Jaderná elektrárna Dukovany může i díky řídicím systémům české firmy ZAT prodloužit svou životnost

Na konci roku 2015 bude končit projektovaná životnost prvního výrobního bloku Jaderné elektrárny Dukovany.



Řídicí systémy firmy ZAT výrazně přispěly k prodloužení její životnosti minimálně o dalších deset let. „Při pěti odstávkách třetího bloku jsme měli na starosti nejnáročnější část rekonstrukce. Výměnu řídicích systémů jsme prováděli při zachování výrobní kapacity elektrárny, což byla i pro nás výzva. Podle dostupných informací nebyl podobný projekt při zachování výrobní kapacity elektrárny ve světě ještě realizován,“ říká Karel Stočes ze společnosti ZAT.

 

Po páté a naposledy....

Po páté a naposledy odstavili minulý měsíc jaderní experti třetí blok dukovanské elektrárny pro plánované dokončení obnovy technologických řídicích systémů bloku. Jde o jednu z největších investičních akcí na JE Dukovany za posledních deset let. Nejdůležitější část, tj. vlastní řídicí systémy vyprojektovala, vyrobila, a ve spolupráci s ostatními subdodavateli a pod vedením generálního dodavatele ŠKODA JS a.s., instalovala společnost ZAT. Společnost  ZAT je jedna ze čtyř firem v EU, které vyrábí a dodávají vlastní digitální řídicí systémy pro primární část jaderných elektráren. 

Dnes je po několika letech projektování, realizace, zkoušek a testů dokončena na třetím bloku poslední etapa, během které byl kompletně obnoven takzvaný Nesystém. Svým rozsahem lze tento projekt srovnat s realizací první etapy, kde se prováděla obnova řídicích systémů pro řízení turbosoustrojí včetně hydraulické části, blokové a nouzové dozorny. Podle Karla Stočese, ředitele divize Automatizace, budou systémy ZAT po ukončení kompletní obnovy v roce 2016 řídit kromě neblokových provozních technologií a bezpečnostních systémů všechny ostatní zařízení pro primární a sekundární část elektrárny. Moderní řízení budou mít také turbínový ostrov, sledování vlastní spotřeby bloku, řízení polohy regulačních tyčí reaktoru i informační počítačové systémy pro blokové a nouzové dozorny atd. 

Díky podobným modernizacím může společnost ČEZ žádat o prodloužení životnosti elektrárny. „Jaderná elektrárna Dukovany bude usilovat o  prodloužení licence k provozu na další desetiletí. Od jejího spuštění jsme do modernizace a zvyšování bezpečnosti investovali prakticky stejně, jako stála samotná výstavba elektrárny. Tedy téměř 27 miliard korun,“ potvrdil mluvčí jaderné elektrárny Dukovany Petr Spilka. 

Dukovanská elektrárna pracuje na řídicích systémech ZAT již od zahájení provozu v roce 1985. Společnost ZAT dosud v rámci projektu obnovy systému řízení kontroly JE Dukovany u modulů M3 až M5 dodala a inovovala zařízení při deseti odstávkách jednotlivých bloků. Techniky ZAT čeká do roku 2016 ještě dalších šest odstávek.

 

České jaderné know-how řadí naši zemi mezi světové dodavatele pro jádro

ZAT patří mezi čtyři firmy v Evropské unii, které vyvíjí, vyrábí, projektují a dodávají vlastní řídicí systémy do jaderné energetiky. Česká republika se tak díky ZAT řadí mezi světové dodavatele nejpokročilejších digitálních řídicích systémů pro jadernou energetiku. Za čtyřicet let dodávek do této oblasti, inženýři ZAT získali zkušenosti a reference z projektů řídicích systémů 25 bloků jaderných elektráren za více než 4,5 miliardy korun. Specializací ZAT jsou systémy kontroly a řízení pro primární, sekundární část a pomocné provozy u nás i v zahraničí. Jaderné know-how firma ZAT uplatňuje také při dodávkách pro jadernou elektrárnu Temelín. 

V bývalém Československu se firma podílela na výstavbě všech jaderných elektráren, zakázky realizuje v jaderných elektrárnách na Slovenku, ve Francii, na Ukrajině atd. 

„ Zakázky v jaderné energetice jsou pro nás významné, tvoří téměř polovinu našeho obratu. Pro řízení jaderných elektráren jsme vyvinuli vlastní řídicí systém. Do inovací investujeme ročně přes 40 milionů korun, jsme součástí výzkumného projektu Centra pokročilých jaderných technologií CANUT. Jsme však také významným partnerem v řídicích systémech pro průmyslové firmy. Na našich systémech běží výrobní linky, otáčí se jeviště divadla, jezdí české i čínské metro, řídíme drážní systémy,“ uzavírá Karel Stočes.

 

 

 


« předchozí článek další článek »








Komentáře