Firemní platební karty optimalizují cash-flow

Pro firmu placení kartou snižuje riziko neoprávněného manipulování s jejími finančními prostředky ze strany zaměstnance, protože pro většinu operací lze nastavit limity (pro inkaso hotovosti z bankomatu, platbu za zboží a služby, denní nebo týdenní výdaje).



„Tradičně mají o firemní karty zájem větší společnosti pro svůj střední a vyšší management. Firemní karta je především nepostradatelným průvodcem na jejich služebních cestách a spolehlivým pomocníkem při zjednodušení administrativy. Dochází ale k posunu a firemní karty stále častěji využívají i neřídící zaměstnanci a vyžadují je i středních firmy,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.

Platební karty firmám především umožňují optimalizaci cash-flow, protože mají vždy po ruce finanční prostředky, a to jak vlastní, tak i na krátkodobý i bezúročný úvěr. Zjednodušují jim administrativu, protože omezují manipulací s hotovými penězi − není třeba vyplácet zálohy na nákup zboží, služeb, případně na cestovní výdaje. Všechny výdaje placené kartou jsou evidovány bankou a přicházejí firemní účtárně v hotové podobě, kterou je možno jen zaúčtovat. Firma má k dispozici přehledné měsíční i roční výkazy, které jí usnadňují plánování cash flow na příští období.

 

Bezpečí pro zaměstnance i firmu 

Firemní platební karty znamenají větší bezpečnost, protože zaměstnanci nemusejí manipulovat s hotovostí a nevystavují se tak riziku okradení. Pokud je jim odcizena karta, dá se rychle zablokovat, a pak za případné ztráty ručí banka.

Pro firmu placení kartou snižuje riziko neoprávněného manipulování s jejími finančními prostředky ze strany zaměstnance, protože pro většinu operací lze nastavit limity (pro inkaso hotovosti z bankomatu, platbu za zboží a služby, denní nebo týdenní výdaje). Přehled karetních operací může mít firma k dispozici velmi rychle zvláště přes internetové nebo telefonické bankovnictví. Umožňuje plynulou a pohodlnou kontrolu kdy, kde a za co zaměstnanec kartou zaplatil.

Firemní karty mohou být debetní i kreditní. Debetní dovolují přečerpat firemní účet do povoleného limitu a kreditní poskytují úvěr. Firma má tak vždy k dispozici určitý objem prostředků, aniž by je nutně musela mít aktuálně na svém účtu. Oba typy karet tak zajišťují rychlé a pohodlné krátkodobé úvěrování pro běžné potřeby. Pokud firma využívá u kreditních karet bezúročného období, jde navíc o úvěr velmi levný.

 

Úspora nákladů a další výhody 

Kromě základních výhod firemních platebních karet může jejich časté využívání přinášet i další efekty. Jedním z nich je úspora nákladů. Při velkých objemech zboží a služeb hrazeným platebními kartami mohou firmy s udavateli vyjednat slevy a čerpat nejrůznější bonusy. Dalším úspory přináší, pokud si firma k platební kartě přikoupí za zvýhodněnou cenu některé produkty a služby, které potřebuje. Jde například o cestovní pojištění pro zaměstnance vysílané na služební cesty do zahraničí, asistenční a právní služby související s jejich cestami a podobně.

Některé, zejména velké firmy, využívají svých platebních karet k podpoře vlastní image individualizací jejich designu. Platební karty pak slouží jako propagace a reklama.

 

Výběr z pestré nabídky 

Firmy si mohou vybírat z pestré palety platebních karet. Základem je volit v jakém poměru budou užívat debetní a kreditní karty. Dále je třeba rozhodnout, zda využijí pouze základní řady karet, nebo doplní portfolio i prestižními kartami v programech silver, gold, případně platinum. Při volbě strategie používání platebních karet pak určitě zohlední i podmínky konkrétního vydavatele, výši poplatků, rozsah úvěrového rámce (u kreditních karet), pružnost nastavení limitů čerpání, komfort zúčtování plateb kartou a také rozsah doplňkových služeb (pojištění ke kartě, co-brandové karty), apod.

 

Karty pro zaměstnance 

V poslední době se rozšiřuje používání ještě jiného typu firemních platebních karet, a sice tzv. předplacených karet. Zavádí se například na stravování, tedy jako obdoba dosud převažujících a populárních stravenek. Zaměstnanci dostávají předplacené karty také na úhradu nadstandardního ošetření ve smluvních zdravotnických zařízeních, relaxačních a rehabilitačních centrech, na nákup léků ve smluvních lékárnách – to vše v rámci péče zaměstnavatele o jejich zdraví. Jednorázové nebo opakovaně nabíjené karty mohou sloužit jako mimomzdová odměna či zaměstnanecký bendit. Firmy jejich prostřednictvím přispívají zaměstnancům na trávení jejich volného času ve fitcentrech, aquaparcích, zimních rekreačních střediscích a podobně.

V některých zemích je stále populárnější využívání platebních karet k bezhotovostní výplatě mezd. Zaměstnanec má kartu, kterou mu zaměstnavatel jednou měsíčně nabije tím, že mu na ni pošle jeho mzdu. Karta pak funguje na principu elektronické peněženky. Tento praktický způsob využití platebních karet, zejména pro sezónní zaměstnance nebo brigádníky, se však v České republice zatím příliš neujal.

Platební karty ve svých různých podobách a variantách mají velký potenciál, který zatím ne všechny firmy dovedou efektivně využívat. „Věřím, že firemní karty se stanou základním prvkem nabídky bank, tak jako je dnes účet a úvěr. Tomu nahrává i fakt, že se banky začínají o firemní karty zajímat jako nástroj diferenciace a zatraktivnění své nabídky. Na tom samozřejmě vydělají firmy a jejich zaměstnanci,“ uzavírá Miroslav Lukeš.

 

Úvodní foto: © nobeastsofierce - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.