Hlavní navigace

Madison Avenue přeskočila Londýn ve světovém žebříčku nákupních ulic

14. 10. 2013

Sdílet

 Autor: © belahoche - Fotolia.com
Podle dnes zveřejněné výroční zprávy společnosti Colliers International Global Retail Highlights začaly přední světové maloobchodní lokality v roce 2013 znovu růst. Zatímco Pátá Avenue v New Yorku si udržela první místo mezi nejdražšími nákupními třídami, londýnská Old Bond Street se posunula ze čtvrtého na páté místo kvůli obrovskému nárůstu nájemného na Madison Avenue v New Yorku.

Žebříček 10 nejvyšších celosvětových maloobchodních nájemných v USD za jednu čtvereční stopu za rok:

1. New York, Pátá Avenue - $3 052

2. Hong Kong, Queen’s Road Central - $2 087

3. Hong Kong, Canton Road, Tsim Sha Tsui - $1 994

4. New York, Madison Avenue - $1 325

5. Londýn, Old Bond Street - $1 223

6. Hong Kong, Causeway Bay - $1 114

7. Curych, Bahnhofstrasse - $930

8. Sydney, Pitt Street Mall - $871

9. Milán, Via Monte, Napoleone - $836

10. Paříž, Champs-Élysées - $834 

Expanze mezinárodních a luxusních značek na nové trhy byla podnětem k růstu nájemného v šedesáti devíti vysoce ceněných světových lokalitách a k rostoucí poptávce maloobchodníků po klíčových turistických destinacích. Vyšší nájemné v meziročním srovnání hlásila většina nákupních tříd po celém světě. Z celkem 129 zkoumaných tříd jich 69 vykázalo vyšší, 41 stabilní a  19 nižší meziroční průměrné nájemné.

 

Aby mohli předvádět celý sortiment...

Přes pokles o jedno místo v žebříčku převyšovala poptávka po prostorách na stěžejních třídách v Londýně nadále nabídku a vycházela převážně od mezinárodních obchodníků usilujících o podíl v těchto lukrativních lokalitách. Nájemné na Old Bond Street se za poslední rok zvýšilo o 20 %. 

Mark Charlton, vedoucí průzkumu trhu v Colliers International ve Velké Británii, říká: „Londýnská luxusní čtvrť představuje pro nakupující z celého světa jedinečnou maloobchodní nabídku díky svým rozličným hlavním třídám spolu s výraznou kulturou a dědictvím. Poptávka špičkových prodejců vyvolala silný růst nájemného nejen na Bond Street, ale také na okrajových ulicích jako Dover Street, Conduit Street a South Molton Street. Navíc z poptávky po mezinárodních známých značkách těžila také Regent Street, kde došlo k dvoucifernému ročnímu růstu nájemného.“ 

„Vzhledem k nedostatku prestižních prostor se maloobchodníci s luxusním zbožím jako Dior a Jimmy Choo nyní snaží rozšířit své prostory do dalších pater ve svých stávajících obchodech, aby mohli předvádět celý sortiment a umístit zde prostory pro VIP klientelu.“

 

Zpráva také poukazuje na několik globálních trendů na maloobchodním trhu za první polovinu roku 2013: 

* Evropa je různorodá: Nejvýkonnější evropská města po Londýně byla Oslo (+28,6 %), Kodaň (+22 %) a Vilnius, Litva (+18,8 %). Ve srovnání s většinou Evropy těžilo Oslo ze silné norské ekonomiky a zaznamenalo silnou poptávku po svých malých nákupních třídách. Vlastníci pronajímaných nemovitostí jsou zde velice aktivní a krátkodobé pronájmy jsou obvyklé, což vede k velké fluktuaci na hlavních třídách. V litevském Vilniusu byl růst tažen poptávkou místních a regionálních maloobchodníků expandujících v Pobaltí. Nejhůře na tom v Evropě byla Sofie, Bulharsko (-34,2 %), Káhira (-28,6 %) a Kyjev, Ukrajina (-20 %). Hlavní nákupní třída v Kyjevě zřejmě utrpěla otevřením nákupního centra Ocean Plaza o dva kilometry dál a na rozdíl od mnoha hlavních tříd jsou jejím problémem příliš velké maloobchodní jednotky.

 

* Turistika táhne maloobchodní prodeje v Hong Kongu: Navzdory pomalému hospodářskému růstu v Číně pomohly výdaje turistů udržet objem maloobchodních prodejů. Za pouhé tři měsíce zavítalo do Hong Kongu více než 12 milionů turistů, což představuje nárůst o 11,8 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2012. Navíc téměř devět milionů z nich přijelo z pevninské Číny. Přiliv podnikání způsobený expanzemi mezinárodních maloobchodníků do Hong Kongu vedl k růstu nájemného a nutí některé maloobchodníky umístit obchody v ulicích v druhé řadě.

 

* Luxusní a mezinárodní značky expandují v Austrálii a Brazílii: Mnohé významné mezinárodní značky jako Zara, Apple a Topshop oživily spolu s luxusními obchodníky australské centrální obchodní čtvrti v Sydney a Melbourne. Na základě téměř 9% meziročního růstu prodejů v roce 2012 v Brazílii zde mnoho maloobchodníků plánovalo expanzi, tento trend ale v roce 2013 nepokračoval. Brazilská asociace pro franchising eviduje 122 nových maloobchodních center, která mají být postavena v následujících pěti letech.  Nájemné na nákupních třídách v Brazílii, už tak nejdražších třídách v Latinské Americe, bude nadále stoupat, v Sao Paulu přibližně o 15 % ve srovnání s rokem 2012.

 

* Nájemné na nákupních třídách v Severní Americe nadále poroste: Severní Amerika zaznamenala v roce 2013 nejlepší výsledek: nejpozoruhodnější byla Alberni Street ve Vancouveru, která vykázala růst nájemného o 43 %. V USA došlo ke zvýšení nájemného téměř v každém větším městě: V New Yorku se nájemné na Páté Avenue od minulého roku zvýšilo o 11 % a je tak nejdražší třídou na světě s nájemným ve výši 3 052 amerických dolarů za čtvereční stopu za rok. Na třídě Boulevard v Las Vegas vzrostlo nájemné o 25 %. Přestože výdaje spotřebitelů ve Spojených státech stoupají, hlavní diskontní prodejci jako Walmart a Kohl vykázali malý růst.

 

Kde je to trendy

Solomon Ets-Hokin, předseda maloobchodních služeb Colliers International, řekl: „Mnoho uznávaných značek jako Apple, Zara, Topshop a Victoria's Secret využívají zvýšených spotřebitelských výdajů zejména mezi turisty. Walnut Street ve Filadelfii v USA se překvapivě ukázala jako třída s nejrychleji rostoucím nájemným v zemi, kdy za poslední rok vzrostlo o téměř 34 %. Mimo to trvalý růst střední třídy na rozvíjejících se trzích v Peru a Kolumbii výrazně ovlivnil maloobchodní tržby a rostoucí nájemné v nákupních centrech.“ 

„Maloobchodníci tvrdě pracují, aby zůstali konkurenceschopní na stále více přeplněném trhu,“ řekla Vikki Johnson, ředitelka oddělení maloobchodních služeb Colliers International, San Francisco. „Příliv nových zahraničních značek na americký trh odráží jejich důvěru v naše ekonomické oživení, přičemž zahraniční turisté mají velký podíl na zvýšení prodejů na národní úrovni. Nicméně, vzhledem k tomu, že se dopady zastavení činnosti vlády ještě neprojevily, nezaměstnanost je stále vysoká a výroba a stavebnictví zpomaluje, můžeme očekávat mírnější objem maloobchodních výdajů ve zbytku roku.“

 

 

 

Byl pro vás článek přínosný?