Český autoprůmysl ve vlnách „dieselgate“

Již delší dobu hýbe světem „dieselgate“, aféra nebývalých rozměrů týkající se falšování emisních testů skupinou Volkswagen. Jak se dotýká českého průmyslu a především tuzemského exportu? Problém rozebírá v následující analýze Marcela Schweinerová z českého zastoupení společnosti Euler Hermes.




„Až do září letošního roku, kdy celá aféra propukla, byly informace o stavu českého autoprůmyslu především pozitivní – autoprůmysl je silný a roste, což potvrdila i čísla Sdružení automobilového průmyslu (SAP) za rok 2014,“ říká Marcela Schweinerová.

 

Podle statistik SAP počet vyrobených silničních vozidel meziročně narostl o 10,4 % na celkových 1,2 milionu kusů. Pozitivní tendence vykazovaly i samotné tržby z průmyslové výroby (meziroční nárůst o 14,9 % na 852,6 miliardy Kč). Po propadech v letech 2012 a 2013 narostla přidaná hodnota, utěšeně vzrostla i zaměstnanost a průměrná mzda vykazuje mírně pozitivní nárůst.

 

Statistiky za prvních deset měsíců roku 2015 meziroční pozitivní trend potvrzují i nadále (nárůst o 4,67 %).

 

Od začátku „dieselgate“ však uplynula velmi krátká doba – několik málo týdnů, kdy se dopady „dieselgate“ mohly v reálu, a tedy i ve statistikách, jenom těžko projevit.

 

„Vzhledem k tomu, že naše úvěrová pojišťovna Euler Hermes cítí zásadní odpovědnost vůči svým klientům za upsané riziko, začalo se záhy po vypuknutí aféry naše analytické oddělení zajímat o reálné dopady dieselgate do zakázkové naplněnosti a hospodaření zainteresovaných firem na českém trhu,“ zdůrazňuje Marcela Schweinerová.

 

Do dnešního dne proto firma oslovila významnou část klientů z pojištěného portfolia, kterých se dopady mohou týkat. Jde jak o významné hráče našeho autoprůmyslu, tak i střední a menší firmy. Z průzkumu vybraných společností vyplynulo, že dopady aféry v danou chvíli buď nedokážou přesně odhadnout, nebo že očekávané dopady jsou minimální nebo vůbec žádné. Situaci budeme samozřejmě i nadále monitorovat a uvidíme, co přinesou další týdny a měsíce.

 

„Pravdou však je, že ‚dieselgate‘ přinesla zásadní otázku, kterou jsme si dosud nikdy nekladli, a tou je obecná otázka spolehlivosti, důvěryhodnosti a společenské odpovědnosti velkých a úspěšných firem,“ uzavírá Marcela Schweinerová.

Úvodní foto: © hfng - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »




Galerie









Komentáře
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.