Exportéři chtějí nejvíce na východ

Tuzemští exportéři se v letošním roce stále více zaměřují na tradiční trhy ve východní Evropě. Mezi firmami zcela dominuje Ruská federace, stejně jako bylo v předchozích letech.



Ve srovnání s loňskem se však zvyšuje poptávka po obchodování na Ukrajině a v Bělorusku. Současně se vývozci více obracejí na asijské trhy, hlavně na Kazachstán, Indii, Vietnam, Turecko a Čínu. V Latinské Americe si top místo drží Brazílie, o níž se firmy zajímají stále více. Poměrně vysoký zájem je o informace v oblasti evropské legislativy, fondů a programů EU, veřejných zakázek, které poskytují zástupci České podnikatelské reprezentace při Evropské unii – CEBRE, která působí jako společný projekt českých podnikatelů v Bruselu.

Tyto závěry vyplývají z konzultací firem s ekonomickými diplomaty, řediteli zahraničních kanceláří agentury CzechTrade a manažery CEBRE na setkání, které se uskutečnilo 27. a 28. června v Kongresovém centru Praha. Účast zástupců tří set firem, z nichž většina se přihlásila na více konzultací, zajišťoval také Svaz průmyslu a dopravy ČR.

 

Z Čech až na konec světa

„Naše zjištění od exportérů potvrzují, že jejich výrazný zájem je o prioritní země zahrnuté do Exportní strategie. Podíleli jsme se na definování těchto dvanácti prioritních trhů a nyní je pro nás zásadní, aby v nich byla vidět a cítit přítomnost našich politiků,“ uvedl Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR s poukazem na to, že v poslední době se uskutečnilo několik podnikatelských misí provázejících ministra průmyslu a obchodu do takových zemí jako je Irák, Kolumbie a Ekvádor.

Jak vyplynulo ze zmíněného zjištění, zcela patrný je zájem o informace ze zemí BRIC, tedy Brazílie, Ruska, Indie, Číny. Z nich Rusko je pro naše exportéry evidentně nejpřitažlivějším trhem ( zájem o informace z tohoto trhu vyjádřilo přes 31 % firem). o Brazílii se zajímá téměř 29 % firem, o Indii 25 % a o Čínu 22 %.

 

Do Arábie i na tradiční Balkán

Firmy se také výrazněji orientují na takové země jako je Kazachstán (29 % ) či Vietnam (24 %). Oproti loňsku na pomyslném žebříčku zájmu výrazněji poskočilo i Turecko – zájem o informace z této země má 22 % exportérů.

Ve srovnání s předchozími lety se firmy začaly více zajímat o arabské země, vedle již tradičního egyptského trhu také o Spojené arabské emiráty a Saúdskou Arábii. Část exportérů se zaměřuje na balkánské země, v nichž drží prim Bulharsko. S odstupem se v tabulce zájmu drží Rumunsko, Srbsko, Černá Hora, přičemž překvapivě menší zájem je o Chorvatsko. Z okolních zemí je tradičně v hledáčku pozornosti firem Německo, následované Polskem. Vedle toho mírně nadprůměrný zájem projevují firmy o vzdálené trhy v Argentině a Chile. Poměrně značný je nárůst zájmu firem o některé těžší destinace. Patří mezi ně takové země, jako jsou Irák, Pákistán, Nigerie, Uzbekistán, Írán či Libye.

Co se týká dolní části tabulky zájmu, tam se drží vzhledem k tíživé hospodářské situaci Řecko. Skončilo v ní i Kosovo, Moldavsko a poměrně slabý zájem byl o Španělsko. Jedno z posledních míst zájmu našich firem o informace zaujalo Slovensko, a to z důvodu blízkosti, minimálních jazykových bariér a tradičně velmi dobré a bezprostřední spolupráce firem.

Top teritoria z pohledu exportérů*

Stát

Celkem

Rusko

94

Ukrajina

88

Brazílie

86

Kazachstán

74

Indie

74

Vietnam

71

Turecko

67

Čína

65

Německo

59

Bělorusko

55

Bulharsko

55

*Počet firem přihlášených ke konzultacím s ekonomickými diplomaty a řediteli kanceláří CzechTrade ve dnech 27. a 28. června 2012

 

Zdroj: SP ČR

 

 

Foto: © Franck Boston - Fotolia.com

Úvodní foto: © Franck Boston - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře