Pane Bosáku, kdy se ukázalo, že vámi zvolená strategie je správná?
Poprvé to bylo v červnu 2009, kdy jsem po svém nástupu představil základní filozofii nového strategického směřování firmy na prvním výjezdním zasedání managementu společnosti. Byl to zvláštní, nezapomenutelný okamžik. Hovořil jsem o změnách vnějšího podnikatelského prostředí v té době zasaženého dopady světové finanční krize, o svém pohledu na firmu, o nezbytnosti učinit řadu změn. Zároveň jsem nasával odezvy od svých kolegů. Z jejich reakce jsem cítil obrovskou chuť a motivaci do toho se mnou jít. Už tehdy jsem věděl, že vše dokážeme. Výsledek našeho snažení se projevil už ve druhé polovině 2011, kdy jsme opět převzali pomyslné žezlo mezi leasingovými společnostmi.
Do firmy jste nastoupil v květnu 2009, to jste zvládli vytvořit novou strategii za necelé dva měsíce?
V podstatě ano. Šlo to poměrně rychle, protože jsem ve společnosti našel řadu velmi schopných zaměstnanců se strategickým myšlením, o něž jsem se mohl opřít. Přišel jsem do firmy v době, kdy se plně projevovala síla ekonomické recese. Co fungovalo na trhu před jejím vypuknutím, tehdy již neplatilo. Řada vnějších i vnitřních faktorů mě dovedla k přesvědčení, že musíme změnit zásadně strategický kurz, tak abychom získali zpět obchodní „drive“ a naplnili očekávání akcionáře i samotných zaměstnanců.
Čeho se týkaly největší změny?
Především šlo o transformaci parametrů a politiky posuzování a schvalování nových obchodů. Dalším krokem bylo přijetí řady opatření ke zvládnutí zhoršené platební morálky klientů. Na změnu tržních podmínek jsme reagovali opuštěním financování rizikových ojetých vozidel v autobazarech. Nová strategie zněla jasně: orientace ČSOB Leasing na financování českých podnikatelů včetně korporátní klientely, zaměření se na podporu nových předmětů financování a na důsledné řízení kreditního rizika a konečně kladení důrazu na rozvoj x-sellingu s ČSOB a ČSOB Pojišťovnou. Součástí strategického plánu byla i změna celkové firemní kultury směrem k interní kooperaci mezi zaměstnanci a zlepšení atmosféry uvnitř společnosti. Po třech letech se ukázaly tyto kroky jako správné. Jsme největší leasingovou firmou na trhu. Také jsme nejvyhledávanějším poskytovatelem financování mezi podnikateli i nejžádanější leasingovou společností ve financování strojů, zařízení a dopravní techniky. Jenom v loňském roce jsme realizovali obchody přesahující 9 miliard korun a financovali přes 12 procent všech obchodů na trhu leasingových společností.
Několikrát jste zmínil zaměstnance, je jejich spokojenost pro vás tak klíčová?
Naši pracovníci jsou nedílnou složkou úspěchu společnosti. Bez jejich úsilí, umu a energie bychom těchto výsledků nedosáhli. Součástí mého manažerského náboženství jsou zaměstnanci, kteří mi věří a aktivně podporují naši vizi směřování firmy. Jejich komfortní pocit je pro mne stejně důležitým ukazatelem jako tvorba zisku. Pravidelně sledujeme index spokojenosti zaměstnanců, u něhož dosahujeme hranice, které vykazují nejlépe hodnocené firmy. Často opakuji, že dlouhodobé výsledky společnosti, ať už obchodní nebo finanční, jsou v podstatě jen „matematickou funkcí“ kvality a motivace zaměstnanců, respektive celé firemní kultury.
Co vaše plány do budoucna?
Pracujeme na tom, aby ČSOB Leasing byla nejlepší možnou leasingovou společností na českém trhu ve všech klíčových parametrech. A protože je úspěch firmy i o lidech a jejich úspěších, tak aby byla organizací, kde lidé nacházejí prostor pro svou seberealizaci.