Hlavní navigace

Jak se připravit na uhlíkové účetnictví

7. 2. 2012

Sdílet

Společnost Epicor Software Czech, dodavatel softwarových řešení pro řízení podnikových procesů pro organizace ze sektoru výroby, distribuce, prodeje a služeb, včera oznámil výsledky svého prvního celosvětového průzkumu, který mapuje situaci v oblasti uhlíkového účetnictví (carbon accounting).

Průzkum ukázal, že ačkoliv připravované legislativní předpisy budou účtování uhlíku požadovat, většina společností má v jeho chápání stále vážné nedostatky. Podniky by se přitom měly zabývat tím, jak hospodaří s energií. V Austrálii byly pro uhlíkové emise zavedeny nové daňové předpisy a nové regulace brzy vstoupí v platnost také v Kalifornii. K podobným změnám legislativy bude docházet i jinde.

 

Třetina firem netušila...

Průzkum, který společnost Epicor provedla v srpnu a září 2011, byl navržen tak, aby zjistil, jak jsou podniky schopné a ochotné monitorovat své emise skleníkových plynů. Dalším cílem bylo zmapovat technologie/metody, které společnosti pro omezování emisí používají. Identifikovány byly také nejen legislativní předpisy, jimž firmy musí vyhovět v oblasti ekologické udržitelnosti svého podnikání, ale také požadavky jejich partnerů a zákazníků na společenskou odpovědnost.

Výsledek průzkumu ukázal, že 80 % společností nijak nemonitoruje svou uhlíkovou stopu a 58 % vůbec nezná termín „uhlíkové účetnictví“. I z těch, kdo odpověděli na tuto otázku kladně, jen méně než čtvrtina respondentů dokázala přesněji vysvětlit, v čem uhlíkové účetnictví spočívá. Třetina firem netušila, zda se na ně vztahuje povinnost evidovat své emise. V polovině firem nebyl určen nikdo z vedení, kdo by měl problém na starosti (jinak nejčastěji spadal do kompetence výkonného ředitele – CEO). Nicméně více než polovina respondentů byla v závěru průzkumu přesvědčena, že uhlíkové účetnictví pozitivně ovlivní jejich podnikání.

 

Nezáleží na tom, jaké má kdo názory na globální oteplování

„Je docela znepokojující zjistit, že třetina respondentů vůbec netuší, zda se na jejich firmu v oblasti uhlíkových emisí vztahují nebo brzy budou vztahovat nějaké legislativní požadavky, například povinnosti evidovat a oznamovat emise,“ uvádí Chris Purcell, ředitel produktového marketingu společnosti Epicor. „Firmy se musejí připravit na uhlíkové účetnictví. Pomůžeme jim s řízením jejich energetické politiky, ale k odpovědnosti by se měl přihlásit sektor jako celek.“ Purcell dodává, že povinnost sledovat uhlíkové emise nesouvisí s tím, jaké má kdo názory na globální oteplování. Podniky, které se na tyto regulační požadavky včas připraví, získají konkurenční výhodu. Hospodaření s energiemi ani nemusí odvádět pozornost od hlavního předmětu podnikání. Pokud podle Purcella firmy porozumí uhlíkovému účetnictví, mohou snížit své náklady na energii nebo vydělávat na obchodování s emisními povolenkami.

Průzkum byl proveden mezi téměř 1 000 společnostmi po celém světě; 48 % z nich podnikalo v oblasti výroby. Nejvíce zastoupeny byly firmy se 100 až 1 000 zaměstnanci a s ročním obratem do 50 milionů dolarů.

 

Zdroj: Epicor Software Czech

 

 

Byl pro vás článek přínosný?