Nejvíce firem vzniká v Praze, protože metropole je daňový ráj

Podnikatelský apetit v Česku brzdí politika a dluhové problémy ve světě, panují obavy z druhé vlny krize.



V prvním pololetí 2011 v České republice vzniklo celkem 12 205 nových firem, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje meziroční pokles o 3,5 %. Zájem o podnikání brzdí nestabilní legislativní prostředí, permanentní vládní krize, korupční aféry, stejně jako dluhové problémy ve světě. Nejvíce firem, 41 % z celkového počtu, bylo založeno v Praze. K 30. 6. 2011 bylo v ČR registrováno 350 236 kapitálových společností, to je o téměř 10 000 více než 31. 12. 2010. Údaje vyplývají z databází a výpočtů České kapitálové informační agentury (ČEKIA).  

Za prvních šest měsíců letošního roku bylo v České republice zaregistrováno 12 205 nových firem, což je ve srovnání se stejným obdobím roku 2010, kdy vzniklo 12 644 společností, o 3,5 % méně a o 6 % více než v 1.pololetí 2009. „I když se tuzemská ekonomika vymanila z recese, situace na trhu není snadná. Podnikatelský apetit navíc brzdí neustále se měnící legislativní prostředí, permanentní vládní krize a korupční aféry, stejně jako dluhové problémy v Evropské unii a USA,“ komentuje výsledky průzkumu analytička agentury ČEKIA Petra Štěpánová s tím, že podnikatelé jsou opatrní a obávají se druhé vlny krize.

 

Počet nově založených firem* v období 2007 – pololetí 2011 

 

1.pol. 2011

celý  2010   

1.pol. 2010

celý 2009

1.pol. 2009

celý 2008

1.pol. 2008

celý 2007

s.r.o.

11 622

22 460

12 063

21 756

10 993

22 638

11 920

21 063

a.s.

583

1 174

581

1 095

520

1 336

766

3 967

celkem

12 205

23 634

12 644

22 851

11 513

23 974

12 686

25 030

*statistika zahrnuje jen „kapitálové“ společnosti tj. společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti, nikoliv například komanditní společnosti nebo společenství vlastníků apod.

Zdroj: ČEKIA (databáze MagnusWeb)

 

K 30. 6. 2011 ČEKIA ve svých databázích evidovala celkem 350 236 firem, z toho 24 414 (7 %) akciových společností a 325 822 (93 %) společností s ručením omezeným. Celkový počet kapitálových společností registrovaných v ČR od konce roku 2010 vzrostl téměř o 10 000. „I když letos vzniká méně firem než v loňském roce, lze trend narůstajícího počtu společností pro tuzemskou ekonomiku stále hodnotit jako pozitivní,“ doplnila analytička agentury ČEKIA s tím, že zhruba 20 % společností zapsaných v obchodním rejstříku jsou mrtvé schránky, které nevykazují žádnou podnikatelskou činnost.

 

 

Celkový počet firem* v ČR v období 2006 – pololetí 2011 

 

30.6.2011

2010

2009

2008

2007

2006

a.s.

24 414

24 042

23 221

22 888

21 932

19 636

s.r.o.

325 822

316 429

296 787

280 736

261 946

252 407

celkem

350 236

340 471

322 017

303 624

285 885

274 049

*statistika zahrnuje jen „kapitálové“ společnosti tj. společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti, nikoliv například komanditní společnosti nebo společenství vlastníků apod.

Zdroj: ČEKIA (databáze MagnusWeb)

 

Nejvíce podnikatelských subjektů, více než 41 % z celkového počtu, bylo v první polovině letošního roku založeno v Praze (5 005). Relativně silnou pozici, nicméně s výrazným odstupem za Prahou, má také Jihomoravský (1 127), Moravskoslezský (789) a Středočeský kraj (635). Nejméně firem vzniklo v Karlovarském (138),  Libereckém (189) a na Vysočině (189). 

V přepočtu na 100 000 obyvatel bylo jednoznačně nejvíce firem zaregistrováno v Praze (398) následované Jihomoravským (98), Jihočeským (65) a Moravskoslezským (63) krajem. Naopak nejméně firem na 100 000 obyvatel vzniklo v Ústeckém (34) a Zlínském (37) kraji. „Praha je centrem byznysu v ČR, ale svým způsobem také představuje prestižní adresu, když si zde firmy zakládají svá sídla, ačkoliv reálně podnikají mimo hlavní město. Praha ale také může být s nadsázkou považována za daňový ráj, protože podnikatelé ve větších městech se setkávají s kontrolami finančních úřadů mnohem méně než v menších městech. Navíc v hlavním městě je registrována také většina „shell“ společností,“ vyjmenovává důvody obrovského relativního i absolutního zájmu podnikatelů o pražskou adresu Petra Štěpánová z agentury ČEKIA.

 

 

Zdroj: ČEKIA

 

 

 


« předchozí článek další článek »








Komentáře