Služba, která šetří starosti s firemními automobily

Je tady patnáct let operativního leasingu v ČR: až někdo bude sepisovat dějiny leasingu v tuzemsku, měl by v nich tučným písmem zvýraznit rok 1996.



Jednoho májového večera výše uvedeného roku se v pražském Paláci Žofín sešli hosté společnosti LeasePlan Česká republika. Mnozí z hostů poprvé viděli jméno této společnosti teprve na pozvánce, kterou našli v poště, a vůbec netušili, že se na Žofíně stanou očitými svědky důležitého mezníku. Ten večer totiž do našich končin přišel operativní leasing.

 

Kouzlo neznámého 

Zvláště mladším čtenářům to dnes může znít neuvěřitelně, ale před těmi patnácti lety v České republice operativní leasing téměř nikdo neznal. Když si firmy pořizovaly automobily, měly v zásadě pouze dvě možnosti: koupit je za hotové anebo na finanční leasing. Několik leasingových společností sice v úvodu druhé poloviny devadesátých let minulého století začalo pojem „operativní leasing“ nebo „operační leasing“ nesměle používat ve svých nabídkách, ale v zásadě šlo vždy o finanční leasing doplněný základními službami – například pojištěním vozu. A najednou přišel LeasePlan a řekl firmám: Je zbytečné auta kupovat, my vám je pronajmeme na předem sjednanou dobu a ještě se o ně kompletně postaráme.

Další novinku, kterou LeasePlan přinesl do českého leasingu, symbolizovaly onoho květnového večera dva vozy zaparkované vedle sebe před hlavním vchodem do Paláce Žofín – lidová Škoda Felicia a luxusní Jaguar. Zatímco většina leasingovek omezovala své služby na konkrétní značky (typickým příkladem byl tehdejší suverénní lídr trhu ŠkoFIN, který se orientoval výlučně na produkci koncernu Volkswagen), LeasePlan dokázal profinancovat jakýkoli vůz dostupný na českém trhu: tedy nejen nejžádanější škodovku, ale třeba právě i Jaguar.

 

Počáteční zdrženlivost 

V té době ale zdaleka nebylo jisté, nakolik se operativní leasing v naší zemi zabydlí. Ostatně – zdrženlivost neskrývala ani centrála LeasePlanu. Česká republika byla druhou zemí ve střední Evropě, kde LeasePlan otevřel své zastoupení. Prvním státem v regionu bylo Maďarsko, ale tento pokus skončil neúspěchem.

„Buď nám dokážeš, že střední Evropa ještě není na operativní leasing připravena, anebo že jsme v Maďarsku udělali chybu. Sebevědomě jsem odpověděl, že jim dokážu to druhé,“ vzpomíná zakladatel české pobočky a její první generální ředitel Jaromír Hájek na svůj přijímací pohovor v nizozemské centrále skupiny.

 

Začínali ve třech 

Jméno Jaromíra Hájka je pro vznik i následný vývoj českého zastoupení klíčové. V čele pobočky stál nepřetržitě jedenáct let, během nichž si LeasePlan vybudoval vedoucí pozici na trhu. Když v roce 2007 odcházel na žádost centrály na pozici generálního ředitele italské pobočky, české zastoupení mělo ve správě přibližně 18 tisíc automobilů.

Vedle Jaromíra Hájka patří k zakladatelům české pobočky také Tomáš Termer, který dnes působí na vysoké manažerské pozici v centrále skupiny, a Klára Mášová (nyní Skálová), která v české pobočce pracovala plných třináct let a ani poté z oboru zcela nezmizela, když odešla za novými profesními výzvami do společnosti Volvo Cars.

„Začínali jsme opravdu takhle ve třech. Výborně jsme se doplňovali. Já se staral o obchod, Tomáš Termer hlavně o bezproblémové zavedení informačních systémů a Klára Skálová nám oběma pomáhala a ještě řešila celou řadu dalších povinností,“ říká Jaromír Hájek. Tehdy ani jeden z nich určitě nepomýšlel na to, že za několik let přesáhne počet pracovníků firmy stovku.

 

Klíčový úkol: dodavatelská síť 

Největší překážkou, kterou ve svých počátcích musela česká pobočka překonat, byla ostražitost před neznámým produktem na straně potenciálních zákazníků, ale i vytipovaných partnerů z řad dealerů vozů, servisů či pojišťoven, bez nichž operativní leasing nemůže fungovat. Vybudování kvalitní dodavatelské sítě, která je páteří operativního leasingu, bylo stěžejním úkolem.

Jaromír Hájek v této souvislosti mluví třeba o náročných jednáních s pojišťovnami: „Pojišťovny nám nechtěly poskytnout standardní podmínky, ale zařazovaly nás do kategorie autopůjčoven, které platí vyšší pojistné. Jedna výjimka se ale přece jen našla v osobě místopředsedy představenstva pojišťovny Allianz Jiřího Charypara, který si dokázal spočítat, že pobočka světové jedničky full service-leasingu je strategicky velmi zajímavý partner. To byl důležitý okamžik.“

 

Ohromný potenciál 

V počátcích tak bylo paradoxně snazší získávat klienty než dodavatele. Většina prvních zákazníků LeasePlanu v České republice se rekrutovala z poboček velkých mezinárodních firem, které s operativním leasingem a konkrétně s LeasePlanem měly dobré zkušenosti ze západních trhů. Některé z nich byly doslova natěšené, až se skutečný operativní leasing objeví i u nás. Vůbec prvním zákazníkem LeasePlanu se stala telekomunikační společnost TelSource – několik volkswagenů ji LeasePlan slavnostně předal 14. června 1996 v areálu firmy Porsche Inter Auto.

Hned následující měsíce naznačily ohromný potenciál, který transformující se ekonomika poskytovala. Už v srpnu 1996 měl LeasePlan ČR ve správě přes stovku vozů a další objednávky byly na cestě. Tehdejší regionální ředitel LeasePlanu Hugo van Levecke, který přijel na inspekci, byl nadšen. Dokonce tak, že při zpáteční cestě na letiště, na které ho Jaromír Hájek doprovázel, koupil v restauraci pro české kolegy dvě láhve drahého francouzského šampaňského.

O tři roky později už bylo jasné, že v České republice LeasePlan uspěje. V roce 1999 získal jako vůbec první leasingová firma u nás certifikát jakosti ISO 9002. Ve stejném roce centrála ocenila dosavadní výsledky českého zastoupení titulem Pobočka roku. „Bylo to velké překvapení. Když jsme s Tomášem Termerem přebírali v Irsku trofej, kolegové z ostatních zemí nás plácali po ramenou a potvrzovali nám, že tak brzy po začátku obchodní činnosti se to ještě žádné pobočce nepodařilo,“ vypráví Jaromír Hájek.

 

Zlom jménem SKANSKA 

Následující kulatý rok přinesl další přelomový okamžik v historii české pobočky – stal se jím podpis smlouvy s firmou SKANSKA, přesněji řečeno s jejím předchůdcem na českém trhu, společností IPS. Kontrakt na sedm stovek automobilů se svým objemem zcela vymykal všem dosavadním obchodům a LeasePlan se díky němu razantně vzdálil konkurenci. Smlouva s IPS přiměla LeasePlan i k výrazným změnám v interních procesech, které se promítly do zásadního kvalitativního skoku na úrovni jednotlivých činností. S trochou nadsázky se dá říci, že obchodem s IPS LeasePlan skutečně v roce 2000 vstoupil do nového věku.

Firma se rozrůstala personálně i spektrem svých služeb, přibývali noví významní klienti. Důležitá byla například spolupráce s firmou Nestlé, která v roce 1999 vyhlásila tendr na dodavatele operativního leasingu, jehož podmínkou bylo zřízení pobočky na Slovensku. „Když do půl roku otevřete kancelář v Bratislavě, zůstanete našimi dodavateli,“ slyšeli tenkrát zástupci pražské pobočky. Vedení české kanceláře tím dostalo do rukou pádný argument pro své dřívější plány pustit se na slovenské teritorium, které však do té doby v centrále nenacházely odezvu. Výběrové řízení Nestlé ale pohnulo ledy a během půl roku byla slovenská kancelář otevřena.

 

Digitální leasing 

První dekáda 21. století byla z pohledu LeasePlanu ve znamení neustálého rozšiřování a zkvalitňování služeb – a také pomalu, ale neodbytně sílící konkurence, zvýrazněné celosvětovou ekonomickou krizí posledních let. LeasePlan začíná sázet na nové technologie – firma, která vstupovala na trh v době, kdy internet znali jen počítačoví fajnšmekři, postupně digitalizuje jeden interní proces za druhým, samozřejmostí se stává elektronický reporting poskytující jednotlivým zákazníkům všechny potřebné informace o průběhu kontraktu. Už v roce 2001 nabízí zákazníkům propracovaný systém reportingu nazvaný Plan8Push, v roce 2005 přichází s jeho modernizovanější a mnohem rozsáhlejší verzí, později známou pod jménem Fleet Reporting.

Na začátku roku 2008 se v levém horním rohu webových stránek firmy objevuje záložka označená názvem LeasePlan Online: klienti i dodavatelé se tady můžou jednoduše přihlásit do řady aplikací, jež zásadně zvyšují jejich komfort a rozšiřují spektrum služeb, které můžou využívat prostřednictvím operativního leasingu. Klienti objevují kouzlo propracovaných nástrojů, jakými jsou elektronická fakturace, internetová kalkulace, elektronická kniha jízd, ale třeba i povinné školení firemních řidičů prostřednictvím internetu. Na podzim roku 2009 LeasePlan přichází se sofistikovanou aplikací eOrders – webovým rozhraním pro výměnu objednávek mezi firmou, jejími klienty a dodavateli.

 

Ve jménu ochrany přírody 

Nejen obchodem je ale LeasePlan živ. Jako vůbec první společnost v České republice umísťuje na své webové stránky tzv. CO2 kalkulátor. Řidiči si na něm můžou spočítat, jak snížit spotřebu paliva svých vozů, a tím nejen eliminovat produkci škodlivých emisí CO2, ale navíc i ušetřit. Elektronická pomůcka zapadá do nového holdingového projektu nazvaného GreenPlan, který je v České republice představen na podzim roku 2007. V rámci programu nabízí LeasePlan svým zákazníkům monitoring emisí oxidu uhličitého produkovaného firemními vozy a následně i konkrétní opatření, jimiž lze škodlivé emise eliminovat.

 

Dvacet tisíc aut ve správě 

I díky všem těmto novinkám a dalším produktům, s nimiž firma průběžně přichází (za všechny jmenujme třeba samopojištění, profesionalizaci dealerské sítě či rozšiřování asistenčních služeb) dokáže LeasePlan odolávat stále silnějšímu konkurenčnímu tlaku a po celou dobu si udržuje pozici jedničky českého operativního leasingu. V pravidelném hodnocení spokojenosti zákazníků všech poboček LeasePlanu po celém světě se české zastoupení tradičně umísťuje mezi nejlepšími. Důvěra klientů se odráží i ve výsledcích firmy: do roku 2009 česká pobočka vstupuje s 20 tisíci vozů ve správě.

V té době už je druhým rokem generálním ředitelem pobočky Martin Mitterwald, jeden ze služebně nejstarších pracovníků, který do firmy nastoupil krátce po jejím vzniku a po celou dobu podstatně ovlivňoval její obchodní a marketingovou strategii. V polovině roku 2010 Martina Mitterwalda střídá ve vedení pobočky Slawomir Wontrucki, který ji obohacuje svými zkušenostmi z řízení polského zastoupení firmy. LeasePlan Česká republika začíná psát svou další kapitolu.

 

Třetina vysokoškoláků

Česká pobočka LeasePlanu dnes zaměstnává téměř 130 lidí. Třetinu z nich tvoří vysokoškoláci. Průměrný věk pracovníka pobočky je 34 let a tak zvaná průměrná seniorita, která říká, jak dlouhou zaměstnanci působí ve firmě, činí 6,2 roku.

 

Jak běžel čas s LeasePlanem – 15 let, 15 mezníků

1995        vznik společnosti, generálním ředitelem jmenován Jaromír Hájek

1996        zahájení obchodní činnosti

1996        předání vozů prvnímu zákazníkovi, společnosti TelSource

1999        získání certifikátu ISO 9002

1999        titul Pobočka roku

2000        přelomový kontrakt se společností SKANSKA

2001        spuštění reportingového systému Plan8Push

2003        překonání hranice 10 tisíc vozů ve správě

2006        firma se stěhuje do nového sídla v Office Parku Nové Butovice

2007        představení ekologického projektu GreenPlan

2007        generálním ředitelem jmenován Martin Mitterwald

2008        spuštění internetového nástroje LeasePlan Online

2008        překonání hranice 20 tisíc vozů ve správě

2009        nasazení aplikace eOrders

2010        do čela pobočky přichází Slawomir Wontrucki

 

 

Šéfové české pobočky

Jaromír Hájek

Zakladatel české pobočky LeasePlanu a její první generální ředitel. V čele firmy stál do roku 2007. Poté dostal nabídku vést italskou pobočku. Ve funkci generálního ředitele působí v Římě dodnes.

 

Martin Mitettrwald

Do české pobočky nastoupil v roce 1997 a zakrátko se stal jejím obchodním a marketingovým ředitelem. Ve funkci generálního ředitele pracoval v letech 2007 až 2010.

 

 Slawomir Wontrucki

Do čela české pobočky byl jmenován v létě roku 2010 jako její nový jednatel a v této pozici působí i v současnosti. Zároveň zastává funkci generálního ředitele LeasePlanu Polsko. 

 

 

 

 

Zdroj: LeasePlan


« předchozí článek další článek »








Komentáře