Místo zlepšování procesů se manažeři často zaměřují na prodeje, reorganizace a snižování nákladů

Boj o maximalizaci finančních zisků firem nepolevuje. Ořezávání nákladů, nekončící reorganizace, náročné výzvy, obavy o budoucnost a stres jsou typickými projevy doby, ve které žijeme. Snaha o větší kontrolu firemního dění spolu s automatizací procesů vede k centralizaci rozhodování. Tyto faktory kladou větší nároky na kvalifikaci zaměstnanců, zejména manažerů. Firmy s profesním deficitem směřují k červeným číslům a nízké produktivitě práce.



Naše prostředí se neustále mění a kdo na změny nedokáže správně reagovat, může se dostat do značných problémů. To platí i o procesních zdrojích firem. Bohužel, někteří manažeři „nemocné“ zdroje, procesy a produkty neléčí, nebo léčí špatně, někteří je dokonce prezentují jako zdravé. Nesnaží se zjistit kořenové příčiny „nemocí“ procesů a ztracených obchodů.

„Vypozorovali jsme, že namísto zlepšování procesů se manažeři více zaměřují na prodeje, reorganizace a snižování nákladů.

 

Výsledkem tohoto přístupu bývá pokles CSI (Customer Satisfaction Index), odliv špičkových specialistů a demotivovaní zaměstnanci, kteří nemoci svých procesů znají nejlépe“, upozorňuje Ivo Ducheček, ředitel Business Institut EDU.

 

Firmy se často orientují na zákazníka, což je správná cesta. Je ale důležité si uvědomit, že každý zákazník je jiný a potřebuje to, co očekává on. Velmi často si společnosti vymodelují jednoho univerzálního zákazníka a dle něj přizpůsobují fungování celé firmy. Rovněž se vyplatí mít na paměti, že nejcennější informace k efektivnímu řízení firem jsou na rozhraní se zákazníky. Kdo je nedokáže efektivně sbírat, zpracovávat a využívat, připravuje se o značný potenciál, který v budoucnu může rozhodovat o bytí či nebytí firmy.

 

Právě z informací, které přinášejí zákazníci při kontaktu s firmami, by se měly rodit základní myšlenky firemních strategií a linie nových produktů. „Manažeři znalí procesního řízení vědí, že procesními zdroji podniku jsou informace, metody, zařízení, materiál, finance a lidé. Za pomoci těchto zdrojů se vstupy přeměňují na výstupy a vznikají produkty a služby. Budou-li procesní zdroje dostatečné a kvalitní, budou kvalitní i výstupy, a s nimi spokojení zaměstnanci, zákazníci a akcionáři“, vysvětluje odborník na strategii Soňa Španielová. Manažeři, kteří chtějí být v souladu se svým prostředím, k tomu potřebují informace a znalosti. Bez nich se jen stěží stanou hybateli změn, vlajkonoši, kteří vedou své týmy od vítězství k vítězství.

Úvodní foto: Fotolia

« předchozí článek další článek »





Související články




Komentáře