Distribuční kanály se i nadále posouvají ze západu na východ

A postupují do regionu střední a východní Evropy, jak uvádí zpráva společnosti Colliers International. Z ní také vyplývá, že změny v modelech obchodu, technologie, infrastruktury a provozu mění logistické prostředí v regionu EMEA.



Evropské logistické prostředí se vyvíjí a distribuční kanály se i nadále přesouvají ze západu na východ do regionu střední a východní Evropy. Je to podporováno zlepšováním infrastruktury, růstem obchodu, poptávkou na trhu a zvýšenou efektivitou dodavatelského řetězce. To, spolu s přemísťováním výroby ze severu na jih, mění evropské logistické prostředí.

 

Damian Harrington, regionální ředitel výzkumu pro východní Evropu Colliers International, to komentoval: „Svou roli v tomto vývoji hrají přesun globálních obchodních tras, nová infrastruktura v Evropě, rychlý rozvoj e-commerce, rostoucí poptávka na trhu střední a východní Evropy a zlepšení efektivity dodavatelského řetězce. A tím to nekončí – vznik a potřeba multimodální nákladní kapacity a energeticky účinných dopravních a dodavatelských řetězců bude pokračovat v transformaci center a modelů, což výrazně ovlivní logistické prostředí a naše města v budoucnosti.“

 

Přehled hlavních přístavů v Evropě vypracovaný společností Colliers International ukazuje, že od roku 2010 došlo k výrazným změnám v obchodování, a to z hlediska objemu TEU kontejnerů. Přístavy obsluhující severní Polsko a Německo byly na vrcholu pilíře, což pomáhá řídit logistickou poptávku v severním Německu a Polsku a klíčových trzích CEE regionu. Gdaňsk (Trojměstí) zaznamenal od roku 2010 zvýšení objemu obchodu o 133 %, což ho posouvá na stejnou úroveň s francouzským Marseille.

 

Nejvíce rostoucím přístavem je Piraeus v Athénách, který zaznamenal nárůst obchodu o neuvěřitelných 276 %, čímž se dostal na úroveň přístavu Felixstowe, hlavního přístavu ve Velké Británii. Růst obchodu v Řecku, Turecku, a také v Konstantě, největším přístavu v Rumunsku, posílil posun v obchodování přes Středomoří až po jihovýchodní Evropu, což jde ruku v ruce s významným růstem výroby na jihovýchodě Evropy. Tento růst řídí především nízká cena práce a provozní náklady, vysoce kvalifikovaná pracovní síla a rostoucí panevropské a globální propojení.

 

Další hlavní přístavy, které rostou od roku 2010, jsou Marseille, Janov a Algecira. Ty demonstrují posun v obsluze Evropy ze Středomoří. Tradiční severské námořní přístavy – Le Havre, Antverpy, Zeebrugge a Rotterdam, zaznamenaly ve stejném období stagnaci nebo pokles objemu TEU. Ve Velké Británii zaznamenal největší růst Londýn, zatímco Felixstowe, Southampton a Liverpool vykázaly pokles aktivity.

 

„Stejně jako se mění klíčové faktory, které ovlivňují distribuční centra, jsme svědky vývoje měst z hlediska poptávky po moderních průmyslových prostorách. Ta je tažena sektorem e-commerce, novými formami městské dopravy a technologiemi, které ovlivňují klienty z kanálů byznys-byznys a byznys-zákazník. To je jedno z nejdynamičtějších a vzrušujících odvětví, do kterých můžeme být zapojeni. Díky práci na inovativním řešení s našimi klienty znovu rozvíjíme maloobchodní sektor,“ řekl Tim Davies, ředitel EMEA Industrial, Colliers International.

Úvodní foto: © Ivan Kruk - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře