Podnikatelé v Česku věnují výrazně víc času práci než rodině. Doma se dívají na televizi nebo si čtou

Rodině před prací dává absolutní přednost pouze 16 %, mají k ní blíže ženy podnikatelky. Osm z deseti (83 %) českých podnikatelů pracuje přesčas, každý pátý dokonce více než 12 hodin denně. Polovina podnikatelů včetně žen pracuje i o víkendu. Když už se podnikatel zastaví, tráví 6 z 10 z nich čas se svojí rodinou nebo u televize, 40 % u knih či internetu. Tuzemští byznysmeni jsou vášniví cyklisté, třetina z nich plave. Mladí propadli běhu, u žen vede plavání a chůze.



Pro více než polovinu českých podnikatelů a podnikatelek je práce v životě absolutní prioritou a věnují jí většinu svého času. I když by většina podnikatelů chtěla být s rodinou více, nejsou schopni si na ni najít čas. Osm z deseti pracuje přesčas, polovina podnikatelů a podnikatelek navíc alespoň příležitostně pracuje i o víkendu. Když oddychují, věnují se sportu, zejména kolu, sledování televize, internetu nebo práci na zahradě. Tyto a další závěry odhalil exkluzivní průzkum poradenské společnosti EY o zdraví a životním stylu českých podnikatelů.

 

Zajímavým zjištěním je rozdělení priorit podnikatelů mezi pracovní a rodinný život. Přestože 78 % českých majitelů firem tvrdí, že se snaží rozprostřít svůj čas mezi práci a soukromí, 53% procent z nich jedním dechem dodává, že je pro ně práce absolutní prioritou a věnují jí většinu svého času. Pouze necelá pětina (16 %) byznysmenů odpověděla ve prospěch absolutního upřednostňování soukromí a rodiny.

 

„Problémem podnikatelů není to, že by s rodinou být nechtěli, právě naopak. Odpovědnost za fungování firmy a pracovní nasazení ale většině neumožňuje se svými blízkými trávit tolik času, jak by si představovali. A i přestože velká část podnikatelů a podnikatelek označuje za prioritu firmu, své osobní volno se snaží investovat právě do rodiny,“ komentuje situaci Magdalena Souček, vedoucí partnerka společnosti EY v ČR a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.


Přestože čeští podnikatelé tráví v práci velké množství času, stále si ještě váží volna, které jim poskytuje víkend. Většina respondentů průzkumu uvedla, že se víkend v práci snaží trávit zcela výjimečně či nárazově, když je potřeba. Čtvrtina podnikatelů na druhou stranu za měsíc víc víkendů odpracuje, než jich má volných.

 

Nejpopulárnější „podnikatelské“ sporty

 

Podobně nezbývá podnikatelům mnoho času ani na aktivní pohyb a sport. Výjimkou jsou mladí do 30 let, kde téměř polovina z nich věnuje sportu zhruba hodinu denně a až celých 88 % alespoň 2 hodiny týdně. U podnikatelů ve středním věku pak zájem o sport upadá a drtivá většina z nich sportuje nejvýše dvě hodiny každý týden.

 

Sporty populární mezi podnikateli

Zdroj: EY, 2016

 

„Podnikatelé upřednostňují spíš individuální sporty, které kopírují popularitu mezi Čechy obecně. S velkým náskokem vede jízda na kole, oblíbené jsou také plavání a běh. Mladí podnikatelé sportují výrazně více, šest z deseti z nich například pravidelně běhá,“ říká Magdalena Souček.

 

Volno s rodinou, na internetu nebo u televize

 

A co dělají podnikatelé, když nepracují a nesportují? Většina z nich se snaží své vzácné volno trávit v blízkosti své rodiny či partnera. Nejoblíbenější formou odpočinku mezi starší i mladší generací respondentů (60 %) je sledování televize, stejně tak všechny věkové kategorie spojuje chuť trávit čas se svými nejbližšími, ať už se jedná o rodinu či partnery.
Zcela samostatnou kategorií je práce na zahradě. Zatímco zahrádkaření holduje více jak polovina podnikatelů ve věku přes 40 let, mezi mladší generací dotazovaných o něj jeví zájem necelá pětina lidí. Naopak každý desátý mladý podnikatel dává přednost úplnému odstřihnutí od informačního šumu a věnuje se meditaci.

 

Nepřekvapí, že mladší generace tráví mnohem více času na internetu než u tradičních médií. Silné oblibě se však mezi všemi těší četba knih. Překvapivě ji ale jako odpočinkovou aktivitu uvádějí mnohem více právě podnikatelé pod 30 let. „Tablety a elektronické čtečky knih poskytují mnohem širší prostor pro získávání informací a znalostí četbou, než když jste nuceni s sebou nosit tradiční tištěné publikace. Na druhé straně ale mladí podnikatelé podle průzkumu rádi sáhnou i po tištěné knížce,“ vysvětluje Magdalena Souček.


Kromě obvyklých způsobů trávení volného času se v průzkumu EY objevily i netradiční odpočinkové aktivity jako řízení bagru, restaurace starých vozidel či stavba modelů.

 

Nominujte svého EY Podnikatele roku

 

Společnost EY hledá v České republice již sedmnáctého EY Podnikatele roku, který bude Českou republiku reprezentovat na světovém finále v Monte Carlu. Porotu soutěže zajímají nejen hospodářské výsledky, ale především výjimečný podnikatelský příběh. Soutěží se v kategoriích EY Podnikatel roku České republiky, EY Technologický podnikatel roku, EY Začínající podnikatel roku a EY Společensky prospěšný podnikatel roku. Novinkou sedmnáctého ročníku soutěže EY Podnikatel roku je Cena České televize – Podnikatelský přínos kultuře a umění. Oceňováni budou i nejlepší podnikatelé v krajích. Nominovat podnikatele do soutěže může kdokoliv, nejlépe prostřednictvím nominačního formuláře na stránkách:

www.podnikatelroku.cz
Na stejném odkazu je k dispozici rovněž přihláška pro podnikatele. Uzávěrka přihlášek i nominací je 21. října 2016.

Úvodní foto: © Frank Boston - Fotolia

« předchozí článek další článek »








Komentáře
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.