Lucie Urválková, UNIQA: Pojem „štíhlá firma“ nám byl vlastní i před krizí

„Stěžejním aktivem naší firmy jsou lidé,“ říká Lucie Urválková, členka představenstva a finanční ředitelka UNIQA pojišťovny.



Paní ředitelko, co je důležitá průprava začínajícího finančního ředitele? Kde by měl pracovat před nástupem do své funkce? 

Pro každého finančního ředitele jsou důležité samozřejmě příslušné vzdělání a kladný vztah k číslům, ale rovněž širší zkušenost s fungováním firem obecně. Proto je určitě užitečné, může-li před nástupem do funkce prožít v dané společnosti nějaký čas v jiných pozicích. Důvěrnější znalost procesů, korporátního stylu a hlavně kolegů pak určitě ocení v nové roli. I mně byl při nástupu do UNIQA dán určitý čas na „rozkoukání“, což zpětně velmi pozitivně hodnotím. Nicméně mohu čerpat i ze své předchozí pracovní zkušenosti ve specializovaných poradenských společnostech KPMG a Deloitte. Předchozí praxe mi zase umožňuje srovnávat a optimalizovat. Vše dohromady mi pomáhá nejen v mé pozici CFO, ale i při hledání synergií ve firmě v mojí roli členky představenstva.

 

Lucie UrválkováEkonomická recese způsobila, že finanční ředitelé jsou více angažováni ve vztazích s obchodními partnery. Vyjednávání o podmínkách, kontraktech a cenách jsou nyní těžší. Jaká je vaše osobní zkušenost? 

Současná doba nastavila tvrdší podmínky, ale to platí pro všechny. Proto už nikoho nepřekvapí, že vyjednávání jsou náročnější a oboustranné hledání kompromisů nabývá na významu. Pro nás je stále důležitá filozofie společného úspěchu, kdy ze spolupráce mají dobrý pocit obě strany. Sázíme na dlouhodobé partnerství se spolehlivými a korektními subjekty, kterým můžeme slíbit to samé. Zatím se nám náš přístup vždy vyplatil.

 

Jaký je váš názor na tvrzení, že těžiště práce finančních ředitelů se přesouvá z výkaznictví a analýz k aktivnějšímu zapojení do tvorby strategií a rozhodovacích procesů? 

S tímto tvrzením souhlasím. Jasným důkazem je například trend zařazovat finanční ředitele do orgánů nebo struktur, které mají na starosti právě strategické řízení, plánování a rozhodování. Například naše tříčlenné představenstvo je vyváženým partnerstvím všech zájmových skupin ve společnosti, do něhož já přispívám „finanční optikou“, zatímco kolegové vnášejí pohled pojistné techniky, průřezových odborů a samozřejmě obchodu. Díky každodenní práci mých týmů mám k dispozici potřebné podklady, výkazy, ale také komentáře a doporučení, které průběžně analyzuji. Při strategickém rozhodovacím procesu se o ně mohu plně opřít a podpořit žádoucí směr rozvoje.

 

Měl by finanční ředitel také vyjednávat s investory, vyznat se v moderních způsobech řízení, účastnit se důležitých jednání za účasti právníků zainteresovaných stran? 

Samozřejmě. Zmiňoval jste sám dnešní nelehkou situaci, a ta vyžaduje změnu našeho přístupu, hledání nového potenciálu. Uvedla bych určitě moderní metody řízení nebo rozšiřování „právnického obzoru“. Kromě běžných kompetencí v UNIQA, které spadají do resortu CFO, patří do mého úseku rovněž právní odbor, takže v tomto oboru se pohybuji každý den. A moderní způsoby řízení jsou horkým tématem v souvislosti s naší koncernovou rozvojovou strategií UNIQA 2.0 vyhlášenou loni v létě na podporu další dynamiky. V rámci této ambiciózní strategie je zahrnuto i důkladné manažerské vzdělávání nejen na téma řízení, ale také vlastního rozvoje, a to s ohledem na nejnovější poznatky načerpané experty už během současné recese.

 

Krize přinesla trendy typu „zeštíhlení firmy“. Někteří CFO to považují za krátkodobé řešení, které se může v dlouhodobém horizontu projevit negativně… 

Pojem „štíhlá firma“ byl u nás doma i před krizí. Vždycky nám šlo o maximálně efektivní vynakládání prostředků a hospodárné využívání všech zdrojů. Takže neumím posoudit situaci, kdy někde dojde třeba ze dne na den k podstatnému obratu kormidlem a výraznému „utažení šroubů“. Náš případ to není, u nás byla šetrnost vždy na předním místě a já jsem byla vždy tou, kdo onou optikou aktivity poměřoval.

Ale v uvedené souvislosti bych ráda zmínila další základní pilíř naší korporátní filozofie. Stěžejním aktivem UNIQA pojišťovny jsou její lidé. My přijímáme nové zaměstnance s rozvahou a rozmyslem. Chceme, aby každý byl důležitým článkem a svoji hodnotu pro společnost skutečně vnímal, na což se v dnešní době často zapomíná. V těžkých dobách je zeštíhlení firmy cestou propouštění zaměstnanců jednou z nejjednodušších cest. My tohle neděláme. Dojde-li na nutnost nějaké dílčí redukce, vždy se snažíme našim pracovníkům najít smysluplné uplatnění jinde ve firmě. To je pro nás samozřejmě sice v daný moment těžší, než se s někým prostě rozloučit, ale konkrétní kolega nebo kolegyně cítí, že má pro nás svoji cenu a stává se loajálnějším a pružnějším. Naše politika nových vnitřních příležitostí se nám při rozhodování představenstva vždy doposud vyplatila.

 

Jak v současné době čelí UNIQA konkurenci? Máte nějakou speciální strategii pro současné „horší časy“? 

Naše strategie je dlouhodobě stabilní, a dnešní složitá situace na trhu potvrzuje její správné nastavení. Alfou a omegou našeho podnikání je klient. To samozřejmě slyšíme ze všech stran stále a výrok lze už považovat za frázi. Ale opravdu důsledné a trvalé uplatňování proklientského přístupu v praxi je onou správnou strategií. Konkurence na pojistném trhu v ČR je silná a respektovaných hráčů je zde řada. Produkty se příliš neliší, ceny tlačí soutěž až na minimum u většiny společností. Cílem je překvapit klienta něčím novým, odlišným, co je pro něj užitečné a co může rozhodnout o volbě pojišťovacího partnera.

 

Co tedy konkrétně nabízíte, abyste předčili očekávání zákazníka a zvítězili nad konkurencí? 

Naše síla je v tzv. přidaných hodnotách v oblasti servisu. Za srovnatelné ceny přinášíme služby navíc, které klient ocení a jinde je nedostane. Mohu jmenovat třeba výstražný systém včasného varování před extrémním počasím MeteoUNIQA. Řeknete si asi – vždyť je dnes přece snadné dozvědět se o hrozící bouřce nebo krupobití na internetu nebo z televize. Ale pošle vám někdo takovou informaci cílenou pro vaše konkrétní PSČ předem spolu s časovým údajem, kdy přesně specifikovaná nepohoda u vás vypukne? My to umíme a posíláme takový varovný servis na mobil už čtyřiceti tisícům našich klientů zdarma.

Ve věrnostním programu Q-Partner zase vracíme našim klientům s více pojistnými smlouvami pravidelně část pojistného zpět na účet, nehlásí-li během předchozího roku žádnou škodu. Chceme je odměnit za jejich odpovědný přístup i loajalitu naší značce UNIQA. Ročně vrátíme touto cestou zákazníkům asi devět milionů korun.

Poslední novinkou je aktivní asistence k autopojištění UNIQA SafeLine. Bez nadsázky jde o první autopojištění, které dokáže zachránit život. Při nehodě často rozhodují minuty a vteřiny o tom, jak dopadne. Jezdíte-li často sami nebo s dětmi, potřebujete v nouzi pomoc, která se k vám dostane včas. UNIQA SafeLine je schopné díky nárazovému čidlu ve vozidle přes satelit předat na asistenční centrálu informaci o bouračce automaticky. Operátoři vás okamžitě kontaktují na mobil, zda nepotřebujete pomoc. Pokud se to nezdaří, posílají na přesně lokalizované místo záchranu ihned. Pomoc – třeba při defektu na silnici – si může motorista přivolat rovněž sám nouzovým tlačítkem. Asistence funguje 24 hodin denně a 365 dnů do roka. Systém chrání auto také před zloději, a kromě toho spočítá pojistné podle ujetých kilometrů a použitých typů komunikací.

 

Uvedený servis ale pojišťovnu určitě něco stojí a zvyšuje tak náklady… 

To máte pravdu. Nejde jen o peníze, ale také o nepřetržitý náročný vývojový a inovační proces uvnitř pojišťovny. Ale nám se vše vyplácí – dynamika růstu UNIQA pojišťovny je dlouhá léta i díky tomu mnohem vyšší než průměr trhu. Pořád sílíme a navyšujeme tržní podíl. Kromě toho jsou barometrem našeho úspěchu i účast v různých soutěžích nebo výsledky klientských průzkumů. V posledních letech jsme opakovaně bodovali v klání nejlepších životních pojištění na medailových umístěních. Podle našeho posledního průzkumu z listopadu 2011 by 85 procent našich klientů doporučilo UNIQA svým nejbližším a známým. A do třetice: letos jsme se stali finalisty prestižní mezinárodní soutěže firem European Business Awards v kategorii Zákaznický servis.

 

UNIQA pojišťovna působí na českém trhu bezmála dvacet let. Jako univerzální společnost nabízí kompletní paletu životních i neživotních pojistných produktů pro privátní i korporátní klientelu. Patří k desítce nejsilnějších pojišťoven na trhu a vykazuje dlouhodobě nadprůměrnou dynamiku růstu. UNIQA pojišťovna patří do evropské pojišťovací skupiny UNIQA Group s aktivitami na dvaceti trzích. Obsluhuje celkem více než osm milionů zákazníků.

 

Ing. Lucie Urválková se narodila se 10. 5. 1972 v Trutnově. Vystudovala Obchodně-podnikatelskou fakultu Slezské univerzity v Karviné. Pracovní zkušenosti získávala v auditorské společnosti KPMG Česká republika a následně v poradenské společnosti Deloitte. V UNIQA pojišťovně působí od roku 2007 ve funkci členky představenstva a finanční ředitelky společnosti. Je členkou CFO Clubu a Klubu manažerek při České manažerské asociaci. Ve volném čase se věnuje sportovním koníčkům, zejména golfu, cestování a kultuře.

Úvodní foto: © puckillustrations - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře