Hlavní navigace

Konjunkturní průzkum: výrazný dubnový propad důvěry

24. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © Alx - Fotolia.com
Důvěra podnikatelů a spotřebitelů v českou ekonomiku byla v dubnu v úhrnu nejníže od října 2009. Na poklesu se tentokrát výrazně podílely firmy.

Není to hezký pohled. Nálady v české ekonomice jsou podle souhrnného indikátoru důvěry na nejnižší hodnotě od podzimu krizového roku 2009. Tehdy ještě málokdo věřil, že krize končí. Jde tedy o paralelu s nynější fází recese české ekonomiky?

 

Drahomíra DubskáBez nálady tentokrát především firmy 

Rychlý propad důvěry byl patrný zejména v odpovědích firem, sentiment spotřebitelů nalezl své dno již loni v květnu. Firmy špatně hodnotí především slabou poptávku. Bilance kladných a záporných odpovědí manažerů na současnou situaci i očekávání do budoucna byla v dubnu nejhorší za posledních sedmnáct měsíců. Předtím byla více nepříznivá jen na počátku krize, v únoru 2009.

Vnímání reality se relativně značně liší podle odvětví. Přestože se to už zdálo nemožné, deprese podnikatelů ve stavebnictví se dále zhoršila. Nově a zprudka ztratili náladu obchodníci. Průmysl a služby čekají za další půlrok mírné zlepšení, pro příští tři měsíce však zůstávají bez optimismu. Důvěru tak níž stahují především nejpesimističtější podnikatelé ve stavebnictví.

 

Stavební produkce se má dále snížit 

Českému stavebnictví nepomohla ke zmírnění čtyři roky trvající krize v produkci a zaměstnanosti ani letošní jarní sezóna, která jeho aktivity obvykle dynamizuje. Naopak. Strmost dubnového zhoršení sentimentu podnikatelů ve stavebnictví proti březnovému výsledku – podle bilance kladných a záporných odpovědí respondentů počítané ze sezónně očištěných sald – byla tak prudká, že srovnatelný meziměsíční propad byl zaznamenán naposledy počátkem roku 2005. Pojďme však ještě dál. Samotný indikátor důvěry ve stavebnictví je aktuálně na nejnižší úrovni od března 1999 (!), kdy se česká ekonomika teprve zotavovala z dvouletého hospodářského poklesu vyvolaného měnovou krizí a následnými restriktivními „balíčky“. V současné době stavaři soudí, že půjdou s aktivitou ještě níž. Propouštět však už dále nehodlají, což může ovlivnit negativně produktivitu.

 

Obchod vidí spotřebu černě 

Obchodníci nečekají, že lidé vbrzku začnou znovu utrácet. Jejich důvěra klesla v dubnu proti březnu velmi výrazně. Hlubší meziměsíční pokles důvěry byl v tomto odvětví zaznamenán naposled v září 2011, kdy obchodníci zřejmě očekávali nepříznivou reakci spotřebitelů na přijaté zvýšení sazeb nepřímých daní zdražujících nabízené zboží.

Odvětví služeb včetně bank bývá zpravidla stabilizujícím prvkem ve vývoji podnikatelského i souhrnného indikátoru důvěry. I zde však aktuálně převládá náhled, že poptávka není dobrá, obrat má přijít až za půl roku. Zhoršování důvěry je ve službách mírné, pokračuje třetí měsíc s významnějším poklesem právě v dubnu. Horší náladu zaznamenalo odvětví naposledy v prosinci 2011.     

 

Průmysl s mírným náznakem optimismu 

Přestože manažeři v průmyslu vyjádřili v dubnových odpovědích oproti březnu nižší důvěru v ekonomiku, hned v několika ohledech nejsou jejich úsudky pesimistické. Zejména zpracovatelé očekávají, že jejich zásoba proti předchozímu čtvrtletí vzroste a vyšší má být využití výrobních kapacit. Obnova výrobních zařízení by podle nich měla posílit investice po mírném poklesu v roce 2012. Dále už neklesla ani celková očekávání podnikatelů v průmyslu pokud jde o ekonomickou situaci.

Bylo by dobré, kdyby představy podnikatelů v průmyslu nakonec vyústily v pozitivní obrat jejich produkce a exportu. Deprimovaná domácí poptávka zatím příliš nadějí neskýtá, poslední měření důvěry podnikatelů v Německu rovněž ne, i když je nesilnější evropská ekonomika dosud stále „růstovou hvězdou“ unie. Čeští exportéři však slibně rozšiřují obchody s neevropským teritoriem (na tyto trhy vyváží přes dvanáct tisíc tuzemských firem). Za velmi atraktivní považují stále více Rusko, pro obchod i zakládání firem. Institucionální podpora exportu je významná – angažovanost EGAP na ruský trh je vysoká, přes 40 % jejich portfolia pojišťovaných vývozů – a pružnost českých exportérů v pronikání na jiné trhy pověstná.

Cesta z tunelu recese nakonec vyústí zpět k růstu. Optimisté tvrdí, že se tak stane již v druhé půli roku. To už pomůže i efekt statistické základny.

 

 

Více na:  http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/ckpr042413.doc

 

Byl pro vás článek přínosný?