Hlavní navigace

Jaká je ochota českých domácností přijmout rizika u investic?

11. 6. 2015

Sdílet

 Autor: © Gorilla - Fotolia.com
Volné finanční prostředky Češi stále směrují nejčastěji do termínovaných vkladů, spořicích účtů, stavebního spoření či penzijního připojištění.

Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který pro společnost Arbes Technologies zpracovala agentura Yeseter. Z ostatních analýz a průzkumů (např. Eurostat) dále vyplývá, že ve srovnání s průměrem EU zaostává Česká republika v investicích do cenných papírů, měn nebo komodit. V roce 2013 se české investice do akcií pohybovaly okolo 1,5 procenta, ovšem průměr Eurozóny byl na 3,6 procenta z celkových investic domácností.

 

Do podílových fondů dnes investuje pouhých 12 % Čechů, do akcií pak jen 5 %. Nejčastěji volenou délkou investice je doba v rozmezí tří až šesti let. Na šest a více let přitom investuje pouze věková skupina 35 - 55. „To je v rozporu s logikou investic jako takových, kdy do dlouhodobých investic by měla směřovat větší část prostředků, zatímco do střednědobých a krátkodobých investic, za které lze typicky považovat nabídku bankovních produktů, by měla směřovat rezerva pro překlenutí výpadku příjmu domácnosti,“ komentuje Jan Denemark, generální ředitel Arbes Technologies. Mladší i starší generace tak investují shodně do krátkodobých projektů, maximálně na 2 roky.

 

Doporučení investovat pak přichází nejčastěji (55 %) od známých, kamarádů či přátel, jen 35 % od bankéřů.

Služeb finančního poradce pak využívá 65 % investujících Čechů, ovšem s jejich službami nebývají příliš spokojení, případně mají pocit, že jejich služby jsou příliš drahé. Na druhou stranu tím, že problematice dostatečně nerozumí, nechtějí investovat na vlastní pěst. To předznamenává hlavní důvod neochoty Čechů investovat do akcií, měn a komodit, a to třeba i nepřímo prostřednictvím podílových fondů, a tou je malá osvěta a nedůvěra plynoucí z neznalosti problematiky.

 

„Podle analyzovaných ohlasů ze sociálních sítí je zřejmé, že občané v České republice mají mnohem menší podíl svých volných finančních prostředků investován do akcií, než je tomu na západě. Důvodem je stále nízká finanční gramotnost obyvatel a nedostatečná osvěta v tomto směru. Subjekt, který se na tomto poli nějakým způsobem zviditelní, např. přes různé hry, testy, simulace a kvízy, má velkou šanci utrhnout i velkou část tohoto potenciálního trhu,“ říká Jan Denemark.

 

V tomto aspektu by mohly výrazně změnit situaci moderní technologie, samotná společnost Arbes Technologies představila vlastní platformu myTrader pro on-line obchodování. Ta umožňuje investovat jak profesionálům, tak i začátečníkům kdykoliv a odkudkoliv, například i z pohodlí vlastního domova. Přináší řadu inovativních funkcí, například tzv. social trading anebo pokročilou analytiku. Prozatím se investoři rozhodují zejména na základě fundamentální a technické analýzy dat o daném investičním produktu. Social trading však umožní, aby každý investor on-line následoval investorská rozhodnutí jiných investorů. Investor „začátečník“ tak může následovat například seniorního odborníka na investice do akcií na Pražské burze apod. Je to obdoba „sdílení“ na sociálních sítích přenesená do světa investorů.

 

Z průzkumu totiž vyplynulo, že až 55% investorů by rádo sledovalo stav své investice online, a to nejlépe minimálně 2x měsíčně. Pravidelný papírový výpis je sice stále považován za důležitý historický snímek vhodný k dočasné archivaci, ale míra ocenění se snižuje, dnes jej ocení již jen třetina investujících Čechů. Schůzka s poradcem je vítaná, ale zabírá příliš mnoho času, a proto ji preferuje jen 15ti procentní skupina. Aplikace, která by fungovala on-line, by tak mohla podpořit další zájem o investice do cenných papírů, měn a komodit.

 

Mezi další zjištění průzkumu patří to, že čtvrtina Čechů očekává roční zhodnocení investice ve výši 15%, čtvrtině by se líbilo zhodnocení ve výši 10%, pětina by se spokojila i 5% ročním zhodnocením. 40% investorů investuje částku do 50.000 Kč ročně, 30% částku v rozmezí 51.000 až 100.000 Kč. Nejčastěji zmiňovaným zužitkováním vydělaných peněz je jejich následné investování, tudíž vydělané peníze jsou opět použity pro další investice (35%), dále to jsou nákupy nemovitostí (20%) nebo dopravních prostředků vyšší cenové kategorie včetně motocyklů a jacht (15%).

 

Exkluzivní analýza sociálních sítí a webových diskusí, kterou provedla společnost Yeseter, analyzovala v období od 1. ledna do 31. května 2015 celkem 37.928 příspěvků na téma investiční produkty a investování. Za příspěvek byl považován článek na zpravodajském serveru, blog, diskusní příspěvek pod tímto článkem nebo blogem, zmínka na diskusním fóru, tweet z Twitteru, komentář na zdi sociální sítě Facebook nebo Google+.

Byl pro vás článek přínosný?