ROSTEX: majitel chtěl vždy firmu provozovat a ne tunelovat

„Cizinu nám získává kvalita zboží, nesrovnatelně lepší, než u čínských výrobků,“ říká v rozhovoru Jaromír Herůdek, ekonomický ředitel společnosti ROSTEX VYŠKOV, úspěšného výrobce kování.



Interiérové, stavební, bezpečnostní, panikové, nábytkové kování – to vše a ještě některé další zajímavé položky najdete katalogu firmy ROSTEX VYŠKOV. Společnost také zajišťuje rozsáhlou zakázkovou výrobu v oblasti zpracování plechů, z velké části pro zahraniční trhy. O současných aktivitách firmy hovoříme s ekonomickým ředitelem společnosti Jaromírem Herůdkem.

 

Váš podnik má dlouhou, více než osmdesátiletou tradici. V počátku 90. let byla firma privatizována. V čem spatřujete příčinu toho, že Rostex od té doby zdárně funguje a rozvíjí se – na rozdíl od řady jiných, také tradičních podniků, které po privatizaci zkrachovaly? 

Řeknu to velice jednoduše. Jednou z hlavních příčin našeho úspěchu je to, že majitel firmy vždy chtěl firmu provozovat a nikoliv vytunelovat, tedy vytěžit z ní v nejkratší době maximum a nechat padnout. Většinovým vlastníkem společnosti je Václav Hanák.

 

Váš sortiment vedle toho, že je kvalitní a atraktivní, patří mezi takové, které mají zdánlivě stálý odbyt – neboť stále se něco staví či rekonstruuje. Nebo se i ve vašem případě výrazně projevil ekonomický pokles minulých let? 

Samozřejmě se snížil odbyt kování, které způsobil pokles stavební činnosti v uplynulém období. Snažíme se bilanci vyrovnávat snahou o expanzi na zahraniční trhy, hledáme odbyt v Evropě, ale i mimo Evropu. Posílili jsme obchodní úsek, který má za úkol prorazit v cizině. Začíná se nám záměr pomalu dařit.

 

Co považujete za vaši hlavní zbraň v dobývání zahraničí? 

U tradičního sortimentu jednoznačně kvalita zboží, nesrovnatelně jiná, než například u čínských výrobků. Další aktivitou, se kterou jsme v cizině uspěli, je produkce naší Divize 2. Jde o výrobky z plechů na zakázku. K tomu, abychom je mohli vyrábět a uspěli u zahraničních zákazníků, jsme museli nejenom nakoupit nové technologie, naučit se mnoho nových věcí, ale i získat nové certifikáty, například certifikát na svařování pro kolejová vozidla. Daří se nám získávat nové a nové zakázky, mimo jiné pro londýnské metro, pro francouzský železniční průmysl. Firmě Bombardier, což je kanadský průmyslový koncern vyrábějící především letadla a kolejová vozidla, dodáváme produkty v celé Evropě, především klimatizační jednotky do vagónů. Jde o zakázky dlouhodobého charakteru.

 

Jakými cestami do zahraničí pronikáte? Pomáhá vám třeba náš diplomatický sbor? 

To nemohu říci. Navazujeme vazby spíše konkrétními osobními kontakty než prostřednictvím oficiálních cest nebo na veletrzích a podobně. Oslovujeme s nabídkou našeho sortimentu a cen konkrétní velkoobchody, projekční a stavební firmy a další velké subjekty. Dobrou cestou jsou také informace získané z internetu nebo přes obchodní vazby s dalšími firmami.

 

Vaše výrobky v sortimentu interiérového kování jsou do jisté míry i módní zboží. Sledujete pozorně měnící se trendy? 

Většina našich věcí naštěstí příliš módním trendům nepodléhá. Přesto se snažíme reagovat na módní požadavky zákazníků. Máme vlastní vývojové oddělení, které toto řeší. V pravidelných intervalech přicházíme s novými produkty, které odrážejí módní poptávku.

 

Jedním z poznávacích znamení vaší produkce je použití ušlechtilých a drahých materiálů, jejichž cena je stále na vzestupu. Jak se tento fakt promítá do ekonomiky výroby? 

Vyrábíme z nerezových materiálů, některé věci si sami galvanicky, nebo jinak povrchově upravujeme na vlastních zařízeních, případně kooperujeme se subdodavateli. Drahé materiály znamenají samozřejmě nákladové položky, je zde menší marže, ale kvalitou překonáváme konkurenci a o to nám jde. Všechna bezpečnostní kování splňují požadované atesty.

 

Nejste někdy nucen jako ekonom tlačit na zlevňování výrobků právě cestou úspor v kvalitě materiálů? 

Obchodníkům do toho, co, jak a kolik se má nebo nemá vyrábět, zásadně nemluvím. Samozřejmě tlačím, aby se vyráběly série, které budou rentabilní. Což ale nikdy neznamená nutit někoho, aby šidil materiál. Naopak chceme mít produkty kvalitní a ekonomiku hlídat jinak. Mimo jiné i tím, že budeme mít velmi kvalitní firemní informační systém.

 

Jaký přínos konkrétně od něj očekáváte? 

Především spoustu informací, které dosud nebyly k dispozici. O každém jednotlivém produktu, o jednotlivých zakázkách a jejich ekonomice, o vytěžování lidí, strojů, materiálu, zařízení. K zavedení moderního systému nás vedl dosavadní stav, kdy jsme neměli žádný ucelený systém, který by nám poskytoval informace ze všech oblastí firmy. Měli jsme samostatné systémy na ekonomiku, na TPV, na sklady. Navíc šlo o systémy zastaralé. Abychom obstáli v konkurenčním boji, musíme mít pevně pod kontrolou právě zmíněné komplexní informace z ekonomiky – pro plánování a řízení výroby. To byl hlavní důvod, který nás vedl k zavedení nového informačního systému.

 

Dokázal byste číselně kvantifikovat přínos takového systému? 

Je velmi složité na počátku spočítat, kolik úspor nákladů ten který systém přinese. Když se zavádí do firmy nový informační systém, vždy to vyžaduje obrovské úsilí všech lidí a množství nové práce. Úspora se dostavuje většinou až po několikaletém užívání systému, až se systém správně nakonfiguruje, nastaví, vychytají se všechny mouchy, až si takzvaně „sedne“. Pak se dá s čistým svědomím říci, jaké úspory v počtu lidí, vytěžení strojů, využitelnosti materiálu, větší výkonnosti atd., systém přinesl.

 

Jaký systém ze současné široké nabídky na trhu jste zvolili a čím si vás získal? 

Vybrali jsme si systém Helios Green firmy Asseco Solution. Ve finále výběrového řízení rozhodla ucelenost tohoto systému, provázanost, uživatelská jednoduchost a vstřícnost. Náš záměr byl také podpořen rozhodnutím Ministerstva průmyslu a obchodu, které nám přidělilo dotaci v rámci operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost ve výši 4,6 milionu Kč. Tuto částku můžeme čerpat na zaškolení zaměstnanců v novém informačním systému. S čerpáním dotace je sice spojeno nesmírně mnoho práce a administrativy, ale vyplatí se nám, vždyť školením v různém rozsahu projde během 360 dní 510 zaměstnanců. Díky provázanosti a komplexnosti systému Helios Green se bude školení týkat 95 procent všech zaměstnanců firmy.

 

Bylo potřeba pro vaši firmu připravit a vložit do systému něco specifického? 

Podle mého mínění není Rostex žádná speciální firma se speciálními provozními podmínkami. Kloubí se tu sice více typů výrob – sériová a zakázková v objemovém poměru asi dvě ku jedné – ale to je snad jediné specifikum. Nicméně v rámci informačního systému Helios jde o standard.

 

Uvažujete ve výhledu do dalších let o rozšíření sortimentu o další, zcela nové komodity? 

Nebráníme se tomu v delším výhledu, bude-li ekonomika příznivá. Ale momentální priority firmy jsou jinde. Dobře zavést a zdokonalit informační systém, podchytit kompletně celou firmu, zaškolit lidi, rozšířit systém třeba na kapacitní plánování, manažerské náhledy a podobně.

 


« předchozí článek další článek »





Související články




Komentáře