České malé a střední firmy chtějí investovat 16,9 miliard eur, finance dají hlavně do výroby

Do rozvoje svého podnikání chtějí české malé a střední podniky v následujících 12 měsících vložit průměrně 75 tisíc eur. Celkem plánují investice za 16,9 miliard eur.



Výrazně, a to o 20 %, vzrostl objem plánovaných investic na rozšiřování a modernizaci výrobních kapacit. Celkově zůstává objem zamýšlených investic v porovnání se situací před šesti měsíci stabilní. Ukázal to dnes zveřejněný pravidelný mezinárodní průzkum „Barometr kapitálových investic evropských malých a středních podniků“realizovaný GE Capital EMEA.

 

Zaostřeno na výrovní kapacity

„Ani déle trvající pokles ekonomiky nebere českým firmám chuť plánovat investice a podnikatelé věří v pozitivní vývoj. Jestli plánované investice skutečně realizují, bude nicméně záležet také na tom, zda se jim podaří udržet stávající zakázky nebo dokonce získají zcela nové objednávky, čili i na budoucím ekonomickém vývoji,“ říká Petr Gapko, hlavní ekonom GE Money Bank. „Více než třetina podniků chce pro své investice využít nabídky některé z tradičních finančních institucí." 

Podnikatelé hledí do budoucnosti s optimismem a chtějí své firmy připravit na budoucí rozvoj. Proto plánují v příštím roce investovat hlavně do modernizace či rozšíření výrobních kapacit částku ve výši 9,8 mld. eur, což je o 20 % více, než plánovali před půl rokem. V centru pozornosti malých a středních firem je také jejich vozový park (plánované investice v objemu 3,8 mld. eur), stranou není ani IT hardware, na který firmy plánují vydat o 200 mil. eur více než při posledním průzkumu - tedy přibližně 1,4 mld. eur.

 

Důvody k investicím? Obnova vybavení i nové zakázky 

Malé a střední firmy uvádějí dva hlavní důvody pro plánování investic. Na prvním místě (55 %) je to modernizace současného vybavení pro zvýšení efektivity a produktivity. Druhým nejčastějším důvodem (52 %) je obnova zastarávajícího zařízení, které by ve srovnání s konkurencí nemuselo obstát, a třetím je potřeba rozšířit stávající kapacity, aby firmy mohly realizovat nové zakázky. Překážky k plánování nových investic souvisejí s celkovou ekonomickou situací v Evropě – na prvním místě podnikatelé uvádí nejisté ekonomické prostředí (36 %), nedostatek dostupných financí (26 %) a klesající objem zakázek (19 %).

 

Dobré zprávy ze západní Evropy, investice porostou 

Průzkum, který proběhl v 7 státech Evropské unie (Velká Británie, Francie, Německo, Itálie, Česko, Polsko, Maďarsko) ukázal značné rozdíly mezi investičními plány podnikatelů ze starých a nových členských států EU. Malé a střední firmy ze západní Evropy (VB, FR, SRN, IT) chystají v příštích 12 měsících rapidní zvýšení investic na celkem 364 mld. eur. (o 79 mld. eur více v porovnání s jejich plány při posledním průzkumu). Nejvíce chtějí investovat podnikatelé v Německu, v následujících 12 měsících až 164 mld. eur. 

Malé a střední podniky v České republice, Polsku a Maďarsku jsou zatím výrazně opatrnější a dohromady neplánují vynaložit více než 48 mld. eur. Zatímco čeští podnikatelé chystají obdobně vysoké investice jako v minulosti, Poláci plánované investice dokonce omezí na 24 mld. eur. (pokles o 12 mld. eur). Stejný trend je v současnosti patrný i v Maďarsku, kde průzkum zaznamenal pokles z loňských 9 na 7 mld. eur.

 

České podniky důvěřují bankám 

Pro financování investic chce nejvíce českých malých a středních firem (34 %) využít nabídky bank. Další možné zdroje investičních prostředků vidí každý pátý podnik ve vládních či evropských grantech. Výrazně více se na dotace spoléhají maďarské firmy (42 % z nich), naopak v Polsku se situace přibližuje České republice, granty plánuje využít jen zhruba každý čtvrtý polský podnikatel.

 

 

 

Úvodní foto: © Gorilla - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře