Až třetinu českých firem ohrožují fluktuanti

Fluktuant neboli zaměstnanec, který nevydrží v jednom zaměstnání déle než rok a neustále střídá pracovní místa, začíná být trnem v oku českých zaměstnavatelů. Jde především o mladé lidi bez loajality k zaměstnavatelům.



Podle zkušeností klientů personální agentury Advantage Consulting je fluktuantů čím dál více. Firmy se přitom v průměru dostávají do zisku u nového zaměstnance až po jednom roce jeho zapracování.

 

Nejčastějšími důvody k předčasnému odchodu z práce jsou nespokojenost s její náplní, nízké finanční ohodnocení nebo neporozumění si s kolegy. „Je to bohužel narůstající trend zejména u mladých lidí, kteří práci střídají bez ohledu na loajalitu k zaměstnavateli. Pokud je práce nebaví, jsou netrpěliví a jdou jinam klidně od rozpracovaného projektu poté, co ve firmě absolvují nákladná školení. Nicméně rozšiřuje se to i mezi střední generací – zaměstnanci jsou náročnější a po odeznění ekonomické krize už se tolik nebojí o místa,“ potvrdila Olga Hyklová z personální agentury Advantage Consulting.

 

U mladých lidí je to tím, že se touží stát okamžitě manažery a vést tým lidí. Firmy jim tyto příležitosti dávají, ale často narazí na to, že tito mladí lidé neváhají tým opustit, protože je zaujme něco jiného v jiné společnosti: „Klidně odejdou třeba po půlroce. Je jim jedno, že se zavázali vytvořit tým a také naslibovali svým podřízeným, že je něco naučí, někam je profesně posunou, a že se na ně tito lidé spoléhali,“ popsala Olga Hyklová.

 

Firmy jsou dnes po ekonomické krizi stabilizované, vykazují zisky a jejich zaměstnanci začínají zvažovat, zda je pro ně stávající zaměstnání výhodné. Pokud po určité době nedostanou přidáno a nepostoupí v kariérním žebříčku, jejich loajalita klesá a začnou se rozhlížet jinde. Jaký je současný trend? Stále méně lidí se bojí, že si zkazí životopis tím, že na jedné pozici nevydrží alespoň několik let, jako tomu bylo dříve.

 

„Často se stává, že za námi přijde zoufalý klient, kterému odcházejí zaměstnanci a neumí si je udržet. Oni se přitom při pohovoru tvářili, že je to jejich vysněná práce a v dané firmě touží pracovat co nejdéle. Je to ale logické: těžko půjde člověk na pohovor do konkrétní společnosti a bude povídat, že mu nevyhovuje například open space kancelář, když vidí, že je ve firmě mají,“ popsala Olga Hyklová.

 

Pokud má firma zájem prověřit své kandidáty skutečně do hloubky, nabízí se assessment centrum. Stojí od deseti do třiceti tisíc a několik potenciálních zaměstnanců zároveň tu pět až šest hodin testují odborníci. „Assessment centrum si firmy dříve zadávaly hlavně u vyšších manažerských pozic kvůli vyšším nákladům, ale v současné době, kdy je kladen velký důraz na to, jak člověk zapadne do kolektivu a firemní kultury, firmy vyžadují assessment centrum i na běžné pracovní pozice. Ve více než polovině případů se stává, že po něm klient změní názor na kandidáta, kterého znal pouze z osobního pohovoru. Po pěti hodinách, během nichž musí uchazeči řešit nejrůznější úkoly, a to samostatně i v kolektivu, se přestanou přetvařovat, dolehne na ně stres a ukáže se jejich skutečná povaha,“ vysvětlila Olga Hyklová.

 

Nejčastější důvody pro spolupráci s personální agenturou: 

 

  • Nemáme dostatek životopisů a databázi potenciálních uchazečů: 71%
  • Personální agentura šetří čas: 37%
  • Personální agentura má více možností, jak oslovit uchazeče: 25%
  • Nemáme dostatek odborníků a personalistů na výběr nových lidí: 15%
  • Není pro nás vhodné oslovit uchazeče samostatně (neetické vůči konkurenci): 11%

Zdroj: Advantage Consulting, Veletrh pracovních příležitostí Ostrava a Plzeň, březen 2015, N=79 (na otázku bylo možné vybrat více možností).


« předchozí článek další článek »








Komentáře