FinTech společnosti získávají vyšší hodnocení v oblasti zákaznické zkušenosti

Otevřené bankovnictví vyžaduje předvídavost, ale zároveň přináší možnosti nových příjmů. Banky se musí vyvíjet směrem k otevřenému bankovnictví nebo riskují nahrazení v roli prostředníka.



Otevřené bankovnictví (Open Banking) se i nadále vyvíjí. Banky riskují nahrazení a odstranění z role prostředníka, pokud pečlivě nezvolí svou roli a zákaznický obchodní model a nezačnou používat rozhraní pro programování aplikací (API), vyplývá to z nejnovější výroční zprávy o retailovém bankovnictví (World Retail Banking Report 2017, WRBR 2017). Banky ve spolupráci s FinTech (finančně‑technologickými) společnostmi mohou určovat směr otevřeného bankovnictví a nabízet inovativní a personalizované služby, které vytvoří nové zdroje příjmů a poskytnou zákazníkům větší hodnotu. Zprávu zveřejnily společnosti Capgemini a Efma.

 

„FinTech společnosti získávají lepší hodnocení v oblasti pozitivních zákaznických zkušeností než tradiční banky, a banky se proto otevřeně snaží o spolupráci s FinTech. Otevřené bankovnictví nabízí bankám příležitost udržet si a rozvíjet zákaznickou základnu začleněním nových služeb třetích stran, a přizpůsobit a upravit tak produkty a služby na míru zákazníkům. Pro banky, které nepřemýšlí strategicky a neznají svou roli v otevřeném bankovnictví, existuje možnost, že budou jako prostředníci u zákazníků odstraněni,“ říká Anirban Bose, ředitel celosvětových bankovních a kapitálových trhů ve společnosti Capgemini. „Je nezbytné, aby banky začaly s transformací svého podnikání a vytvořily a upevnily svůj dlouhodobý přístup k otevřenému bankovnictví.“

 

Spolupráce je klíčem

Jak přesně bude probíhat vývoj směrem k otevřenému bankovnictví, není ovšem zdaleka jasné. Většina FinTech respondentů (53,8 %) a bank (43,5 %) si představuje budoucnost, ve které banky a FinTech společnosti budou spolupracovat na vybudování platforem napříč odvětvími s přidruženými doplňkovými službami, které přinesou prospěch zákazníkům. Méně pravděpodobné, ale stále možné, je to, že banky budou i nadále poskytovat produkty a služby, ale distribuci ponechají FinTech společnostem, velkým technologickým organizacím a dalším novým otevřeným platformám. To má potenciál snížit náklady na zisk zákazníků, ale vyvolává to otázky související s brandingem a „vlastnictvím zákazníků“. Téměř polovina (47,8 %) FinTech společností předpovídá tento budoucí scénář, u bank to podobně vidí pouze 28,8 % respondentů.

 

Z letošní zprávy WRBR také vyplývá velká chuť k užšímu partnerství mezi FinTech společnostmi a bankami. Drtivá většina bank (91,3 %) a většina FinTech společností (75,3 %) uvádí, že v budoucnu očekávají spolupráci. Banky poskytnou přístup ke svým bohatým zdrojům, zkušenostem a odborným znalostem a FinTech nabídnou pružnost, rychlost uvedení produktů na trh a čerstvý a neotřelý přístup k zákazníkům. Pokud budou banky a FinTech společnosti spolupracovat a využijí výhod API, mohou vzájemně doplnit své silné stránky a zlepšit zkušenosti zákazníků mnohem lépe, než kdyby se o to snažil každý sám.

 

„Každý den pracujeme s klienty, kteří nám říkají, že se snaží lépe pochopit roli, jakou by měli hrát s příchodem těchto nových obchodních modelů, včetně investic potřebných ke spolupráci s novými hráči. Řada z nich si uvědomuje, že Open Banking je nový standard, ale stále nevědí, jak postupovat,“ dodává Bose. „Ukazujeme našim klientům, jak příležitosti v otevřeném bankovnictví jednoduše zlepší jejich produktové portfolio, distribuční sítě, vytvoří nové příjmy a minimalizují riziko odstranění z role prostředníka.“

 

FinTech společnosti získávají vyšší hodnocení v oblasti zákaznické zkušenosti, klíčem bude spolupráce

FinTech společnosti podle reportu dobře rozklíčovaly, co zákazníci chtějí, což představuje hrozbu pro vztah bank se zákazníky. Velké technologické společnosti, jako Amazon, Apple a Facebook, mají na zákazníky vliv a ti pak od bank a poskytovaných zkušeností očekávají více. Proto se zákazníci přiklání k FinTech společnostem, které podle 40,3 procent zákazníků poskytují pozitivní zkušenosti, ve srovnání s 37,1 procenty zákazníků, kteří zmiňují pozitivní zkušenosti u bank. FinTech společnosti jsou nejpopulárnější v Severní Americe, kde 57,8 procent zákazníků uvádí, že nabízí pozitivní zkušenost, ve srovnání s 49,5 procenty, kteří v této souvislosti uvádí banky. Celosvětově zákazníci, kteří jsou mladí a technicky zdatní, budou s největší pravděpodobností preferovat FinTech.

 

API usnadňují vytváření inovativních a cenných zákaznických zkušeností, protože spojují znalosti bank a FinTech společností. Výzvy spojené s rozvojem otevřeného bankovnictví zahrnují potřebu správy a konzistentních technologických norem. Navíc banky musí určit svou roli v otevřeném bankovnictví, jak efektivně personalizovat zákaznická data a jak se připravit na nové tržní příležitosti.

 

Zdroj: www.worldretailbankingreport.com

Úvodní foto: © ra2 studio - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře