Boj proti korupci by měl být jednou z hlavních priorit české vlády

Čtyři z deseti podnikatelů byli přímo vyzváni poskytnout úplatek. Dotazovaní podnikatelé se setkali s korupcí 2x častěji ve veřejném sektoru než ve firmách a myslí si, že by se vláda měla problematice korupce intenzivně věnovat.



Korupce je v České republice i českém byznysu stále rozšířený fenomén. Až šest z deseti českých podnikatelů se podle průzkumu společnosti EY setkalo s možností získat úplatkem výhodu pro své podnikání. Čtyři z deseti navíc byli přímo vyzváni úplatek poskytnout. Omezení korupce podnikatelé zařadili mezi tři hlavní priority, na které by se česká vláda měla v nadcházejících dvou letech soustředit. Neuplácí se prý přitom jen ve státní správě, ale i mezi firmami samotnými. Pokles korupce zaznamenal jen každý čtvrtý podnikatel, nejvíce si naopak myslí, že korupce je pořád stejná jako před dvěma roky. Tyto a další závěry vyplývají z exkluzivního průzkumu mezi účastníky soutěže EY Podnikatel roku.

 

Vysoké výdaje státního rozpočtu (56 %), špatná dopravní infrastruktura (48 %) a bující korupce (42 %) - to jsou podle českých podnikatelů hlavní oblasti, na které by se česká vláda měla v následujících dvou letech zaměřit. Korupci má díky širokému mediálnímu pokrytí většina lidí spojenou především s veřejnou správou a velkými státními zakázkami. Čeští podnikatelé se ale s žádostí o úplatek setkávají nejen při jednání se státními úřady, ale stále častěji i mezi firmami samotnými. Z průzkumu vyplynulo, že se dotazovaní podnikatelé setkali s korupcí 2x častěji ve veřejném sektoru než ve firmách. Pozitivní zprávou je, že v soudnictví nebo u policie se s přímou žádostí o úplatek setkala jen 3 % podnikatelů.

 

„Čísla z našeho průzkumu potvrzují stále značné rozšíření korupce v Česku. Jádro problémů přitom nevězí jen ve veřejném sektoru. Více než polovina zaměstnanců z velkých firem říká, že jejich společnost nemá protikorupční pravidla, zhruba třetina firem neprovádí protikorupční školení a nezřídila linku pro whistleblowery. Dodržování etických pravidel je přitom jedním z předpokladů trvalého úspěchu firmy. I proto se v soutěži EY Podnikatel roku soustředíme na vyhledávání pozitivních příběhů českých podnikatelů, kteří mají nejen vynikající výsledky své firmy, ale zároveň posouvají etiku českého podnikatelského prostředí o stupeň výš než je v Česku běžné,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.

 

Neetické jednání ve firmách se přitom neomezuje pouze na korupci. Někteří vrcholoví manažeři mohou pod vidinou nutného růstu sáhnout k neetickým praktikám a například záměrně pozměnit hospodářské výsledky svého oddělení či firmy jako celku. Podle nedávné studie EY o podvodném jednání ve firmách přitom naopak úspěšné firmy na etická pravidla pamatují častěji a pozitivních výsledků dosahují i bez nekalých praktik.

Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.