Mikaël Zakarian, CFO společnosti Microsoft: Solidní zkušenosti z controllingu se mi dnes hodí

„Pokud představenstvu přinesete i tu nejlepší analýzu nebo vhled do situace, ale pak se vůbec nic nestane, musíte se zeptat sami sebe, zda jste něco vůbec ovlivnili,“ říká Mikaël Zakarian, finanční ředitel společnosti Microsoft.



Znáte dobře prostředí v Nizozemsku i ve Francii. Kariéru jste začínal v ČR. Jak byste porovnal podmínky pro práci CFO a jeho příslušnou agendu v těchto zemích? Jak se změnila situace v ČR po dobu vaší profesní nepřítomnosti? 

Velký rozdíl vidím v důrazu na „agendu lidí“. V Nizozemsku je trh práce přísnější a komunita finančních ředitelů velice bojuje za získání nejlepších zaměstnanců nejen z místního trhu, ale i ze zbytku světa (v tamním Microsoftu jsme ve finančním týmu měli více než osm národností). Rozmanitost je vždy kritickým rozměrem a je klíčovou součástí strategie finančního ředitele v otázkách, jak si poradit s integrací žen či mladých lidí, jak využívat talent ve stále různorodější populaci. Tyto otázky jsou v Nizozemsku zásadní. Doposud (připomínám ale, že jsem zatím na českém trhu nováčkem) jsem viděl těchto diskusí v české CFO komunitě méně. Za posledních deset let se podmínky v České republice velmi změnily. HDP vzrostl zhruba o padesát procent, Češi vstoupili do Evropské unie a hodně velkých společností otevřelo v Česku své pobočky nebo výrobní zařízení. Ale pak je tu něco, o čem ani neuvažujeme. Před dvanácti lety jsem posílal SMS ze své Nokie, dnes se svým telefonem Nokia Lumia 900 mohu komunikovat se svými přáteli přes Skype, upravovat dokumenty, číst e-maily nebo natáčet video. Tohle je obrovská změna… Microsoft je klíčovým lídrem v pronikání inovací na český trh a to už po více než dvacet let.

 

Mikaël ZakarianDo jaké míry jsou pro vás důležitá měření výsledku hospodaření pomocí EBITDA a souvisejících vzájemných vztahů tohoto ukazatele s výší zisku? 

EBITDA je klíčovým ukazatelem používaným analytiky k porovnání zisku vytvořeného určitou společností ve vztahu s aktivitami konkrétního odvětví, bez ohledu na některé účetní procedury pro odpisy a amortizaci, což znamená, že v komerčním subjektu se zaměřujete na to, že váš hrubý zisk roste rychleji než váš čistý příjem. Je to snazší formulovat pro váš obchodní tým.

 

Kde vidíte hlavní problémy v oblasti cash flow? 

Zaprvé, existují různé druhy cash flow – to, které pochází z podnikatelské činnosti, a to, které ji financuje. Jednoduše řečeno, jde o věc vztahu mezi vašimi zákazníky a dodavateli, širokého finančního trhu a akcionářů. V dnešní době je v těchto vztazích největším problémem důvěra. Mám štěstí, že Microsoft je označen ratingem AAA, což činí cash flow menší starostí.

 

Přicházíte do kontaktu s auditory… Spolupracuje se vám lépe s velkými auditorskými společnostmi nebo s menšími firmami? 

V Microsoftu spolupracujeme hlavně s proslulou „velkou čtyřkou“, Big 4. Nicméně jsem v rámci svých předchozích zkušeností pracoval s mnohem menšími podniky, takže bych řekl, že oba typy mají něco do sebe. S velkou firmou určitě získáte větší šíři schopností a zdrojů, ale v menší zase můžete nalézt velmi zajímavé lidi. Ve finále opravdu velice záleží na tom, čeho chcete dosáhnout.

 

Je vaší prioritou controlling, plánování, řízení rizik nebo spíše účetnictví? 

Vlastně všechno, co jste zmínil. Můžeme každý den ovlivnit byznys nejrůznějšími způsoby, a právě to dělá roli mou a mého týmu velmi rozmanitou a vzrušující. Určitě se zaměřujeme na controlling, ale řízení rizik a dodržování právních norem jsou rozhodující v dnešní době rychle se měnícího prostředí.

 

Kde by měl finanční ředitel pracovat před nástupem do své funkce? Jaká je nejlepší průprava na tuto pozici? Sám jste pracoval v controllingu, myslíte si, že pro CFO je znalost této problematiky nezbytná? 

Velmi významná je rozmanitost zázemí každého člověka. Chcete-li se prosadit, být geniální a mít vysoké IQ prostě nestačí, musíte umět předat zprávu, musíte mít každodenní vliv na svůj byznys, a najmout správné lidi, dát jim prostor k růstu atd. Takže sociální inteligence (emoční kvocient) se stává víc a víc důležitou. Shrnu-li, solidní zkušenosti z controllingu se mi v mé současné pozici dobře hodí.

 

V souvislosti s hledáním cest ke snižování nákladů se diskutuje o roli outsourcingu. Má šetřit náklady a umožnit firmě, aby se soustředila na svůj hlavní byznys. Někteří odborníci však tvrdí, že outsourcing v některých oblastech náklady naopak zvyšuje (IT, externí prodejní sítě apod.). Jaký je váš názor? 

Řekl bych, že mají pravdu, ale jde o pohled na věc. Z krátkodobého hlediska může outsourcing zvýšit vaše výdaje, ale pružnost ve využívání více či méně zdrojů v krátkém časovém horizontu je klíčovým faktorem úspěchu. Avšak na druhou stranu může špatně provedený outsourcing přijít velice draho, takže je nutné vše pečlivě zvážit.

 

Kladou nyní CFO spíše než na výkaznictví a analýzy důraz na tvorbu strategie a rozhodovací procesy? 

Ano. Pokud představenstvu přinesete i tu nejlepší analýzu, nebo vhled do situace, ale pak se vůbec nic nestane, musíte se zeptat sami sebe: „Ovlivnil jsem něco?“ Finanční tým na to potřebuje reagovat a „být blíže k sedadlu řidiče“. V Microsoftu se denně zaměřujeme na obchodní dopad a účinek je opravdu velký.

 

Měl by finanční ředitel také vyjednávat s investory, vyznat se v moderních způsobech řízení, být přítomen právnickým jednáním? 

To všechno by měl zvládat a navíc mít zvlášť velký přehled o moderních způsobech řízení.

 

Krize přinesla určité trendy typu „zeštíhlení firmy“. Někteří CFO to považují za krátkodobé řešení, které se v dlouhodobém výhledu může projevit negativně. Co si o tom myslíte? 

Já bych se na krizi podíval jako na příležitost znovu přezkoumat způsob své práce. Jedinou jistotou je změna, tak ji přijměte. Podívejte se, kolik inovací se objevilo a jaké měly vliv na váš běžný život a na firmu. Například Microsoft Office byl tabulkovým a textovým procesorem a dnes si můžete udělat analýzy spousty údajů a velmi snadno je sdílet v rámci své organizace. Nebo třeba cloud computing, který promění způsob, jakým budete pracovat, a sníží náklady…

 

Co považujete v současné době ve finančním řízení za klíčový problém? 

Jsou to dva hlavní aspekty. Nejprve jak optimalizovat svou strukturu nákladů, způsob, jak ji financovat a získat z ní co nejvíc. Zadruhé je to časový rámec rozhodování, tj. jak dlouho bude vaše struktura financování důležitá pro určitý projekt. Jaký čas potrvá, než se vaše zbrusu nová továrna stane zastaralou? Tyto dvě hlediska dovádí finanční řízení přímo do centra rozhodování – a je to tak dobře.

 

Uvítal byste zavedení Basel III? 

Krize zasáhla finanční sektor a banky velmi tvrdě. Důvěra byla narušena a musí být obnovena. Basel III tím, že posouvá specifické podíly na vyšší úroveň, si klade za cíl zlepšení řízení rizik a nakonec právě i důvěry. Věřím, že by to bylo pro dobrou věc.

 

Uvítal byste vstup ČR do eurozóny? 

Dalo by se polemizovat, zda by při současné krizi eura byl vstup České republiky do eurozóny nejmoudřejší. Na druhou stranu by neměla být flexibilita, kterou přináší jednotná měna, podceňována. Z toho vyplývá, že jde o velký krok, a plně chápu otázky, které současná situace vyvolává. To však ukáže čas a já jsem přesvědčen, že euro vydrží a že i Česká republika časem do eurozóny vstoupí.

  

Mikaël Zakarian se finančním ředitelem společnosti Microsoft stal 1. září 2012. Do české pobočky přišel z nizozemské pobočky, kde zastával pozici senior manažera pro byznys controlling.

 

Rozhovor dnes synchronně vychází (ve zkráceném znění) také v tištěném magazínu CFO worldu, který je distribuován na adresy všech finančních ředitelů v České republice. CFO World 3/2012 v tištěné podobě si můžete zakoupit prostřednictvím on-line trafiky IDG. Elektronickou verzi pak obdržíte prostřednictvím našeho partnera - společnosti Publero.

 

 

Úvodní foto: © Gina Sanders - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře