Fluktuace manažerů největších českých firem klesá

Jak dnes bylo zveřejněno na základě průzkumu společnosti společnost Soliditet, ženy na manažerských pozicích mění místo častěji než muži, výjimku v loňském roce tvořily dvě silové pozice, a to generální respektive obchodní ředitelky.



Fluktuace manažerů největších českých firem klesá. Meziročně se snížila o jedenáct procentních bodů. Důvodem jsou dopady finanční krize, rostoucí nezaměstnanost a těžká situace na trhu. Ve vrcholovém managementu největších českých firem aktuálně působí čtvrtina žen a jejich počet roste. Ženy na nejvyšších manažerských pozicích přitom mění místo častěji než muži. Informace vyplývají z analýzy chování manažerů, kterou dnes zveřejnil poskytovatel ekonomických informací, společnost Soliditet (dříve Creditinfo), člen nadnárodní skupiny Bisnode. Analýza čerpá údaje ze specializované databáze Manažeři velkých firem ČR, která obsahuje informace o více než 1 600 nejvýznamnějších či největších společností v ČR s 9 000 kontaktními osobami.

 

Všechno je jinak  

V loňském roce se meziročně snížila fluktuace manažerů napříč všemi typy monitorovaných vedoucích pozic. Zatímco v období 2009 až 2010 došlo na sledovaném vzorku 1 600 největších firem v ČR ke změně u 33 % manažerů, v období 2010 až 2011 se jednalo o 22 % nejvyšších vedoucích pracovníků. Vloni nejčastěji měnili práci manažeři marketingu a personalistiky, naopak k největší stabilizaci došlo v oblasti investic a IT. „Komplikovaná situace na trhu, silný konkurenční boj, tlak majitelů firem na zisk, případně boj o holé přežití, stejně jako nejitý výhled pro další období, rostoucí nezaměstnanost a obavy další krize – to jsou hlavní důvody, které v loňském roce vedly k nižší fluktuaci zaměstnanců na nejvyšších manažerských pozicích,“ říká ředitel společnosti Soliditet, David Farský s tím, že najít nové a dobře placené místo v managementu je v období krize složitější než kdy jindy.

 

Ženy na manažerských pozicích mění místo častěji než muži 

Z detailní analýzy chování manažerů podle pohlaví dále vyplývá, že ženy na nejvyšších vedoucích pozicích mění místo častěji než muži. Celková fluktuace mužů – manažerů mezi lety 2010 – 2011 dosáhla 21 %, zatímco v případě žen se jednalo o 26 %. V období 2009 – 2010 změnilo místo 32 % mužů z nejvyššího vedení a 38 % žen. Během konjunktury na většině sledovaných pozic ženy fluktuovaly více než muži. Výjimku v loňském roce tvořily dvě silové pozice, a to generální respektive obchodní ředitelky. Na těchto manažerských místech se fluktuace žen nejenom snížila, ale i ve stabilitě předstihla muže. „Stabilita a sehranost manažerských týmů může do budoucna přispět ke zlepšení pozice na trhu i zvýšení ziskovosti. Méně časté změny v nejvyšším vedení firem považujeme za pozitivní zprávu pro ekonomiku,“ doplnil dále ředitel společnosti Soliditet.

 

Fluktuace na manažerských pozicích v období 2009 až 2011 

 

Fluktuace celkem

Fluktuace žen

Fluktuace mužů

 

2009-2010

2010-2011

2009-2010

2010-2011

2009-2010

2010-2011

finance

28,88 %

19,30 %

31,84 %

20,75 %

27,54 %

18,62 %

investice

35,74 %

16,38 %

36,47 %

23,26 %

35,62 %

14,97 %

IT

28,53 %

16,89 %

42,86 %

17,95 %

27,77 %

16,84 %

marketing

 40,16 %

29,11 %

49,26 %

35,96 %

35,63 %

25,26 %

obchod

36,73 %

23,87 %

38,27 %

20,88 %

36,52 %

24,26 %

personalistika

33,52 %

25,74 %

35,49 %

27,66 %

30,12 %

21,92 %

vedení společnosti

29,56 %

21,48 %

37,50 %

14,63 %

29,23 %

21,78 %

CELKEM

33,30 %

21,83 %

38,81 %

23,01 %

31,77%

20,52 %

 

Zdroj: Soliditet

 

Počet žen ve vrcholovém managementu roste 

V posledních letech se zvyšuje počet žen ve vrcholovém managementu firem. Zatímco v roce 2009 podle databáze Manažerů velkých firem v ČR na nejvyšších řídících místech působilo 21 % žen, v roce 2011 se jednalo už o 25 %. Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (70 %) a s odstupem také v marketingu (37 %) a financích (35 %). Naopak IT a pozice generálního ředitele je stále doménou především mužů – na těchto místech působí jen 5 % žen.

 

Procento žen ve vrcholovém managementu 

Procento žen v managementu

2009

2010

2011

finance

28,2 %

31,1 %

34,8 %

investice

14,4 %

15,6 %

17,0 %

IT

6,0 %

5,1 %

4,3 %

marketing

25,5 %

33,3 %

37,2 %

nákup

N/A

N/A

22,6 %

obchod

13,0 %

12,1 %

11,7 %

personalistika

57,1 %

64,7 %

69,9 %

vedení společnosti

3,8 %

4,7 %

5,0 %

Zdroj: Soliditet

 

 

Zdroj: Soliditet

 

Foto: © FotolEdhar - Fotolia.com

 

Úvodní foto: © FotolEdhar - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře