Co Skot zahodí, Holanďan zvedne…

Finanční krize nemá na způsob nakupování vánočních dárků zásadní vliv. Nejoblíbenějším zůstává nejpohodlnější řešení, lidé shánějí dárky nejčastěji v nákupních galeriích, nejvíce se zajímají o oblečení.



Výše uvedené tvrzení ukázal průzkum GfK Custom Research, který srovnával situaci v 16 zemích světa a do něhož byla zařazena i Česká republika.

Čtvrtina Evropanů utratí letos za vánoční dárky mezi 101 a 250 eury, 48 % z nich v průzkumu tvrdí, že se jedná o podobnou sumu, jakou na dárky vynaložili o Vánocích v roce 2007 před nástupem finanční krize, 37,7 % lidí počítá s menší částkou než před třemi lety.

 

V královstvích je blaze… 

Poměrně vysoké procento lidí (15,41 %) letos neplánuje za vánoční dárky utratit ani cent. V rámci Evropy se k tomuto kroku rozhodli nejčastěji Nizozemci (34,46 %). Češi jako jediní z účastníků výzkumu o tom, že by na Vánoce nic nenakoupili, vůbec neuvažují, tradice obdarovávání je u nás velmi silná.

„Češi hodlají o Vánocích utratit do 250 eur, čímž se řadí spíše k západoevropskému trendu,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. „Obdobně jako jinde v Evropě, i u nás téměř polovina lidí vynaloží na dárky stejnou sumu jako před nástupem krize. A pouze třetina se hodlá při předvánočních nákupech krotit víc než před dvěma lety,“ doplnil Jaroslav Jíra.

Mimo starý kontinent budou podle průzkumu nejčastěji šetřit Brazilci, za vánoční dárky nebude peníze utrácet 35,9 % z nich. Méně se bude utrácet ve střední Evropě, téměř dvě pětiny (36,3 %) si připravují obnos, který nepřekračuje hranici padesáti eur. S útratou přes 1000 euro počítá jen málokdo, nejčastěji bude Ježíšek takto štědrý ve Spojeném království (6 %) a ve Švédsku (5,5 %).

 

Santa Online Claus 

Naprostá většina lidí bude vánoční dárky nakupovat ve velkých nákupních centrech, hypermarketech a supermarketech. Toto řešení preferuje 60 % Evropanů, v České republice se jedná o 57 % občanů. Také v USA, Kolumbii nebo Brazílii navštíví nákupní centra za tímto účelem více než 54 % lidí. Menší specializované obchody pro vánoční nákup upřednostňují v Evropě hlavně Belgičané a Nizozemci (nad 35 %), dále tyto obchody navštíví 32,6 % Španělů a 28,8 % Bulharů. V Asii mají malé obchody a butiky podporu 38 % Indů. Největší oblibu v nakupování vánočních dárků přes internet nalezli v USA, 15,4 % Američanů bude nakupovat dárky on-line. V Evropě je tato možnost nejvíce vyhledávána ve Spojeném království a ve Švédsku (nad 10 %). Z odpovědí respondentů vyplývá, že se tato čísla od roku 2007 příliš neliší. Tehdy v nákupních centrech nakupovalo 59,4 % Evropanů. Menší obchody v té době o Vánocích upřednostňovalo 23,67 % lidí, což je pouze o jeden procentní bod více než letos.

 

Máte už tu šálu a tašku? 

57,6 % Čechů věnuje svým blízkým jako vánoční dárek oblečení a doplňky, například tašky nebo šály. Obdobnému zájmu se tento typ zboží těší v celé Evropě, před Vánoci bude bezkonkurenčně nejvyhledávanějším a do nákupních center se pro něj vypraví 50,3 % lidí. Poněkud menší zájem o módu jeví Nizozemci (pouze 17,25 %), podle průzkumu dají přednost zkrášlovacím výrobkům (25 %). Kosmetika je žádoucím vánočním zbožím i v Česku, poohlíží se po ní plných 51 % občanů. Poživatelné dárky jako cukrovinky a víno budou v Evropě o adventu nakupovat především Rumuni, na nákup pochutin se chystá 49,5 % z nich, čímž vysoce převyšují evropský průměr (okolo 16 %). Hračky jsou v Evropě před Vánoci druhým nejvíce poptávaným zbožím, zájem projevuje 31,3 procent lidí. V Česku bude větší zájem o knihy (43 %) než o hračky (40,3 %). Jen velmi málo Evropanů bude jako vánoční dárek pořizovat členství a předplatné, tento typ dárku preferuje pouhých 0,8 % lidí.

 

Informace o výzkumu 

Výzkum byl realizován v září 2010 na reprezentativních vzorcích obyvatel jednotlivých zemí ve věku nad 15 let. Výzkum proběhl v 16 zemích: Belgie, Bulharsko, Brazílie, Česká republika, Francie, Indie, Itálie, Kolumbie, Maďarsko, Nizozemsko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko, Švédsko, USA a Velká Británie. Výsledky za Brazílii, Kolumbii a Indii nejsou v této tiskové zprávě zohledněny.

V České republice se jednalo o reprezentativní vzorek 1000 obyvatel ve věku 15 – 79 let, dotazovaných osobní formou (CAPI).

 

Zdroj: GfK


« předchozí článek další článek »








Komentáře