Finanční služby jako DNA firmy

Platební karta by měla být jako služební e-mail. Pro všechny zaměstnance ve firmě a zcela zdarma, říká ředitel společnosti Expensa Patrik Tjokorda.



Expensa poskytuje středním a malým firmám platební karty a s tím spojené finanční služby. Jak jste dospěli k myšlence vrhnout se na tento byznys? 

 

Původní firma, Meloun Credit, kterou jsme s kolegou založili v roce 2008, se zaměřovala na podobný produkt – předplacené karty – jen s tím, že cílila na retailový trh. Když jsme se v tomto oboru zorientovali, vyhodnotili jsme si, že byznys, který dnes dělá Expensa je jedním z lukrativních, ale především nejvíce potřebných. Když se totiž podíváme na segment malých a středních firem nejen dnes v Česku, ale i v celé Evropě, vidíme tu problém, který nikdo pořádně neřeší – nedostatečnou péči o SME firmy. Je to stejné u nás, v Německu, ve Velké Británii, a my to chceme změnit.

 

 

V čem jsou malé a středně velké firmy zanedbávány?

SME podniky jsou motorem ekonomiky, napříč celou Evropou zaměstnávají od poloviny do dvou třetin pracující populace, tvoří zhruba polovinu HDP ve většině evropských zemí, a přitom mají jedny z nejhorších bankovních produktů. Je to velmi podservisovaný segment, přitom pro jakoukoliv firmu jsou finanční služby naprosto zásadním faktorem pozitivního rozvoje. Je to základní DNA firmy. Motor ekonomiky nemá dostatečně funkční bankovní produkt, což je ostuda. Má to logické vysvětlení – je to velmi fragmentovaný trh, banky se na něj složitě dostávají, a tak jsme si řekli, že technologie jsou jedním ze způsobů, jak se v masovém měřítku dostat ke klientovi s personalizovanými službami.

Rád bych ještě připomněl, že pro využívání služeb Expensy nemusí klient měnit banku. Firma si může ponechat běžný účet včetně transakcí, úvěrů a podobně, ale poté, co si otevře účet u nás, může pro své bezhotovostní operace využívat karty Expensy.

 

Vaše ambice vytvořit karetní produkt byl mimo jiné podnícen snahou zjednodušit si administrativní činnosti ve firmě…

Základ Expensy není v odstranění papírování, to je až druhý krok. Primární věc a základní hodnota, kterou klientovi přinášíme, je zrušení pokladen a hotovosti. Firmy tíží hotovost, je to logisticky náročné, drahé, musí to obsluhovat řada lidí. Dnes organizacím reálně pomáháme řešit vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem v oblasti provozní hotovosti, nahrazujeme veškerou „cash“ karetními produkty, když jede zaměstnanec na služební cestu nebo když má nějaké provozní výdaje. Díváme se i na druhý problém, což jsou platby mezi firmami, kde se řada subjektů chová stejně jako před 20 lety, protože nemají k dispozici lepší bankovní produkty. Produktových segmentů, které je třeba řešit, je mnohem více.

 

Samozřejmě jednoduchost, rychlost a minimalizace byrokracie jsou velmi příjemnými doplňujícími efekty. Například když jdu na pracovní oběd: zaplatím ho Expensa kartou, do telefonu mi přijde notifikace, rovnou v aplikaci vyfotím účtenku, ta se automaticky nahraje do systému, a než přijdu do kanceláře, může to již účetní kontrolovat či zanést do systému. Sice stále uchovávám papírové daňové doklady, ale procesně mám vše vyřešené. A když budu chtít na konci měsíce vyhotovit vyúčtování, zmáčknu jedno tlačítko a odešlu to finančnímu řediteli. Bezpapírově, samozřejmě.

 

Jsou vaše produkty tedy spíše finanční, nebo technologické?

Výsledným produktem je kombinace běžné platební karty a aplikace. Karta je standardní, předplacená, nicméně je jen prostředkem k transakcím a datům. Základ leží v moderních technologiích, v aplikaci, prostřednictvím které můžete během vteřiny kartu dobít či z ní stáhnout peníze, ať se pohybujete kdekoliv na světě. Chováte se k té kartě jako k hotovosti, jen bezhotovostní formou. A to žádná jiná karta v Česku neumí.

 

Jste ideálním příkladem toho, jak technologie ovlivňují finanční sektor.

Expensa v podstatě vznikla díky obrovské fundamentální změně v bankovnictví. To se v posledních letech mění více než předtím za celé století. To, co se dělo v hudebním průmyslu, kde Apple převrátil vzhůru nohama byznys s hudbou, nebo v knižním průmyslu, kde to samé učinil Amazon, se nyní týká i bankovnictví. Ačkoliv je to velmi konzervativní prostředí, kde navíc panuje přísná regulace, technologie začínají měnit i tento sektor. Banky a obecně finanční služby budou za deset let výrazně jiné, než jak je známe dnes. Jeden z možných scénářů počítá s tím, že ze současných bank se stanou utility, tedy poskytovatelé základních služeb, ti, kteří vlastní „trubky“ jako ve vodárenství či plynárenství, ale hlavní přidanou hodnotu a vztah s klientem může mít na starosti nový subjekt, nemusejí to nutně být banky. My sami bankovní licenci zatím nemáme, ale přitom klientům ve spolupráci s partnery poskytujeme velmi inovativní finanční službu, kterou tu nikdo jiný nebyl schopen na trh dodat. A to je jen začátek, něco obdobného – jen ve výrazně větším měřítku – se bude dít, a již se ve světě děje. Expensa je předzvěstí té změny, nemíříme na retail, ale na SME, protože vidíme vytvoření daleko větší hodnoty pro firmy, pro ekonomiku, pro stát.

 

Kde se v tomto procesu „digitalizace bankovnictví“ chcete pohybovat?

Když to vezmu infrastrukturálně, chceme obecně operovat na front-endu, tedy ve vztahu se zákazníkem, ačkoli sami v Expense zajišťujeme všechny end-to-end procesy spojené s vydáváním karet, kontrolou proti praní špinavých peněz až po fraud management. To jsou běžné funkce banky, ale je nutné říci, že to stále nejsou tradiční „hardcore“ bankovní procesy. Chceme se tam časem posunout, ale ne zcela, spíše s tím, jak si budeme posouvat hranice. V oblasti produktu dnes řešíme vztah firma – zaměstnanec v otázce hotovosti, ale začínáme se dívat na platby mezi společnostmi a je možné, že se v budoucnu zaměříme na oblast financování organizací, neboť ani v této sféře banky malým a středním českým firmám neposkytují dobré produkty.

 

Kdy chcete spustit platební služby mezi firmami?

My už to v současnosti děláme, prozatím v oblasti bezhotovostní – například prostřednictvím našich platebních karet nakupují cestovní kanceláře letenky, což řeší spoustu problémů, které dnes v tomto procesu mají. Jiní klienti, třeba Travel Service, zase prostřednictvím karet Expensy nakupují u svých dodavatelů. Možností je tu více, navíc bychom se chtěli podívat i na hotovostní segment. Poměrně významná část transakcí mezi českými firmami stále probíhá v hotovosti, podle různých průzkumů je to až 40 procent. Ale i většina ekonomik v západní Evropě je stále hotovostních včetně Německa. Je to odvozeno od rizika a důvěry mezi firmami. SME subjekty, které si příliš nevěří, že si zaplatí včas, mají jedinou možnost – hotovost. To je pro všechny strany nákladné, není to transparentní a ani bezpečné.

Úvodní foto: Expensa

« předchozí článek další článek »








Komentáře
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.