Roste zájem majitelů rodinných firem o jejich prodej

Více než polovina majitelů rodinných firem uvažuje o jejím prodeji. Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Novinkou je i trend nechat vyškolit potomky v jiné firmě.



Výsledky průzkumu také ukazují, že v polovině rodinných firem již pracují děti majitelů. Třetině z nich bylo při zapojení do firmy mezi 18 - 21 lety. Většina z dotázaných přitom považuje za velmi důležité, aby jejich rodinný příslušník, který firmu převezme, měl zkušenosti z jiné firmy, což je změna vůči minulým rokům. Drtivá většina majitelů je názoru, že firmu je potřeba předat ještě za života, protože podle většiny oslovených předání podniku prostřednictvím závěti není dobrá varianta. A dvě třetiny firem neuvažují o jiné variantě, že i další generace převezme firmu jak na vlastnické, tak manažerské úrovni. Podle 3 ze 4 majitelů rodinných firem by se mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku. Polovina majitelů považuje ideální věk ještě před dospělostí jejich potomků.

 

„Každý rok nás průzkum v něčem překvapí. Začínáme pozorovat, že rodinné firmy přestávají být zahleděné pouze do vlastní kuchyně a nebojí se vyslat potomky na zaučení. To je nepochybně dobrá zpráva z pohledu řízení rizik, neboť přebírající generace může přirozeným způsobem kriticky zhodnotit zažité postupy, které mohou být brzdou rozvoje. Současně přestává být tabu hovořit u rodinných klanů o prodeji firmy cizím investorům,“ komentuje výsledky průzkumu AMSP ČR její předseda Karel Havlíček.

 

Většina dotázaných považuje charakter rodinné firmy za výhodu pro fungování podniku. Nejčastěji přitom v této souvislosti firmy zmiňují flexibilitu, stabilitu, atmosféru ve firmě a etiku. Vnímané nevýhody jsou oproti tomu spíše marginálního charakteru. Největším problémem v očích zástupců firem je získávání zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. To cítí více než třetina respondentů.

 

Dalším zajímavým zjištěním je skutečnost, že oproti loňskému roku mají letos zástupci firem v menší míře pocit, že jim charakter jejich firmy pomáhá v očích zákazníků. Zatímco v roce 2014 vidělo výhodu rodinného podniku v očích zákazníků 70 % firem, letos je to jen polovina.

 

Soutěž Equa bank Rodinná firma roku

 

„Zlepšit pohled veřejnosti na rodinné firmy je jedním z cílů soutěže Equa bank rodinná firma roku. Proto jsme loni nově uvedli i Cenu veřejnosti a letos v ní budeme určitě pokračovat. Rovněž jsme letos vylepšili kritéria přihlášení. Nově se do soutěže mohou přihlásit firmy s historií pouze 5 let na trhu a s obratem až do 50 milionů euro. Tímto krokem chceme dát šanci i mladším firmám nebo naopak i těm starším, zavedenějším, s vyšším obratem. Reagujeme tak na požadavky firem, které se objevily v loňském roce,“ uvádí David Řehoř ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank, která je generálním partnerem soutěže.

 

Vítěze soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2015 vybírá odborná porota na základě souboru ekonomických, ale i neekonomických kritérií, jako je například růst obratu v posledních pěti letech, příspěvek k zaměstnanosti v regionu (počet zaměstnanců), počet generací vlastníka zapojených do podnikání, politika sociální odpovědnosti, aj. Od loňského roku si nově vítěze vybírá také veřejnost, a to v kategorii Cena veřejnosti.

 

Stejně jako v loňském roce je partnerem soutěže společnost LeasePlan. „Většina rodinných firem reprezentuje skupiny podniků, které svou velikostí odpovídají zhruba polovině naší klientely. Už neplatí, že operativní leasing aut, na který se specializujeme, je doménou velkých společností. Jsme rádi, že prostřednictvím soutěže Equa bank Rodinná firma roku můžeme operativní leasing představit i těm podnikatelům, pro které je stále ještě neznámou,“ říká Jakub Kostrba, Segment Manager SME LeasePlan.

 

Novým partnerem soutěže je společnost Deloitte Advisory. „Průzkum mezi rodinnými firmami ukázal, že i přesto, jak je pro rodinné firmy předání další generaci důležité, hledí také na dlouhodobé přežití firmy. Více než polovina majitelů firem počítá i s variantou, že podnik prodají mimo rodinu. Ne vždy je komu rodinný podnik předat nebo pro to nejsou vhodné podmínky. V těchto, ale i jiných situacích si pak firmy najímají poradenské společnosti. Jsme proto rádi, že můžeme podpořit rozvoj rodinného podnikání také formou této soutěže, která rodinné firmy motivuje v jejich dalším rozvoji,“ říká Radek Vignát, manažer v oddělení finančního poradenství, Deloitte Advisory.

 

Dalším nováčkem mezi partnery je i Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením (NFOZP). „Řada firem z chráněného trhu práce vzniká právě na rodinných základech. Ať již je motivem to, že nejbližší příbuzní chtějí pomoci osobě se zdravotním postižením s návratem do ‚běžného života‘, nebo že si sám člověk s handicapem založí firmu, začne podnikat, aby na sobě vyzkoušel, co zvládne, v čem obstojí,“ popisuje Hana Potměšilová, ředitelka NFOZP. Mezi tyto rodinné zaměstnavatele, kteří začínali čistě v rodinném kruhu, patří nyní i subjekty, které mají i dvě stě, tři sta zaměstnanců se zdravotním postižením.

 

O průzkumu: Výsledky vznikly na základě dotazování mezi více jak 500 podnikatelskými subjekty ze segmentu malých a středních podniků z řad rodinných firem do 250 zaměstnanců, a to z oborů výroba, obchod a služby ze všech regionů České republiky. Šetření provedla agentura na výzkum trhu IPSOS.

Úvodní foto: © Jakub Jirsák - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře