Controlling potřebuje ERP na míru

Jan Bolek, vedoucí controllingového oddělení pro skupinu DEK, v rozhovoru říká: „Nasadili jsme manažerský systém pro reporting a plánování“



Ovlivnila současná hospodářská situace pohled na controlling a jeho úlohu resp. význam u vás ve firmě? 

Po silném extenzivním rozvoji v letech předcházejících se v posledních letech naše společnost zaměřila na intenzivní využití svého současného postavení. Při snaze o zvyšování ziskovosti hraje controlling podstatnou roli – jednak jako tvůrce systému pro sledování nákladů, ale také jako koordinátor již dříve používaných, ale roztříštěných nástrojů, zdrojů informací a způsobů sledování klíčových ukazatelů. Všechny činnosti probíhající ve firmě se tak postupně dostávají pod jednu společnou, ekonomickou „střechu“.

 

Co v současné době finanční ředitele respektive controllery nejvíce trápí? 

Nynější hospodářská situace se odráží na zvýšené pozornosti k financování firem. V našem případě to znamená neustávající práci na optimalizaci pracovního kapitálu, zejména v zásobách a v pohledávkách. V těchto oblastech, ale i v dalších, jako jsou například investice, ať už majetkové nebo do vlastních zaměstnanců, došlo v posledních letech ke změně přístupu. Dosud úspěšné vzorce chování se musely přizpůsobit nové situaci a ukázalo se, jak potřebné je umět včas zareagovat a mít připravené scénáře pro překonání hubenějších období, ačkoli procházet pozitivním obdobím růstu jistě bylo a vždy bude příjemnější.

 

Promítla se náročnost doby také do výběru používaných manažerských a controllingových nástrojů a jak? 

Nároky na včasnost a přesnost informací za těchto předpokladů samozřejmě vzrůstají. Z pohledu technických i metodických nástrojů jsme proto v poslední době urazili dlouhou cestu. Vývoj vlastního ERP systému za účelem zkvalitnění pořizování dat, nové postupy při schvalování externích i interních dokladů i nasazení manažerského systému pro reporting a plánování, to vše jsme podnikli s cílem, abychom tyto nároky naplnili. Neméně důležitou součástí naší práce je ale i dobrá komunikace s kolegy z ostatních oddělení a dosažení a udržení shody na zvolených ekonomických postupech a principech.

 

Ing. Jan Bolek vystudoval VŠE v Praze, obor Podniková ekonomika a management. Při pobytu na dánské Copenhagen Business School studoval manažerské účetnictví. Od roku 2007 působí jako vedoucí controllingového oddělení pro skupinu DEK, kde má na starosti nastavení a kontrolu účetních procesů, nasazení controllingových nástrojů (rozpočtování, řízení efektivity nákladů, analýzy prodeje, optimalizace pracovního kapitálu) a vývoj manažerského informačního systému. Vedl projekt implementace metody Activity Based Costing a podílí se také na úpravách systému ERP.

 

Zdroj: Česká asociace pro finanční řízení a Finanční řízení a controlling v praxi


« předchozí článek další článek »








Komentáře