Netuneluje vám někdo vašeho obchodního partnera?

Firmy by měly být opatrné a pečlivěji se zajímat o své odběratele, říkají odborníci úvěrové pojišťovny KUPEG. Množí se totiž podvody.



Udělat dobrý obchod, to znamená nejen prodat, ale především dostat zaplaceno. Mnoho firem na to však stále ještě zapomíná a zanedbává péči o své obchodní partnery a pohledávky. Úvěrová pojišťovna KUPEG v loňském roce pojistila svým klientům pohledávky za 9970 českými odběrateli v celkové hodnotě přes 100 miliard korun. Evidovala potíže u 617 odběratelů za půl miliardy korun. Přitom 40 až 50 % dlužníků, se kterými byly potíže, skončí do dvou let v insolvenci. Většinou nemají žádný majetek, a pokud přece jenom něco zbude, dostanou to zajištění věřitelé. Věřitel, který není pojištěn, ani nemá své pohledávky nijak zajištěné, nemůže počítat, že něco dostane zpět.

Nejčastější příčinou problémů je samozřejmě složitá ekonomická situace. I když se platební morálka českých firem po letech krize stabilizovala, procento selhání je o 50 % vyšší než před rokem 2008.

 

Kůň bílý pádí vlaku vstříc...

Problémy s pohledávkami ale nemusejí mít příčinu jen v ekonomických potížích. Stále častěji je možné narazit na podvodníky, kteří založí fiktivní firmu, odeberou zboží a už o nich nikdo nikdy neuslyší.

Odborníci KUPEG však upozorňují, že se množí i případy, kdy najednou přestane platit i zavedený a dobře fungující obchodní partner. Jde podle nich o profesionální tunelování dobrých firem. Model je následující – fungující a ziskovou společnost či rodinný podnik s regionální působností majitel prodá. Nový majitel na první pohled pokračuje ještě několik měsíců v podnikání, odebírá zboží či služby, za které však neplatí, a firmu zatím vytuneluje. Pak ji znovu už přeprodá „bílému koni“, samozřejmě už prázdnou. Ten se nezdržuje na adrese uvedené v obchodním rejstříku, nekomunikuje s dodavateli a nemá žádný majetek. Dodavatelé pak mohou své pohledávky rovnou odespat, pokud je nemají pojištěné.

KUPEG proto doporučuje firmám, aby věnovaly velkou pozornost komunikaci se svými obchodními parametry, sledovaly vlastnické vztahy, reagovaly včas na změnu statutárních zástupců, sídla či kontaktů, dávaly pozor na nezvykle velké objednávky, větší prodlení ve splatnosti faktur a podobně. Mohou tak včas odhalit, že s jejich odběratelem není něco v pořádku a předejít tak velkým ztrátám.

 

 

Foto: © Tomas Sereda - Fotolia.com


« předchozí článek další článek »







Komentáře
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.