Důvěřuješ-li více technologiím a byznysu, nemusíš je prověřovat. Opačný trend je u spotřebního zboží a farmacie

V technologické oblasti dosahujeme skvělých světových výsledků a automobilový průmysl má u nás silnou historii, zaměstnává řadu lidí a k naší české mentalitě prostě patří.



Zatímco loňské výsledky mezinárodní studie o důvěryhodnosti osob a institucí Edelman Trust Barometr ukazovaly Čechy jako pesimisty, letošní výsledky přinášejí obrat k lepšímu. Ve světě důvěra v instituce po letech vzestupu stagnuje, v České republice stoupá ve všech sledovaných oblastech. Již tradičně nejvíce Češi věří nevládním organizacím, ale polepšila si také média. Mezi nejdůvěryhodnější průmyslová odvětví jak ve světě, tak u nás patří technologie a automobilový průmysl. Pokles důvěry v Česku zažívá pouze spotřební zboží a farmaceutický průmysl.

„Edelman Trust Barometer“ zkoumá postoje a míru důvěry veřejnosti v média, nevládní organizace a firmy mezi lidmi z 27 zemí světa a letos proběhl již po čtrnácté. Doplňující průzkum v České republice byl proveden již potřetí a stejně jako v minulosti se na něm podílela agentura AMI Communications ve spolupráci se STEM/MARK. 

 

Loňský rok byl ve znamení pozitivního myšlení...

Po loňském roce, který byl ve světě ve znamení pozitivního myšlení, přichází stabilizace a mírný pokles v některých sledovaných oblastech. Důvěra v podnikatelskou sféru a nevládní organizace ve světě stagnuje, důvěra ve vládu a média ale mírně klesá.

 

Důvěra Čechů v instituce konečně na vzestupu

„Ačkoli stále patříme mezi nejvíce skeptické země, vypadá to, že se situace začíná zlepšovat. Největší posun vidíme u důvěry v byznys. Zatímco loni mu vyjádřilo důvěru jen 40 % Čechů, letos je to téměř polovina. Média si polepšila o 4 %, a věří jim třetina Čechů, nevládním organizacím, které na tom jsou s důvěrou u nás pokaždé nejlépe, věří 53 % lidí, což je o 2 % více než loni," komentuje výsledky Edelman Trust Barometeru Eva Sroka, Partner AMI Communications.

 

Nejsledovanější média nejsou nejdůvěryhodnějšími

Celosvětově si média mírně pohoršila, a to celkem o 5 %. Nicméně v České republice začíná důvěra v média opět stoupat. Zatímco v roce 2013 věřilo médiím 27 % procent dotázaných, letos to bylo 31 %. Mezi nejdůvěryhodnější média patří Česká televize a MF Dnes, a to u obecné i informované veřejnosti. Informovaná veřejnost navíc nejvíce důvěřuje Hospodářským novinám. „Zajímavým jevem je, že nejsledovanější média nejsou zároveň nejdůvěryhodnějšími. Jsme tedy v konzumování informací mnohem kritičtější, než by se mohlo zdát,“ doplnila Eva Sroka.

 

Nevládní organizace stále na špici

Žebříček důvěry u nás i ve světě stále drží nevládní organizace, přičemž důvěra v ně navíc každý rok stoupá. „Nevládní organizace jsou vnímány jako jakýsi protipól vlády a vládnoucích struktur. Lidé k nim tak mají více důvěry, mají pocit, že stojí na jejich straně a lépe chápou jejich potřeby,“ myslí si Eva Sroka.

 

Při množství nabídky se názory tříští

Již tradičně jsou nejvíce důvěryhodnými průmyslovými odvětvími jak ve světě, tak u nás technologie a automobilový průmysl. Ve světě následuje potravinářský průmysl, v České republice spotřební zboží. „Důležitost těchto odvětví je pro nás dlouhodobě značná. V technologické oblasti dosahujeme skvělých světových výsledků a automobilový průmysl má u nás silnou historii, zaměstnává řadu lidí a k naší české mentalitě prostě patří,“ vysvětluje Eva Sroka a dodává: „Pokles důvěry v České republice zažívá pouze spotřební zboží a farmaceutický průmysl. Při množství nabídky však není divu, že se na tato odvětví mohou názory tříštit.“

 

 

Úvodní foto: © Jakub Jirsák - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře