Krizový manažer: lidem nic než pravdu

„Často přináším dvě špatné zprávy: že se budou snižovat platy a že polovinu zaměstnanců propustím,“ říká Václav Novák, který se podílel na záchranném plánu ČSA, krizovém financování Setuzy i na finanční a provozní restrukturalizaci holdingu Vítkovice.



Václav Novák ze společnosti M. L. Moran, jehož pražská přednáška byla vánočním dárkem pro členy České asociace pro finanční řízení (CAFIN), se věnuje výhradně krizovému managementu a je špičkou ve svém oboru.

Chce-li podle něj manažer vyvést firmu z krize, musí nutné změny vysvětlit jak nadřízeným, kteří mají moc o změnách rozhodovat, tak také podřízeným. „Piloti a zaměstnanci ČSA museli být na mé straně,“ popisuje záchranu českých aerolinek, „proto jsem se osobně setkal s 1 500 zaměstnanci z celkového počtu 4 500. Přesvědčit zaměstnance bývá ten nejsložitější úkol,“ říká Novák, „Oni jsou ti, kteří přicházejí o peníze.“ Optimální je ovšem podle něj řídit potřebné změny dokud ještě nebují krize, k čemuž pohříchu málokdy dojde.

 

Jak si Václav Novák vybírá spolupracovníky? CV je pro něj orientační informací, kromě zdůrazňované velmi silné uchazečovy motivace uspět má tři požadavky:

* znalost angličtiny,

* schopnost právního vědomí,

* kvalifikovaný ekonomický pohled na problematiku daného úkolu.

Jako klíčovou ovšem vidí úlohu finančního ředitele: „CFO je po generálním řediteli jedinou osobou, která ovlivňuje zásadní věci týkající se chodu firmy“. 

Krizový manažer Václav Novák stojí i za restrukturalizací Vítkovic – tu nejprve sám ale odmítl. Nakonec na nabídku kývl a před zaměstnanci neskrýval pravdu: „Měl jsem pro ně dvě špatné zprávy: že se budou snižovat platy a že polovinu z nich propustím.“ I přes drsný začátek získal důvěru odborářů a to tím, že trávil ve firmě hodiny navíc, až zaměstnanci pochopili, že bez plánových změn společnost padne. 

 

 

Přednášející po příkladech ČSA a Vítkovic zrekapituloval pět zásadních kroků nutných při jakékoliv restrukturalizaci: 

* zajistit peníze,

* zprůhlednit chod firmy (controlling),

* ořezat náklady,

* přejít na procesní řízení,

* motivovat zaměstnance. 

Důležité jsou podle Nováka rovněž následné rozvojové kroky, je jich také pět:

  • stanovit strategickou vizi,
  • koncentrovat se na tržby a marže,
  • určit inovace,
  • rozhodnout o investicích,
  • zvážit akvizice.  

Uvedené kroky zaručují podle Václava Nováka úspěch. Důraz kladl zvláště na controlling, k němuž má podle svých slov kladný vztah: „Potenciál controllingu u nás není zdaleka ještě vyčerpán. Controlling nesleduje halíře, ale trendy.“

 

Během živé diskuse na konci přednášky, kterou stejně jako celé setkání moderoval Ladislav Profota, jednatel Controller-Institutu, se členové CAFIN například ještě dozvěděli, že je důležité, aby byl při řešení nutných změn vedoucích k záchraně podniku veřejně označen nějaký konkrétní spojenec a také nepřítel. „Nepřítel je společné téma pro strany, které by se spolu jinak nebyly schopné dohodnout,“ zdůvodnil svoji myšlenku Václav Novák. V závěru se podělil ještě o jeden poznatek: „Odměňováni jsme podle toho, co si domluvíme. Ne podle toho, co si zasloužíme.“

 

 


« předchozí článek další článek »








Komentáře