje růstu především z důvodu slabé poptávky z tradičních exportních trhů a po tradičních produktech. Proto jsme rádi, že můžeme spolu s našimi partnery nabídnout českým firmám podporu HSBC při obchodování na nových trzích,“ dodal Mark Winterflood, generální ředitel HSBC Bank plc – pobočka Praha.

“Letošní ročník soutěže HSBC Grant jasně ukázal, že mnoho českých exportérů již uspělo na trzích s velkým potenciálem – mnoho z nich získalo zakázky v zemích, jako je Rusko nebo Čína,“ hodnotí Winterflood.

 

Trvat na pivě a pivovarech...

HSBC předpokládá, že spotřeba na nově se rozvíjejících trzích by mohla do roku 2050 ze stávající jedné třetiny dosáhnout téměř dvou třetin celkové globální spotřeby. Je tedy jasné, že tyto trhy představují velký potenciál pro české exportéry. Zatímco se budou dále zaměřovat na tradiční trhy EU, měli by rozšířit své zaměření i na rozvíjející se země. Tradiční české produkty (sklo, porcelán, bižuterie, pivo, vozy a tramvaje Škoda a další) mohou získat zcela novou generaci spotřebitelů na rozvíjejících se trzích.

 

 

Úvodní foto: © mostafa fawzy - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře