Finanční služby jako DNA firmy

Platební karta by měla být jako služební e-mail. Pro všechny zaměstnance ve firmě a zcela zdarma, říká ředitel společnosti Expensa Patrik Tjokorda.



 

 

Uvažujete tedy o spuštění nového produktu, který by tuto oblast řešil?

Bezhotovostní řešení pro tuto oblast již nabízíme, ale zajímá nás i segment hotovostních plateb. Produkt pro tuto oblast chceme představit v rámci letošního roku.

 

Nedávno jste zrušili poplatky za vedení karet. Poměrně překvapivý krok.

Je pravda, že takový krok neudělá žádná banka. Ale chceme dosáhnout našeho cíle – pomoci firmám zbavit se hotovosti. Proto jsme se rozhodli dát společnostem jakýkoliv počet Expensa karet zdarma včetně aplikace na cash management. Přirovnáváme to k e-mailu zdarma. Je správné a přirozené, že má každý zaměstnanec e-mail zdarma, a stejně tak může mít každý pracovník kartu na firemní výdaje zdarma. Jak u Business karty, tak u Petrol karty.

 

 

 

Vaše tankovací karta je přímou konkurencí CCS...

Jsme jediná tankovací karta na trhu, se kterou můžete zaplatit kdekoliv v Česku za palivo, autoservis, myčku či mýtné. Je zdarma a můžete jich mít, kolik chcete. Jedinou alternativou k Expensa Petrol kartě s možností placení kdekoliv – ne v rámci jedné sítě – je CCS, což je násobně dražší produkt. Sami klienti velmi často nevědí, kolik platí a jak drahý produkt to je. Poplatek za kartu u CCS je minimálně 100 korun a pak navíc platíte z každého litru zhruba 80 haléřů. U nás dostanete kartu zdarma, neplatíte ani za její využívání a navíc u čerpacích stanic MOL dostanete tři procenta zpět.

 

Kde tedy berete svou marži?

Tím, že základ dáváme zdarma, je hlavním zdrojem našich příjmů takzvaný interchange fee. A zpoplatněné jsou některé rozšířené služby.

 

Je český zákazník ze segmentu SME citlivý na cenu?

Záleží to produkt od produktu. V oblasti tankovacích karet je benchmarkem CCS, takže když vypustíte na trh konkurenční produkt za nulový poplatek, udělá to své. U byznys karet je to složitější, protože jiný produkt tu neexistuje, alespoň ve formě neomezeného množství debetních bezplatných karet. Rozhodli jsme se, že půjdeme do absolutního extrému, který jsme pro klienty schopni udělat, aby vůbec nemuseli přemýšlet nad tím, zda produkt vymění za hotovost, nebo ne. Dnes rozdáváme Expensu klientům zdarma, aby měli všichni ekvivalent e-mailu zdarma.

 

Kolik zákazníků dnes Expensa má?

Předně chci říci, že ve fázi růstu byznysu jsme teprve pár měsíců, předtím jsme řešili dolaďování produktů, testování trhu, nachození různých typů klientů a zjištění jejich potřeb… Nyní nabíráme spoustu obchodníků, stavíme telesales a začínáme růst. Aktuálně máme zhruba tři stovky klientů a počet vydaných karet v řádech tisíců kusů, předpoklad pro letošní rok jsou desítky tisíc karet. Zajímavé je, že máme různorodé klienty, od mikrofirem o jednom, dvou lidech až po společnosti typu Deloitte, Čedok, Foxconn, Travel Service a řadu dalších z Czech Top 100. Přes Expensu již přeteklo přes čtvrt miliardy korun firemních útrat a toto číslo stále roste. V této souvislosti bych chtěl uvést dva zajímavé „rekordy“ – největší jednorázové dobití karty je přes půl milionu a nejvyšší útrata, tedy jedno zaplacení, je přes 180 tisíc. Roste i počet zaměstnanců Expensy. O Vánocích nás bylo do dvaceti, nyní již máme přes 30 lidí a na konci letošního roku předpokládáme přes sto lidí. Nabíráme lidi do všech pozic od programátorů přes operations, obchod, telesales…

 

Před půl rokem vstoupila do Expensy investiční společnost Vigo Investments, za kterou stojí bývalý šéf České pojišťovny Pavel Řehák. V čem vám nový majoritní vlastník pomůže?

Pro Expensu je to velmi důležitý krok z několika aspektů. Finanční pohled je pozitivní – zaručuje stabilitu a možnost růstu –, ale nikoliv ten nejdůležitější. Zásadní je vize Vigo Investments, jejich DNA je velmi podobná Expense, chtějí měnit odvětví, dělat věci jinak a nebojí se jít proti proudu. Není to typická venture capital či private equity firma, která by zainvestovala projekt na dva tři roky a pak ho s určitým zhodnocením posunula dalšímu investorovi. Investice Viga do Expensy je příběhem s delším horizontem, bavíme se o desetiletém výhledu. Je to strategická investice, která může jít až do stovek milionů korun, protože výhledově míříme na celou Evropu. Třetí výhodou vstupu Viga jsou lidé, kteří vědí, jak nám mohou pomoci vyrůst do vyšších objemů.

 

 

Pomohl vám vstup investora ve finanční stabilitě, takže jste mohli upustit od poplatků za vedení karet?

Ve chvíli, kdy máte za zády investora, který se dívá na tříletý horizont, přitom celá strategie – aby takový byznys model mohl zafungovat – je delší než toto tříleté období, si takový krok nemůžete dovolit. Některá odvětví jsou jednodušší na uskutečnění změn a rozjetí byznysu, ale obor bankovnictví, konkrétně subsegment plateb, vyžaduje obrovské množství transakcí a útrat, aby mohl byznys model fungovat.

 

Kdy předpokládáte, že se dostanete do bodu zvratu?

Je poměrně blízko. Celou Expensu jsme postavili řádově zcela jinde, než za jaké náklady by to byla schopna vybudovat běžná banka. Náš bod zvratu je tak řádově blíže než u obdobných projektů, které banky dělají.

 

Neuvažovali jste v momentě výběru strategického partnera o odprodeji části firmy některému z bankovních domů?

Ne, banky by nás zdržovaly. Expensa je na jejich svět moc rychlá. Původně jsme se chtěli s bankami domluvit na spolupráci, ale diskuze se vyvíjely velmi pomalu a nikam nevedly. Tradiční myšlení banky je příliš složité a jejich manažeři se nejsou schopni pohnout tak rychle jako my.

 

Majoritní vlastník Vigo Investments ovládá mimo jiné pojišťovnu Direct, někdejší Triglav. Pomáhá vám to nějak v byznysu?

Direct nabízí i B2B pojištění, a propojení mezi Expensou a Directem je tak logické. Zatím nikoliv zásadní, ale i s ohledem na fakt, že má Direct několik tisíc firemních zákazníků, začíná být velmi významné. Malé a střední firmy totiž mají stejné základní potřeby: bankovní služby, energie, pojištění, nájem… Z tohoto koše základních potřeb umíme zajistit již minimálně dvě.

 

Jak vaše podnikání ovlivňuje připravovaná elektronická evidence tržeb (EET)?

V této oblasti by nám pomohlo, kdyby ministerstvo financí mandatorně do všech transakcí, které se budou odesílat, přidalo obsah účtenky. Tím bychom se přiblížili stavu, kdy budeme mít elektronické účtenky a klienti by nemuseli držet papírovou verzi dokladů. Bohužel EET v Česku, což je rozdíl oproti Slovensku, přenáší pouze identifikační kód jednotlivých transakcí.

 

Plánujete další nové produkty či expanzi do zahraničí?

Připravujeme eurovou kartu, tedy platební kartu pro české zákazníky, jež často jezdí do zahraničí a je pro ně výhodnější mít kartu denominovanou v eurech. V otázce expanze do zahraničí nemohu být konkrétní, protože se primárně soustředíme na český trh a prozatím plánujeme otevření pobočky na Slovensku v příštím roce. Každopádně rozšíření na další trhy se nebráníme, v Evropě je jeden a půl milionu SME firem, když k tomu připočteme mikrofirmy do deseti zaměstnanců,  bavíme se o dvaceti milionech potenciálních SME klientů.

 

 CV Box: Patrik Tjokorda

  • ředitel a spoluzakladatel společnosti Expensa
  • prvním podnikatelským projektem byla společnost Meloun Credit
  • předtím pracoval jako marketingový ředitel společnosti Village Roadshow (Village Cinemas), či jako brand manager v Universal Music Group
Úvodní foto: Expensa

« předchozí článek další článek »








Komentáře