Privátní bankovnictví: sen a skutečnost

Mám sen. Přijíždím limuzínou ke starobylé budově, kde na červeném koberci mě vítá livrejovaný dveřník. Bere si od mě klíče a jeho kolega mě uvádí ke vchodu. Mohutné staré zlatem zdobené dveře se samy otevírají a já vstupuji do krásné haly, kde mě bedlivě sledují strážní v ozdobných uniformách. Vycházím po schodišti nahoru, kde mě již vítá oslňující dívka v kostýmku od Armaniho a vede mě do luxusní, velice draze zařízené místnosti. Kromě její krásy a půvabu obdivuji obrazy Moneta a Dalího. V tom mě z vytržení probudí její sametový, i když velice profesně znějící hlas: „Přejete jsi udělat roční review svých peněz a investic u naší banky?“ Pohodlně usedám do komfortního křesla a ani nepřemítám, kolik bohatých zadků již v něm sedělo. „Ano,“ odpovídám. V tom se ve dveřích objeví její sličná asistentka, která mi nabízí něco k občerstvení. Objednávám si Dom Perignon, ročník 1989. Dávám si jej vždy. Rok 1989 byl začátkem mého úspěšného života, který mi přinesl stamilióny, a právě kvůli nim se ke mně tak vybraně chovají. Jinak bych jim byl docela lhostejný. Ale mám milióny, což je pro ně to pravé „božstvo“. Božstvo, jež jim a jejich peněžnímu ústavu zajišťuje tento luxus, drahé kostýmky, lodičky a miliardové zisky z bohatých lidí jako jsem já. Ze stropu sjíždí obrovský monitor a naše review začíná. Po dvouhodinovém zhodnocení a dvou lahvích Dom Perignon se se mnou přichází rozloučit nadřízený sličné bankéřky. V luxusním obleku, také od Armaniho, asi to mají jako nařízenou firemní uniformu. Já odcházím spokojeně zpět ke své limuzíně. Všichni se na mě usmívají, ale nejvíc se v duchu usmívám já. Zase jsem o několik desítek miliónů bohatší…. Připadá vám vše jen jako sen, který není možno uskutečnit? Asi si okamžitě vybavíte, v jakých prostorách vy děláte celoroční review svého bohatství. Jste asi málo agresivní vůči svým finančním ústavům a ony si myslí, že jejich prostory stačí a jsou na úrovni. Řekněte jim nahlas, co chcete. Ale nyní již dost snění a zpátky do reality.



Zachování a růst bohatství je hlavní snahou všech bohatých. A tento základní fakt přivádí banky a finanční instituce do hry, která se nazývá privátní bankovnictví.

 

Privátní bankovnictví je…

* konzervativní podnikání;

* byznys s lidmi;

* privátní bankovnictví nemá rádo jakoukoli nestabilitu.

 

Proč privátní bankovnictví potřebujeme? 

Jde o stejnou otázku jako proč neustále přibývá psychiatrů. Důvodem je, že lidské vztahy jsou nahrazovány počítači, což platí pro privátní bankovnictví.

 

Jan Vinter Co je základem úspěchu privátního bankovnictví? 

Základem úspěchu je především klientova loajalita. Spokojený klient přivede další případné zájemce. Vztah, který funguje ke spokojenosti obou stran, přináší stabilní příjmy a méně problémů. Každý z branže by měl vědět, že až osm procent privátních klientů změní každý rok banku v porovnání s dvěma procenty u korporátní klientely.

 

Jaká je úloha privátního bankéře? 

Sejmout z klienta jeho tíži starat se o vlastní peníze.

 

Cílová skupina privátních klientů v ČR 

  1. rodiny (soukromé osoby), které restituovaly své majetky, které jim byly zkonfiskovány (znárodněny) po roce 1948;
  2. rodiny (soukromé osoby), které prodaly své společnosti nebo jejich část zahraničním subjektům;
  3. soukromé osoby, které stále vlastní své prosperující společnosti;
  4. top management velkých českých a zahraničních společností;
  5. ostatní bohaté soukromé osoby (sportovci, umělci atd.);
  6. velvyslanectví působící v ČR;
  7. ostatní.

 

Česká republika je zemí „nových peněz“. Může za to vývoj po roce 1948, kdy byly zpřetrhány téměř všechny vazby tradičního letitého bohatství. Právě proto u nás nenajdeme zděděné, ale naopak nově vytvořené bohatství, kdy klienti s ním potřebují také ještě aktivně nakládat, a proto nemohou a ani nechtějí převést velkou část svých peněz do tradičních off-shore center a daňových nebí jako jsou například karibské ostrovy, či Lichtenštejnsko a Rakousko nebo Švýcarsko. Klienti ale chtějí, aby služby jim poskytované byly na stejné úrovni jako ve vyspělých finančních centrech.

 

Segmentace privátních klientů v ČR 

  1. privátní klienti skupiny A (v angličtině HNWI – High Net Worth Individuals) – zůstatek na běžném účtu nad 1 milion eur;
  2. privátní klienti skupiny B (v angličtině AI – Affluent Individuals ) – zůstatek na běžném účtu nad 5 milionů Kč.

 

Požadavky privátních klientů 

  1. globální záběr jejich investičního portfolia;
  2. více sofistikovaných produktů, které nejen chrání jejich investice, ale také zvyšují jejich hodnotu;
  3. návratné strategie jejich investic, které jim jasně „řeknou“ s jakým růstem a jakou pravděpodobností jeho dosažení mohou počítat;
  4. alternativní investice (jako jsou různé hedgové fondy, deriváty atd.).

 

Nabídka produktů privátního bankovnictví v ČR 

-         zlaté a platinové kreditní a platební karty;

-         exekutivní klubové karty;

-         rámcové kontrakty s velkými společnostmi poskytující různé služby (mobilní operátoři, výpočetní technika, cestovní kanceláře atd.);

-         možnost investic do různých evropských a světových investičních fondů;

-         možnost investic na akciových a dluhopisových trzích v tuzemsku i zahraničí;

-         další podle individuálních požadavků.

 

Banky v ČR, které mj. nabízejí privátní bankovnictví 

1. Česká spořitelna

2. Raiffeisenbank (pod značkou Friedrich Wilhelm Raiffeisen)

3. Komerční banka

4. UniCredit Bank

5. Citibank

6. ČSOB

7. Bank Guttman

8. Privatbanka

9. J&T Banka

10. Oberbank

11. PPF Banka 

 

 

Autor je korporátní finanční konzultant. Působil mj. i jako finanční ředitel, předsedá rovněž redakční radě CFO Worldu. Tento článek v angličtině najdete zde.

 

Úvodní foto: © fotogestoeber - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře