Každý pátý Evropan neplatí své dluhy úmyslně

Podle údajů ČNB připadá v průměru na každou českou domácnost neuhrazený dluh ve výši 13.414 Kč. Častým důvodem nesplácených dluhů je kromě dočasných finančních problémů a zapomnětlivosti i úmysl neplatit. V Evropě záměrně neplatí 21% dlužníků.



Tento trend je podle průzkumu mezinárodní inkasní agentury EOS KSI nejvíce patrný na Slovensku, v Bulharsku a Rusku.

 

Na své pohledávky zapomínají nejvíce Britové

Evropani na své pohledávky často zapomínají. Nejhůře jsou na tom ve Velké Británii, kde na úhradu zapomene 53 % dlužníků, dále na Slovensku 33 % a v Německu 32 %. Zadlužené klienty ve východní Evropě charakterizuje záměrné obcházení povinnosti platit. S tímto přístupem se lze setkat u 25 % z nich. V západní Evropě jde o každého pátého. „Existuje kategorie dlužníků, kteří se spoléhají na to, že jejich nesplacené závazky budou promlčeny. Tato strategie se jim bohužel nezřídka vyplácí, věřitelé totiž pohledávky mnohdy ani nezačnou vymáhat. U přeshraničních dluhů to platí dvojnásob,“ uvádí Vladimír Vachel, jednatel inkasní společnosti EOS KSI.

 

Míra nezaměstnanosti není měřítkem

Z průzkumu vyplývá, že jako původce nesplácených dluhů byla ve východní Evropě výrazně častěji uváděna špatná ekonomická situace a nezaměstnanost. Naopak španělští klienti si na své platby myslí, zaplatit zapomenou pouze 4 %, a to i navzdory vysoké míře nezaměstnanosti. „Automaticky nelze spojovat míru nezaměstnanosti s předpokladem, že se klient v dané zemi bude platbě vyhýbat. Velká míra ekonomické aktivity v některých státech může být totiž neohlášená. Neznalost místních podmínek je proto vhodné řešit využitím mezinárodně působících společností se znalostí lokálního prostředí,“ komentuje Vachel.

 

Němci si často stěžují

Co mají oba regiony společné, je nízké procento stížností a reklamací. Zákazníků, kteří takto prodlužují dobu splatnosti, bylo průměrně 5 %, z toho nejvíce v Německu (10 %). Hlavní překážkou včas uhrazených pohledávek v celé Evropě jsou však stále dočasné rozdíly mezi výdaji a příjmy.


O průzkumu: Společnost EOS KSI realizovala průzkum platební morálky za rok 2014 v segmentu B2B a B2C v 2.600 firmách z 12 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Ruska, Polska, Španělska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Maďarska a Slovenska). Společnosti byly dotazovány na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.

Úvodní foto: © dimasobko - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře