Začít studovat po letech podnikání? Manažeři se vracejí do lavic

Začít studovat v pětačtyřiceti? V případě studia MBA to není tak úplná rarita. Takovým studentem může být majitel firmy, který se chce naučit nové postupy a proniknout do moderního managementu. Když totiž před X lety zakládal svou společnost, tak na nic takového neměl čas - a teď zjišťuje, že bez dalšího posunu se nevyrovná konkurenci.



Vzdělání není určeno jen pro zaměstnance, určitě může pomoci i v podnikání, shodují se odborníci na vzdělávání.

 

Příběh z praxe

 

Když si pan XY v roce 1997 založil společnost na výrobu potravin, nejprve s kamarádem vyráběl bio tyčinky, postupně výrobu rozšířil o další produkty, vybudoval si klientelu a k uspokojení poptávky pro něj dnes pracuje 80 lidí. Jeho byznys si postupem času vyžádal nové provozy, dopravu, obchodní a podpůrné oddělení a z malé společnosti se stal podnik s rozvinutější organizační strukturou. Pan XY chce pro své zákazníky jen to nejlepší, a z tohoto důvodu činí veškerá rozhodnutí osobně, potřebuje mít plnou kontrolu nad vším, co se ve firmě děje.

 

Dokud společnost rostla, budoval ji majitel s nadšením a viděl konkrétní výsledky. V posledních několika letech však nemá takové výnosy jako dříve, přestože má pocit, že pracuje více. Někteří významní klienti mu odešli ke konkurenci, musel propustit několik zaměstnanců, většinu času tráví hledáním zakázek, studiem konkurence a vymýšlí způsoby, jak využít volné kapacity a zvýšit výnosy. K tomu začal mít pocit, že už vůbec nic nestíhá, má problémy s vysokým krevním tlakem, s nespavostí, cítí se vystresovaný a vyčerpaný.

Pan XY se na radu známého rozhodl studovat MBA při svém podnikání a již ve druhém semestru se mu podařilo zlepšit některé procesy ve své firmě. Studiem získal mnoho cenných znalostí, praktických zkušeností a inspiraci pro další rozvoj svého podnikání, které mu umožnily lépe se vyrovnat pracovními problémy.

 

Podnikatelé nemají čas

 

„Příběh pana XY je typickým obrazem podnikatelů, kteří se s rozvojem svého podnikání postupně doslova ‚utopili‘ ve svých společnostech. Řada dnešních podnikatelů jsou velice pracovití lidé, ale někdy si pro samé podnikání nemají čas ‚nabrousit pilu‘. Mnozí z nich sami uvádějí, že musejí ‚řezat‘, aby si vydělali, a že na nic jiného nemají čas. Chybí jim nejen pohled zvenčí, ale znalosti, metody a nástroje doplněné nejlepšími praktickými zkušenostmi, ze kterých si za pomoci odborníků mohou pro svoje podnikání vybrat to ‚pravé ořechové‘ a na vlastní oči se přesvědčit, že se s ostrou pilou řeže mnohem efektivněji“, komentuje Vlasta Váchová, ředitelka Cambridge Business School.

 

„Dravé konkurenční prostředí dnešní doby zvyšuje požadavky na schopnosti podnikatelů, kteří musejí být nejenom vynikajícími manažery a leadery, ale měli by umět vytvářet marketingové a výrobní strategie, měli by mít ekonomické znalosti, měli by umět využívat metody projektového a procesního řízení. Rovněž by se měli orientovat v řízení kvality, včetně nástrojů jejího zlepšování. Dále by měli mít dobré komunikační a prezentační dovednosti, schopnost vyjednávání, předpoklady k tvorbě úspěšných týmů a předávání znalostí a zkušeností“, vysvětluje PhDr. Jindřich Urban, Ph.D., odborník na vzdělávání.

 

MBA podnikatele „nakopne“

 

„Řada spokojených absolventů MBA z řad podnikatelů konstatuje, že díky studiu MBA začali mít řízení svých společností více pod kontrolou a za pomoci nástrojů zlepšování kvality dokázali zlepšit jejich celkové fungování a získat tak nové zákazníky. Pochopením potřeb svých zákazníků, porozuměním zákonitostem trhu, spolu se získáním know-how jak dělat správné věci správně, získali konkurenční výhodu. MBA je doslova nakoplo a dalo jejich podnikání jiný rozměr“, dodává Vlasta Váchová.

Úvodní foto: © ra2 studio - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře