Hlavní navigace

Cestovní ruch letos útočí na rekord

15. 8. 2017

Sdílet

 Autor: © Syda Productions - Fotolia.com
Cestovní kanceláře a agentury si po letech krize a následného kolísavého vývoje mnou ruce radostí. Prudký meziroční růst prodaných zájezdů může letos vyústit i v nový rekord v přijatých tržbách.

Údaje vyplývají ze zjištění v rámci Indexu očekávání firem ČSOB věnovanému indikativnímu oboru cestovní ruch. Stávající maximum tržeb je z roku 2008 a činí 51,5 miliardy korun. Ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tereza Picková pro letošní rok hovoří o zhruba pětinovém růstu počtu prodaných zájezdů. „Letošní nárůst je kolem dvaceti procent, některé cestovky mají i čtyřiceti procentní růst,“ přidává se marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz Michal Tůma. Podle orientačního šetření ČSÚ ještě loni tržby meziročně klesly o tři procenta, což odborníci na cestovní ruch připisují teroristickým útokům.

 

„Češi si léto bez dovolené v přímořském letovisku dokážou představit jen velmi těžko a příznivý ekonomický vývoj s nízkou nezaměstnaností a rostoucími platy jejich cestovním tužbám dodává křídla. Cestovní kanceláře tento optimismus sdílejí, necítí se ohroženy ekonomikou ani teroristickými hrozbami,“ uvedl výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.

 

Devítiletá cesta na vrchol konjunktury obratu cestovních kanceláří a agentur neznamená, že až letos Češi začali cestovat stejně jako v roce 2008. V důsledku rozmachu internetu, referenčních systémů ubytování, low-costových letenek apod. se rozšířil trend individuálního cestování. Podle jednatelky teplické Tep Tour Anny Schönmannové je internet obrovský fenomén, který dal lidem individualitu. „To je asi ta největší změna v cestovním ruchu.“

 

Český trh cestovních kanceláří (CK) je specifický. Většinu obratu zde netvoří velké cestovní kanceláře, ale naopak malé. Cestovní ruch se tak stále nachází v rukou malých a středních podnikatelů a má často charakter rodinného podnikání. Český zákazník se tak může těšit nevídané rozličnosti jednotlivých kanceláří a agentur. Klíčovými skupinami pro cestování s CK jsou rodiny s dětmi a aktivní senioři.

 

Jednatelka liberecké CK Karavan Hana Páclová připomíná i rostoucí nároky české klientely. „Češi nepožadují luxus, ale chtějí lepší ubytování. Před deseti lety stačil dvouhvězdičkový hotel, nyní se zákazníci vyptávají na doprovodné programy pro děti, výlety a dávají přednost all inclusive hotelům, aby se nemuseli starat o nápoje. Zákazníci jsou ochotnější si i připlácet za hotel na pláži.“

 

Více než měnící se kurzy koruny nebo živelné pohromy a teroristické útoky ohrožuje podnikání cestovních kanceláří stát se svými regulacemi. CK zájezdy organizují, proto podléhají vysoké regulaci, aby byl spotřebitel chráněný před úpadkem a neměl problémy se dostat z dovolené domů.

 

Reakcí na digitální trh je chystaná evropská směrnice o souborných cestovních službách, která bude účinná od července příštího roku. „Když si koupíte přes web letenky, vždy vám prodejce začne nabízet i ubytování či autopůjčovnu. Jenže pokud prodáváte více než jednu službu, měl byste jako prodejce splňovat podmínky cestovní kanceláře a platit pojištění a řídit se i dalšími zákony,“ vysvětluje Tereza Picková. Směrnice nevytvoří z prodejců letenek cestovní kanceláře, ale řeší ochranu spotřebitele a ukládá povinnosti i obchodníkům. Nově tak zákazník může bezplatně zrušit svou dovolenou, pokud se cena za souborné cestovní služby zvýší o osm a více procent, může požadovat ubytování tří nocí navíc, pokud nebude možné opustit destinaci v důsledku přírodních katastrof nebo občanských nepokojů apod.

Byl pro vás článek přínosný?