CEO Martin Jirmann, ABRA: Pronájem softwaru skýtá výhody operativního leasingu

„Finanční ředitel může zkoumat výnosy po jednotlivých odděleních, aby viděl, která část firmy generuje největší zisky a která naopak vykazuje klesající tendenci,“ říká Martin Jirmann, generální ředitel společnosti ABRA.



Česká softwarová společnost ABRA Software pustila k 20. výročí svého vzniku do oběhu hned čtyři nové produkty (ABRA E-shop, ABRA Publisher, ABRA MOS, tj. Mobilní obchodní systém a další úplnou novinku – ABRA iGate ). Ovšem ABRA Software je společnost známá především svými systémy ERP a sofistikovaným CRM. Proto jsme rozhovor s generálním ředitelem Martinem Jirmannem začali z tohoto konce.

 

Martin JirmannPane řediteli, jak vidíte v současné době situaci na trhu ERP? Jeden proud hlasů tvrdí, že český trh je nasycen, jiné zdroje hlásají, že opravdové komplexní (tzv. robustní) ERP má v ČR jen málo společností a organizací…

Tady mám jednoznačný názor. Jsem přesvědčen o tom, že skutečné systémy ERP má v současné době stále málo firem. Fakt, že má někdo zakoupený účetní software, je daleko od komplexního systému ERP propojeného na všechny činnosti firmy. A jsem také pevně přesvědčen o tom, že i malé firmy potřebují kvalitní systém, aby se jim obchodně dařilo a mohly své podnikání dále rozvíjet. Otázka je, zda si tuto skutečnost firmy uvědomují. Obávám se, že se často firma spokojí s účetním systémem, případně některými nadstavbami či externími aplikacemi, a výsledek pak nazývá informačním nebo ERP systémem.

 

Co z produktů, které nyní uvádíte na trh, považujete za nejzajímavější? 

Každý z produktů je velmi zajímavý a označit favorita by bylo neférové. Nabízíme hned dva produkty pro podporu prodeje, ABRA MOS (Mobilní obchodní systém) a ABRA E-Shop, každý má svou úlohu v portfoliu našich produktů. Další dva produkty – ABRA iGATE a ABRA Publisher – jsou zaměřeny na poskytování souhrnných informací. Osobně bych určitě vyzdvihl iGATE, program, na němž jsme pracovali dost dlouho, téměř čtyři roky, a musím říci, že si od něj hodně slibujeme.

Jde o nástroj, který prostřednictvím jakéhokoliv webového prohlížeče zobrazí informace, které právě potřebujete a jež získáte i z jakéhokoliv datového zdroje, nejen z ERP od ABRA, ale i z konkurenčních datových zdrojů, z excelových tabulek, webových datových zdrojů atd.

 

Mezi vašimi produkty najdeme jak ERP, tak CRM, což jsou systémy, které mohou spolupracovat, nebo fungovat samostatně. Jakým způsobem je pro uživatele možné rozlišit, co je pro něj jako firmu výhodnější? CRM, nebo velký (a dražší) informační systémy typu ERP? Nebo jen některé jeho moduly? Takové to přešlapování mezi CRM a ERP je dost časté. Jak situaci vidíte vy?

Odpověď není vždy jednoduchá. Z logiky byznysu vyplývá, že by firma jako my měla mít zájem prodávat především ERP. Konkrétně ABRA měla nejprve kvalitní robustní ERP a s CRM jsme šli na trh o něco málo později. Důvodem bylo, že v našem případě míváme ono CRM v drtivé většině nasazeno spolu s ERP. Klienti si ho prostě často žádali.

Samozřejmě víme, že existují velmi dobré softwary, specializované výhradně na CRM a ty mají spoustu šikovných a promyšlených detailů. Ovšem my vidíme kouzlo CRM v tom, že je propojeno s ERP systémem. Protože CRM, aniž byste pracovali i s ekonomickými daty, která ERP zahrnuje, zůstává pouze torzem.

 

Ale jde o obchodní systém… 

Ano, je to obchodní systém – ale právě, že jenom obchodní. Pokud máte větší firmu, stejně časem dojdete k názoru, že je dobré CRM integrovat s nějakým komplexním informačním systémem. V případě CRM ABRA vidím přednost právě v tom, že naše CRM je součástí ERP systému a zákazníci pak nemusí řešit otázku integrace jednoho systému s druhým. To bývá leckdy ošemetné. Klient si u nás jednoduše koupí „balíček“ a má oba důležité produkty bez problémů, což je dáno kompatibilitou těchto systémů.

Vedle CRM můžete mít ERP, e-shop nebo mobilní obchodní systém, to vše je vlastně také součástí celkového obchodního systému, protože každá firma potřebuje komunikovat s okolím, sledovat aktivity své i svých zákazníků. Potřebuje sledovat finance, objednávky, fakturaci… Nejde to prostě oddělit. A součástí tohoto komplexu může být i náš iGATE.

 

Už mi zase utíkáte k vašemu nejmilejšímu dítku, které pouštíte do světa… Můžeme například nějak vydělit z iGATE nějakou část, která může mít přínos například pro finanční ředitele? 

Řekl bych, že každý uživatel– například z managementu – si z toho systému může vybrat to, co právě potřebuje. Pokud bychom se měli zaměřit na finanční ředitele, je jasné, že je zajímají finance. To znamená stav pohledávek, stav zásob, obrat, zisk, celkové cashflow atd. Ve skutečnosti jde jen o ukazatele, informace, které se uvnitř informačního systému nacházejí a jenom je potřeba je vyhledat, a následně je CFO takříkajíc v instantní podobě nabídnout tak, aby viděl na monitoru hned to, co potřebuje. Je to o tom, jak tyto informace ze systému rychle získat, a to právě iGATE umí. Zpracovává údaje z řady databází do jednoho výstupu. 

Takže zmiňovaný finanční ředitel tam může najít třeba pohledávky strukturované v čase, a v rámci jednotlivých časových okamžiků jejich stav – rovněž strukturovaný podle data splatnosti pohledávek: například do třiceti dnů po splatnosti, do šedesáti dnů po splatnosti i v delším časovém úseku. A dotyčný CFO tak vidí graficky a přehledně na jedné obrazovce trendy, sleduje, jak na tom firma je – zda pohledávky klesají, nebo se zvětšuje podíl pohledávek po splatnosti, zda je potřeba „něco“ podniknout… Zjednodušeně řečeno na základě takové grafické informace si už dokáže rychle vydedukovat, jaké konkrétní kroky podniknout. Pomáhá i fakt, že se získané informace automaticky ukládají do mezipaměti a díky tomu jsou okamžitě k dispozici.

 

To znamená, že CFO má například pro srovnání k dispozici i údaje o obratu za určitá období? 

Finanční ředitel může zkoumat výnosy po jednotlivých odděleních, aby viděl, která část firmy generuje největší zisky a která naopak vykazuje klesající tendenci. Stejně tak může analyzovat své zákazníky, jež může podle objemu obchodu zařadit například mezi TOP 10. Zkoumat může jednotlivé produkty, aby zjistil, které firmu živí a které naopak nejdou na odbyt a je potřeba je buď utlumit nebo inovovat… Jde o to, jak hluboko, do jakých detailů ve zvoleném systému chce uživatel jít a jak hodlá využít uložená data.

 

Pokud jsem vše dobře pochopil, je iGATE nabízen ve formě webového prohlížeče, přístupného odkudkoliv… 

Ano, systém iGATE pracuje v prostředí internetového prohlížeče. Je to vlastně sofistikovaná webová stránka, kterou si spustíte ve svém prohlížeči, ať už máte jakýkoliv, protože data jsou uložena na serveru a vás nemusí zajímat kde. Vy máte k dispozici pohledy, které vás zajímají, které potřebujete používat a ke kterým máte povolen přístup vlastně odkudkoliv, z každého zařízení, připojeného na internet, které má k dispozici webový prohlížeč. Tedy nejen na notebooku či tabletu, ale třeba i na chytrém telefonu. A podle hesla – čím menší zahlcenost informacemi, tím lépe – si může každá odbornost, tedy i CFO, v prohlížeči nastavit jen ty údaje, které ho zajímají. Pokud například zná aktuální stav objednávek, může dobře predikovat přítoky peněz a plánovat cash-flow.

Jednoduše řečeno – iGATE je taková brána k datům, uloženým v jakémkoliv informačním sytému, ať už jde například o databáze Oracle, Firebird, PostgreSQL, ale i obyčejný Excel.

 

Vraťme se ještě k začátku našeho rozhovoru – vaše nové produkty jsou dodávány i samostatně, nebo pouze jako součást ERP ABRA? 

Samozřejmě, primárními jsou pro nás naši zákazníci, nicméně iGATE můžeme nabídnout jak jako součást ERP, tak i samostatně. Podobně je tomu u Publisheru. Ale uvažujeme takto: když si někdo pořídí naše ERP a obchoduje na internetu, bude zřejmě potřebovat e-shop. Náš klient jej pak nemusí někde shánět, složitě integrovat, ale koupí si vše najednou. Ušetří tak čas i peníze.

 

Nabízíte tedy balík produktů, který umožňuje dříve diverzifikované služby propojit do jednoho systému... 

Přesně tak. Chceme zákazníka ušetřit toho, aby musel složitě integrovat různé systémy a nabízíme mu vše pohromadě v jednom balíku tak, aby mohl úspěšně podnikat.

 

To je sice chvályhodné, ale stále se objevují firmy, které si zakoupí jenom některé moduly ERP a pak třeba dodatečně lepí informační systémy od různých dodavatelů… Není pak jednodušší jít rovnou na outsourcing, nebo jak se dnes módně říká SaaS (Software jako služba)? 

SaaS má z tohoto hlediska několik výhod. Především – do hardwaru a softwaru vůbec nemusíte investovat. Koupíte si prostě tu službu, kterou potřebujete a platíte tu, kterou používáte. A pochopitelně můžete měnit rozsah služeb. Jistě, pro nás jako pro dodavatele je výhodnější, když si klient koupí celý balík ERP najednou, protože pak máme, jak se říká, peníze doma. Ale pro uživatele je rozhodování složitější. A když nechcete mít starosti o servery, databáze, prostě o provozní otázky, volíte cestu pronájmu, což připomíná pořízení auta na tzv. operativní leasing. Je to sice v sumě přímých výdajů o něco dražší, než když vše koupíte sám, ale veškeré starosti o servis necháváte na dodavateli, a tak výsledek po započtení ceny vaší práce a pozornosti vyjde ve finále ekonomičtěji. 

Já situaci nevnímám tak, že si tyto dva způsoby pořízení ERP konkurují. Když se někdo rozhodne pro SaaS, tak proto, že upřednostňuje svobodu, operativnost, prostě má takové naladění. On by si IS ABRA prvním způsobem nekoupil. Takových lidí bude přibývat. Jistě, pořád někde může doutnat klientova obava, že když nemá data na svém serveru pod zámkem, tak mu je někdo zcizí. Jde o liché obavy a zákazníci se už nebojí jako dřív. Data u dodavatele jsou téměř vždycky mnohem bezpečnější než na serverech zákazníků, protože ti většinou nemají prostor a peníze je dokonale zabezpečit. Důležitý je dodavatel, jeho zabezpečení dat, ale i smluvní vztah, například i jak se zachová, kdyby se klient rozhodl od něj odejít.

 

Foto: © peshkova - Fotolia.com

Úvodní foto: © peshkova - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře