Ivana Goossen, Pittsburghská univerzita v Praze: Jak benefitovat na zaměstnaneckých benefitech

„Když firmy rozdělují benefity, měly by víc myslet na návratnost investice,“ říká Ivana Goossen, ředitelka programu Executive MBA Worldwide na pražské pobočce Pittsburghské univerzity.



Ivana GoosenHospodářské noviny o vás nedávno psaly, že jste nejlepší škola v Česku. Proč by ale měla firma zaplatit manažerovi MBA za milion korun?
Protože jde o dobrou investici. Málokterá firma se pozastavuje nad tím, zda manažerovi přidělit služební auto k osobnímu užití, podle statistik tak v Česku postupuje 76 procent organizací. Do manažerského vzdělání typu MBA ale stejně běžné investovat není, i když jde řádově o stejný výdaj jako třeba Škoda Superb. Pořídit místo auta MBA má přitom značné výhody. Auto dramaticky ztratí na hodnotě už ve chvíli, kdy vyjede z obchodu. Naproti tomu v dobrém programu MBA manažer nabude nové schopnosti v oblastech analýzy, strategie a leadershipu, což zvýší výkon a vytvoří větší hodnotu pro firmu. Kurz typu MBA je také užitečným nástrojem pro udržení talentu a plánování nástupnictví na strategických pozicích.

 

Nestává se, že firma manažerovi zaplatí MBA, a on pak s novými schopnostmi odejde ke konkurenci?
Na to si firmy samozřejmě dávají pozor. Výměnou za MBA si manažery uvazují standardně na tři až pět let dopředu, což jim umožňuje udržet klíčové talenty. Šetří tím nepřímo i náklady na rekrutování. Pokud by tentýž manažer ve stejném období odešel, headhunter si za vyhledání nástupce vyúčtuje trojnásobek nástupního platu, což se mimochodem u vyšších pozic může opět řádově blížit ceně auta.

 

Dobrá, ale kdybych dal hypoteticky manažerům na výběr, auto nebo MBA, kolik z nich si reálně vybere školu?
Odpověď souvisí s plánováním nástupnictví. Řada manažerů si pravděpodobně vybere auto a s ním spojený okamžitý status a pohodlí. Někteří manažeři takové vzdělání třeba ani nepotřebují. Ovšem ti, kdo by si v dané hypotetické situaci vybrali školu, vysílají jasný signál, že se chtějí rozvíjet a jsou ochotni do svého rozvoje investovat víc než ostatní. Vždyť i pokud MBA hradí zaměstnavatel, student se „spoluúčastní“ obrovským množstvím času a energie nad rámec svých běžných pracovních povinností. Pokud přijmeme premisu, že na základě současného chování lze předvídat chování budoucí, pak tímto způsobem mohou firmy identifikovat potenciální lídry. V dnešním světě rychlých změn firmy potřebují lidi, kteří jsou schopní se měnit stejně rychle jako trh.

 

Ne všechny programy MBA jsou cenově srovnatelné se Superbem. Proč je vaše MBA o tolik dražší než ostatní?
Drazí jsme jen v kontextu českého trhu. EMBA Worldwide patří mezi nejlepších sto programů na světě, na čemž se shodují nezávislé mezinárodní rankingy (The Economist, Financial Times, Businessweek, a další, pozn. red). Pokud se srovnáváme s programy na podobné úrovni, je naše cena vlastně velmi dobrá. Takto kvalitní program ani levněji dodat nelze. Největší náklad je kompenzace vyučujících. Čím kvalitnější profesoři, tím dražší je jejich čas. Profesoři pittsburghské univerzity jsou experti ve svých oborech, aktivně se věnují výzkumu a jsou proto schopni předvídat trendy dříve než ostatní. Jejich studie vycházejí v mezinárodně uznávaných publikacích. Běžně pracují na zadáních pro mezinárodní korporace... Jejich hodnocení tudíž musí být dostatečně motivující na to, aby zůstali ve vědecké sféře a nevěnovali se sami byznysu. V českém prostředí, kde jsou učitelé nedoceněnou profesí, si lze jen těžko představit, jaké částky mám na mysli.

 

Na webových stránkách programu píšete, že vaši profesoři létají do Prahy z USA... 

To je pravda. Každý modul přednášejí naši profesoři z Pittsburghu osobně. Náklady na dopravu a ubytování jsou ale ve srovnání s kompenzací za jejich čas malé. Lety jsou dokonce menší náklad než špičkové studijní materiály, které jsou u nás v ceně studia. Knížka na daný předmět běžně vyjde na 150 dolarů na osobu, k tomu každý student dostane pět až deset business casů, za které se hradí autorská práva. V předmětech jako jsou marketing, strategický management či supply chain management se studenti trénují pomocí online simulací. K tomu mají přístup do drahých databází a online knihoven. U nás se manažer de facto učí ze stejných materiálů jako studenti na Whartonu, Chicago Booth nebo v Inseadu a jiných nejlepších světových školách. Pokud se v budoucnu ocitne v diskusi s absolventem této top ligy, nemůže ho nic překvapit. MBA, které stojí řekněme sto tisíc korun a dostanete k němu počítač zdarma, podobnou hodnotu nemůže nabídnout.

 

Máte představu o návratnosti investice do vašeho MBA programu? 

Návratnost je jiná pro jednotlivce a pro firmy. Pokud se ptáte na návratnost pro jednotlivce samoplátce a myslíte finanční návratnost, pak hrubou představu nám poskytují zmíněné mezinárodní rankingy. Jedním z kritérií, podle nichž se tvoří žebříček top 100, je mimo jiné právě nárůst příjmu absolventů. Podle rankingu Financial Times z roku 2013 se našim absolventům během tří let od ukončení studia průměrně zvýšil příjem o 41 %. Samotné MBA ale není garancí, výsledek je velmi individuální a záleží na řadě faktorů jako je současná výše platu, zastávaná pozice, ohodnocení příležitostí na konkrétním trhu práce a v daném odvětví. V neposlední řadě je samozřejmě důležité, s jakým nasazením a vervou buduje konkrétní manažer cíleně svou kariéru.

 

A co se týká návratnosti pro firmy?
Máme dobrý ohlas od samotných absolventů. Například Petra Kutnarová, členka představenstva a správní ředitelka skupiny DEK a.s., která náš program absolvovala v letech 2007 až 2008, říká, že jen změny v řízení a distribuci zásob, které zavedli, studium bohatě zaplatily. Dále třeba zlepšili statistické modely pro hodnocení akvizic. Zmiňuji právě tento příklad, protože český Forbes nedávno ohodnotil DEK na čtvrtém místě v žebříčku TOP 50 českých rodinných firem a chválil, že firma dokázala dlouhodobě meziročně růst i v době krize. Executive MBA je nesmírně praktický formát studia. Co se o víkendu naučíte například o vývoji nových produktů a marketingu, můžete v pondělí ráno aplikovat při navrhování nového produktu a strategické cenotvorbě pro vlastní portfolio.

 

Portrétní foto: Pavlína Jarošová

 

 

Úvodní foto: © Ray of Light - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře