Marina Votrubová, UniCredit Bank: Art Banking je součást investičního portfolia

Češi jsou v investicích do umění stále více odvážnější. UniCredit Bank nabízí svým klientům privátního bankovnictví rozsáhlé spektrum služeb souvisejících s investováním do vybraných uměleckých děl. Art bankéřkou je již šestým rokem Marina Votrubová.



Marina Votrubová, foto: Štěpánka Stein a Salim Issa, 2010 Jak se v průběhu šesti let vyvíjí zájem privátních klientů UniCredit Bank o investice do umění? 

Myslím, že zájem klientů o umění neustále roste. Vypovídá o tom i rekordní částka 881 milionů korun, kterou v loňském roce lidé utratili na aukcích. Od začátku letošního roku utratili sběratelé a investoři již přes 550 milionů korun, což je historicky nejlepší výsledek za jedno pololetí.

Když jsme se službou začínali, netušili jsme, jaký zájem o umění bude. V průběhu prvních let existence Art Bankingu se klienti hodně ptali, jak začít, kam se obrátit a mají-li do umění vůbec investovat. Dnes už mnozí z nich ani žádné rady nepotřebují. Už vědí, kde si mají informace o trhu s uměním, cenách i autorech najít. Umění už pro mnohé není „jen“ alternativním investičním nástrojem, běžně o něm uvažují jako o pevné součásti investičního portfolia. Přibývají však i stále noví zájemci.

Obecně se dá říci, že se klienti více osmělují, co se koupě současného umění týká. Češi jsou totiž velmi konzervativní, kupují většinou české umění s datem vzniku do roku 1950, respektive maximálně do šedesátých let minulého století. Nyní mám mnohem více dotazů na umění novější nebo na úplně mladé současné umělce. Osobně mě to velmi těší, protože podpora současného umění je důležitá. Navíc si klient může užít setkání s umělcem, navštívit ho přímo u něj v ateliéru, dozvědět se více detailů o jeho práci, a to je často strhující zážitek.

 

Převažují klienti, kteří pouze investují, nebo se o Art Banking zajímají převážně milovníci umění či sběratelé? 

Klienti Art Bankingu jsou převáženě sběratelé a milovníci umění, souběžně jsou ale i sofistikovanými investory, a nekupují umění jen pro jeho estetické hodnoty. Velmi často se ptají na ceny, za které se podobné práce na trhu nabízejí. Zajímají se, proč by si dílo měli koupit, co je na něm to, co stanovuje jeho cenu. Prostě hledají vhodné příležitosti, i hodnotu, kterou třeba jednou předají svým dětem.

Někteří klienti ale na začátku říkají, že jim nezáleží na tom, co koupí z hlediska uměleckých preferencí, že jde o „pouhou“ investici a chtějí především radu odborníka, co výhodně koupit. Nakonec ale stejně hodnotí svůj výběr slovy „to se mi líbí, nebo nelíbí“. Mluví tedy o svých pocitech, které vyvolává třeba námět díla nebo jeho barevnost. Zdá se, že estetickému a citovému působení uměleckého díla se nelze ubránit. Čistě racionální investice by o toto kouzlo klienta ochudila. V poslední době se také objevují náznaky, že by si někteří lidé rádi založili fond umění.

 

O jaké služby z těch, které Art Banking UniCredit nabízí, mají privátní klienti největší zájem? 

Určitě je to nákup uměleckých děl, nejčastěji do domu, bytu nebo kanceláře. Někdy jde o dlouhodobé sbírání, jindy jen o koupi jednoho obrazu jako dekorace. Velmi často také klienti žádají radu, jak a kde dílo zarámovat. Žádají kontakty na renomované experty, chtějí se setkat s umělcem přímo v jeho ateliéru. Poměrně často hledají umělce, který by namaloval jejich rodinný portrét.

 

 

 

Úvodní foto: © Bred&Co - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře