Hlavní navigace

50 nejinovativnějších firem roku 2016: přední místa zaujímají firmy z IT sektoru

27. 2. 2017

Sdílet

Společnosti Apple, Google, Tesla a Microsoft si udržely přední místa v každoročním přehledu nejinovativnějších firem, který vydává společnost The Boston Consulting Group. Amazon si polepšil o čtyři příčky a uzavírá první pětici. Netflix a Facebook se poprvé umístily v první desítce a polepšily si o 15 a 19 míst.

Na letošním globálním žebříčku je zastoupeno 34 firem z USA, 10 z Evropy a 6 z Asie. Tento mix regionů představuje výrazný posun ve prospěch severoamerických společností, jejichž podíl mezi prvními padesáti činí 68 %. V roce 2013 to bylo 44 %. Společnost BCG provedla průzkum mezi více než 1.500 manažery inovací z mnoha zemí a oborů již po jedenácté od roku 2004 s cílem zhodnotit stav inovací v podnikání. Ve zprávě nazvané Nejinovativnější firmy roku 2016: posun od mentality NIH zveřejňuje jména 50 firem, které globální manažeři inovací označili za nejinovativnější, a zkoumá rostoucí potřebu firem získávat inovace zvenčí.

 

„S ohledem na rychleji rostoucí trhy a skutečnost, že i v tradičních oborech začínají technologie představovat klíčovou konkurenční výhodu, může mít mentalita NIH fatální důsledky,“ říká Andrew Taylor, spoluautor zprávy a partner BCG. „Nejúspěšnější současní inovátoři jsou ti, kterým se daří nacházet strategickou rovnováhu mezi interními a externími inovacemi. Dokáží chytře a efektivně vyhledávat externí nápady a rychle je přenášet do svých firem.“

 

Výzkum odhaluje, že slabší firmy zaostávají za nejschopnějšími inovátory především ve vyhledávání externích inovací. Silní inovátoři uplatňují analytičtější přístup – 65 % z nich uvedlo, že nové myšlenky hledají v rámci svých sítí kontaktů a vytěžováním velkých dat (u slabých inovátorů to bylo jen 14 %). Schopní inovátoři jsou také flexibilnější v osvojování inovací. Například 66 % z nich uvedlo, že nové nápady často nebo velmi často vyhledává prostřednictvím partnerství (u slabých inovátorů to bylo jen 22 %). Studie poukazuje na rostoucí potřebu firem vyvážit interní a externí inovace a překonat mentalitu NIH („not invented here“, nevynalezeno u nás).

Michael Ringel, partner BCG a spoluautor zprávy, říká: „Vidíme, že inovátoři častěji využívají vyspělé analytické nástroje k identifikaci klíčových technologií vhodných pro licencování a společností s potenciálem pro partnerství či akvizici. To jim dovoluje zkrátit vývojové cykly a předběhnout konkurenci.“

 

Společnosti, které aktivně vyhledávají externí inovace, používají k přenosu inovací dovnitř firmy řadu strukturních a kulturních technik. „Přední inovátoři bojují s mentalitou NIH kombinací strukturních a kulturních nástrojů,“ říká Hadi Zablit, partner BCG a spoluautor zprávy. „Tradiční prostředky jako joint venture doplňují o novější přístupy jako např. firemní rizikový kapitál a inkubátory a vznik otevřenější kultury podporují prostřednictvím incentiv a leadershipu.“

 

Data tento názor potvrzují. Například 62 % silných inovátorů využívá inkubátory (u slabých je to jen 13 %) a 80 % silných inovátorů uvádí, že jejich organizace je otevřená a nakloněná spolupráci (u slabých je to jen 22 %).

 

Zdroj: www.bcgperspectives.com

Byl pro vás článek přínosný?