Tržby největších maloobchodníků loni vzrostly o více než pět procent

Růst ekonomiky Číny a ostatních zemí skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) se zpomaluje v důsledku přísnější finanční politiky a slabšího globálního růstu, zatímco Japonsko v příštím roce očekává silný růst, což je však pouze důsledek děsivého roku 2011, kdy Japonsko zasáhlo devastující zemětřesení a tsunami.



Tržby 250 největších maloobchodních řetězců se ve finančním roce 2010 (tj. ke konci června 2011) zvýšily o více než pět procent. Čisté zisky maloobchodníků se meziročně rovněž zvýšily, a to z 3,1 procenta v roce 2010 na 3,8 procenta. I přes dobré výsledky mají nicméně retailové řetězce obavy ze zhoršení globální ekonomiky ve druhé polovině tohoto roku. Uvádí to studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Ratailing.

Zastoupení firem v první desítce největších maloobchodníků se ve srovnání s loňský rokem téměř nezměnilo. Pozici jedničky na trhu si nadále drží americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem. Třetí místo mezi top řetězci letos patří britskému řetězci Tesco, které předstihlo německé Metro. To si v žebříčku meziročně mírně pohoršilo a kleslo na čtvrtou pozici. (viz tabulka níže).

 

Komu sluší dvouciferný růst tržeb...

„Globální ekonomika zpomaluje a růst na předních světových trzích včetně České republiky bude v roce 2012 zřejmě pomalejší než v roce 2011. Krize eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR. 

V roce 2010 dosáhli největšího růstu maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedm z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe vykázalo dvouciferný růst tržeb, což vedlo ke kumulovanému regionálnímu tempu růstu na úrovni 18 procent. Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v období 2005 až 2010 BRIC, generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě. 

„V následujících letech budou spotřebitelé očekávat, že budou moci využívat mobilní zařízení k získávání informací o zásobách v reálném čase, či aby si v obchodě objednali produkt a nechali si jej dodat přímo domů. I v roce 2012 budou muset maloobchodníci rozvíjet inovativní řešení pro více obchodních kanálů,“ dodal Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

 

Další zjištění aktuální studie: 

* celkové tržby skupiny největších 250 maloobchodníků dosáhly 3,94 bilionu USD,

* podíl deseti největších maloobchodníků na celkových tržbách předních 250 maloobchodních podniků v roce 2010 opět klesl na 29,4 procent z 30 procent v roce 2009 a 30,2 procent v roce 2008,

* třetím největším světovým maloobchodníkem se stala britská společnost Tesco, která předstihla retailovou síť obchodů německé společnosti Metro AG, a to díky stálému růstu tržeb v uplynulých několika letech,

* podíl tržeb generovaných ze zahraniční činnosti v roce 2010 vzrostl na 23,4 procenta z 22,2 procenta v loňském roce a překonal i předchozí maximum 22,9 procenta v roce 2008,

* tempo globalizace se v loňském roce zvýšilo: 40 maloobchodníků v loňském roce realizovalo 88 nových vstupů na trh v 57 zemích.

 

„Růst ekonomiky Číny a ostatních zemí skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) se zpomaluje v důsledku přísnější finanční politiky a slabšího globálního růstu, zatímco Japonsko v příštím roce očekává silný růst, což je však pouze důsledek děsivého roku 2011, kdy Japonsko zasáhlo devastující zemětřesení a tsunami,“ dodává Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

 

Obchodní kanály 

Počet otvírání kamenných obchodů v nových zemích v tomto roce vzrostl a další populární metodou pro testování nových trhů jsou on-line nástroje. Většina maloobchodníků využívá více kanálů (např. obchody, katalogy, internet, zákaznická centra, sociální sítě, digitální displeje, mobilní telefony, apod.), ale jen někteří z nich rozumí tomu, jak spotřebitelé jednotlivé obchodní kanály využívají a nakupují v jejich rámci a ještě méně z nich má pro více obchodních kanálů formulovanou efektivní, konzistentní a komplexní strategii.  

„S tím, jak jsou spotřebitelé stále více informovaní, zdokonalují své nákupní zkušenosti a identifikují a zkoušejí různé zdroje informací a kanály. Maloobchodníci budou muset všechny své kanály konzistentně integrovat včetně přístupu k plnému sortimentu produktů, informací o zákaznících a informací o objednávkách,“ doplnil Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

 

 

Deset největších maloobchodníků: 

Společnost

Země

Pořadí

Tržby z maloobchodní činnosti ve finančním roce 2010 (v milionech USD)

Wal-Mart

USA

1

418 952

Carrefour

Francie

2

119 642

Tesco

Velká Británie

3

92 171

Metro

Německo

4

88 931

Kroger Co.

USA

5

82 189

Schwarz

Německo

6

79 119

Costco

USA

7

76 255

Home Depot.

USA

8

67 997

Walgreen

USA

9

67 420

Aldi

Německo

10

67 112

 

Společnost Deloitte ve spolupráci se STORES Media zveřejnila studii Global Powers of Retailing již po patnácté. Studie srovnává 250 předních světových maloobchodníků na základě veřejně dostupných údajů o společnostech za finanční rok 2010 (zahrnuje finanční roky až do června 2011). Součástí zprávy je výhled globální ekonomiky, trendy v maloobchodu pro nadcházející měsíce a analýza tržní kapitalizace v maloobchodním odvětví. 

 

Zdroj: Deloitte

 

Foto: © Nmedia - Fotolia.com

Úvodní foto: © Nmedia - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře