Hlavní navigace

Ubytování a hotelnictví se už zase daří, konkurence roste

21. 2. 2017

Sdílet

Rostoucí návštěvnost hostů ze zahraničí i z tuzemska, stoupající ceny a tržby. Odvětví hotelnictví a ubytování v ČR prosperuje a zapomíná na předchozí tíživá krizová léta a úbytek ruské klientely. Pro další úspěšný rozvoj v oboru je podle odborníků podmínkou pokračující růst cen.

Růst cen ale ovšem omezují ostré konkurenční prostředí nebo online rezervační služby, vyplývá z průzkumu ČSOB mezi malými a středními podnikateli v rámci Indexu očekávání firem.

 

„Ubytovací trh je v zásadě ovlivněn domácí a zahraniční poptávkou. Polovina hostů přijíždí ze zahraničí, proto je důležité, v jaké ekonomické kondici se nacházejí země z příjezdových destinací. Velkou roli hraje pochopitelně i marketing, lokalita hotelu, pověst Prahy a celé republiky. Čím více návštěvníků z ekonomicky silných zemí přijede, tím více budou moct růst i ceny. Růst těchto cen pak může stimulovat nové investice a rozvoj dalších služeb,“ uvedl Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

 

Ubytovací ceny se podle dat ČSÚ pohybují nad předkrizovou úrovní, ale podle Václava Stárka z Asociace hotelů a restaurací ČR by hoteliéři měli mít odvahu zvyšovat ceny více. „Velkým problémem je, že za práci v hotelu nejsou lidé dobře placeni. Šíří se nahrazování recepčních automaty. To je ale špatně, šetřit se má v zázemí hotelu.“ Hotelům a penzionům také rostou výdaje, zdražují třeba potraviny a náklady přinesla i elektronická evidenci tržeb.

 

Zájem o vyšší komfort a rozmanitější služby, které vyžadují obnovu a investice, je přitom u klientů zřetelný. „Když se kouknete na booking.com, tak hotely s více službami jsou vyprodané nejdříve,“ poukázal Stárek. „Klienti nepůjdou jen po pokojích za nejnižší cenu, budou si chtít hotel užít,“ souhasí Lukáš Kobrle z libereckého Hotelu Arena.

 

Na druhou stranu mají lidé více na výběr. Prostory ke krátkodobému pronájmu nabízí přes AirBnB již přes 14.000 domácností z ČR. Ve srovnání se zhruba 225.000 hotelovými lůžky to není mnoho, ale ještě v roce 2012 to bylo jen 399 domácností. Dalším tržním faktorem jsou online trade agenti (OTA), servery jako např. booking.com, jejichž silné postavení znemožňuje hotelům nabízet levnější pokoje přes vlastní web.

Hoteliéři budou také sledovat Českou národní banku, protože konec intervenčního režimu může přinést posílení koruny k euru a tím zdražení pro zahraniční turisty. Nejvíce návštěvníků do ČR přijíždí ze zemí platících eurem – Německa a Slovenska. Analytici ale výraznou skokovou změnu kurzu nepředpokládají.

 

„Růst inflace spolu s rostoucím objemem prostředků vynakládaných centrální bankou na udržení slabé koruny povede k exitu ČNB z intervenčního režimu, který podle našeho předpokladu nastane ve druhém čtvrtletí 2017. Do konce roku očekáváme posílení domácí měny zhruba na 26,20 Kč za euro, tzn. o 3 %,“ uvedl hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.

Trh s ubytováním v současnosti odhadem převyšuje ročními tržbami 40 miliard Kč, což je hranice, kterou podle dat ČSÚ překonal naposledy v roce 2008. Ubytovacích zařízení je na výběr přes devět tisíc, dvě třetiny z toho tvoří hotely a penziony. Celkově segment zaměstnává 27 tisíc lidí, v porovnání s rokem 2012 o šest procent méně.

Byl pro vás článek přínosný?