EGAP letos pojistil export už do 38 zemí

Na podzim byl představen balíček produktů pro malé a střední podniky.



Zdroj: EGAPExportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) za prvních deset měsíců letošního roku pomohla svým pojištěním českému exportu do 38 zemí. Podpořila tak vývoz ve výši více než 55 miliard korun. Nevíce zastoupené z pohledu objemu nového pojištění jsou tři země, a to Ázerbájdžán (21 %), Rusko  (16 %) a Turecko (14 %), významný podíl připadl ještě na Francii, Izrael, Slovinsko a Indii. „Konkrétně se jednalo například o pojištění exportních odběratelských úvěrů na rekonstrukci železniční trati v Ázerbájdžánu, výstavbu závodu na výrobu tištěných spojů a dodávky pro modernizaci metalurgického průmyslu v Rusku, výstavbu silnice v Ázerbájdžánu, dodávky zařízení na těžbu uhlí a pro tepelnou elektrárnu Adularya v Turecku, dodávky turbín a generátorů do Izraele a o dodávku autobusů do Francie,“ vyjmenovává největší letošní projekty generální ředitel EGAP Jan Procházka.

 

Výsledkem je zrychlení a přehlednost 

Zároveň letos EGAP připravil pro exportéry celou řadu novinek. Především na podzim představil balíček produktů pro malé a střední podniky. Právě těm nabízí administrativně rychlejší a jednodušší formu projednání. To je v souladu s novou obchodní strategií firmy, která chce malým a středním podnikům umožnit lepší přístup k exportnímu pojištění. „EGAP tu není jen pro velké firmy. Aktivně hledáme nové potencionální klienty a informujeme je o možnostech exportního pojištění a financování a produktech a službách EGAP,“ dodává ke strategii generální ředitel EGAP Jan Procházka. Proto společnost pořádá semináře pro exportéry, kdy zjednodušenou formou představuje svou činnost (termíny seminářů a přihlášku najdete na www.egap.cz).

Zásadní změnou je nový pojistný proces u pojištění odběratelského úvěru, tedy u nejžádanějšího produktu. Jeho cílem je transparentně popsat jednotlivé fáze, v nichž se obchodní případ během přípravy a schvalování v EGAP nachází. Výsledkem by mělo být zejména zrychlení dosavadního procesu pojišťování. Další logickou výhodou pro klienty je přehlednost, kdy „průvodcem“ pojištěním je pouze jedna kontaktní osoba. Novinkou je podle generálního ředitele Procházky to, že u nových obchodních případů mají banky a exportéři nyní možnost dostávat pravidelně automaticky generovaný e-mail, ve kterém je specifikováno, v jaké fázi projednávání daného případu je, a také, jak dlouho již v EGAP na případu pracují. Všechny kroky jsou transparentně nastavené, je jasné, kdy EGAP vyžaduje od klientů konkrétní podklady a v momentě jejich dodání mu začíná běžet lhůta. Jde o lhůtu, během níž má EGAP čas na zpracování.

 

Co vlastně znamená pojem „zhodnotit ve výrobě“ 

EGAP také připravil nová pravidla pro dodržování a kontrolu českého podílu na obchodních transakcích se státní podporou. Nutnost dodržovat minimálně padesátiprocentní český podíl není rozhodně žádnou novinkou. Poprvé ale transparentně společnost zveřejnila dříve interní materiál, který obsahuje jasně formulovaná pravidla a také bonusy i malusy při výpočtu pojistného. Tato pravidla najdete zde.

O co tedy konkrétně jde? Tato pravidla blíže konkretizují některé pojmy, jako je například složité slovní spojení zhodnotit ve výrobě, otevírají cestu vybraným odvětvím, která nemohou ze své podstaty naplnit padesátiprocentní český podíl, a směřují k férové možnosti pojištění od EGAP. Dále společnost otevřela možnost získání slevy při kvalitním zajištění obchodního případu podle možností Konsensu OECD, uznání zahraničních entit využívajících kmenové zaměstnance exportéra, případně zajímavé snížení spoluúčasti při vyšším českém podílu a bezeškodním průběhu v posledních letech a mnoho dalších konkrétních prvků.

 

 


« předchozí článek další článek »








Komentáře