Chuť malých a středních firem investovat roste

České malé a střední podniky (SME) jsou do značné míry motorem fungování české ekonomiky. Jejich podíl je značný zejména na zaměstnanosti, pracuje pro ně každý druhý český zaměstnanec. Průměrný úvěr u SME aktuálně dosahuje 6 milionů korun.



SME, tedy firmy do 250 zaměsntnanců, realizují také třetinu investic v ekonomice, průměrně si půjčují 6 milionů korun a jejich apetit po bankovním financování prudce roste. Majitelé malých a středních podniků vidí svou budoucnost převážně optimisticky, očekávají růst tržeb i investic. Ukazují to data průzkumu, který provedla UniCredit Bank. Navíc podle nedávného průzkumu banky jsou výrobky českých rodinných firem pro zákazníky znakem tradice a kvality, preferují je před produkty nadnárodních společností.

 

O významu malých a středních podniků pro českou ekonomiku dnes téměř nikdo nepochybuje. Jaký je ale jejich reálný dopad? Podle analýzy UniCredit Bank můžeme tvrdit, že segment SME, jak se jinak malým a středním podnikům říká, je do značné míry hnacím motorem českého ekonomického vývoje. I přes svá specifika kopírují ukazatele SME sektoru vývoj hospodářské situace. Platí to zejména u zaměstnanosti, pro sektor SME totiž pracuje přes 50 % českých zaměstnanců.

 

Typické SME?
15 let starý obchodník s ryze českým kapitálem

 

„Malé a střední podniky zaměstnávají přes polovinu všech pracujících v České republice a tvoří 40 % ekonomické produkce. Navíc realizují třetinu objemu všech firemních investic u nás. Tato čísla naznačují, že v segmentu SME jsou firmy koncentrovány především v odvětvích náročnějších na pracovní sílu a méně na fixní kapitál,“ říká Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

 

A jak vypadá typický zástupce malých a středních podniků u nás? Ze statistického hlediska jsou na českém trhu tři čtvrtiny SME podniků ryze tuzemské a více než polovina z nich již oslavila své patnácté narozeniny. Nejdůležitějším oborem z pohledu zaměstnanosti a přidané hodnoty je pro celý segment výroba, zejména pak v oblasti produkce pro automobilový průmysl. Co do absolutního počtu ale tyto firmy nejčastěji působí v obchodě (32 %) a službách (19 %), výroba (19 %) je až třetí v pořadí.

 

 Typický českyý SME podnik 
Zdroj: Albertina, Eurostat, ČSÚ, UniCredit Bank

 

Objem úvěrů pro SME roste

 

Budoucnost je podle zástupců malých a středních podniků růžová. Podle dat UniCredit Bank až osm z deseti českých rodinných firem vnímá své budoucí vyhlídky optimisticky. Finančně očekávají SME v příštích třech letech většinou mírný růst nebo udržení současné úrovně tržeb. Tato očekávání se odráží i v zájmu malých a středních podniků o bankovní financování. Klienti UniCredit Bank si dnes v České republice půjčují formou provozního nebo investičního úvěru v průměru 6 milionů korun ročně.

 

Rodinná firma: Tradice a kvalita

 

Téměř osm z deseti Čechů a také Slováků považuje rodinné firmy za tradiční. Tři čtvrtiny z nás je navíc vnímají jako kvalitní, podobně je tomu pak i na Slovensku. „Firma, která chce na dnešním českém trhu uspět, musí nabízet kvalitní služby nebo produkty. K tomu jsou potřeba pravidelné inovace a investice do dalšího rozvoje firmy a jejich zaměstnanců. Naše firma se ve stavebním byznysu pohybuje téměř 25 let a právě kvalita našich staveb a rekonstrukcí je u nás tím, co nám pomáhá v silné konkurenci obstát,“ vysvětluje Aleš Krátkoruký, spolumajitel stavební firmy Kališ & Krátkoruký.

 

Rodinné firmy ale nejsou jen synonymem tradice a kvality. Více než polovina Čechů i Slováků totiž v průzkumu uvedla, že by při zakládání vlastního podnikání uvažovali právě o modelu rodinné firmy. Jako jasné výhody uvedli především důvěru ve členy rodiny a jejich spolehlivost. Vnímání rodinných firem na trhu je v obou zemích také příznivým faktorem. V Čechách vnímá 49 % populace rodinné firmy pozitivně oproti zahraničním, na Slovensku je to potom 36 %.

 

„Se synem jsme již od založení firmy v roce 1990 rovnocennými partnery, dalšími dvěma společníky jsou navíc naše manželky. Králíček s.r.o. je tedy rodinná firma v pravém slova smyslu. Jako největší výhodu podnikání v rodině vnímám právě vzájemnou důvěru, firma nás všechny živí a máme společný zájem na jejím dalším rozvoji. Také rozhodovací procesy jsou v rámci rodiny jednodušší, místo složitých vnitřních pravidel se tak můžeme soustředit na naše produkty a jejich kvalitu,“ vysvětluje František Králíček, spolumajitel rodinné firmy Králíček, s.r.o. specializované na tisk etiket.

Úvodní foto: © Tijana - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře