Kam se poděly zlaté české ručičky?

České firmy se obávají nedostatku technicky kvalifikovaných pracovníků. Více než třetina (38 %) majitelů a ředitelů českých firem označila v nedávném průzkumu PwC otázku technických odborníků ve výrobě jako největší výzvu v oblasti řízení lidí pro letošní rok.



Na druhou stranu, ve stejném výše zmíněném průzkumu polovina šéfů českých i mezinárodních společností považuje technické pracovníky za konkurenční výhodu ČR. Jak dlouho ještě bude platit rčení o zlatých českých ručičkách?

 

Paradox vnímání firem 

Více než třetina (38 %) soukromých společností má obavy z nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Šéfové podniků si stěžují, že už nyní mají problém obsadit pozice technických odborníků. Přitom je paradoxní, jak se představitelé soukromých společností i korporací shodují v tom, že tito odborníci jsou stále konkurenční výhodou České republiky. Je o tom přesvědčena téměř polovina vlastníků či ředitelů soukromých firem a více než 50 % šéfů nadnárodních korporací. 

„Tradice rčení o zlatých českých ručičkách naráží na realitu, kterou pozorujeme na trhu. Firmy stále obtížněji obsazují pozice technicky kvalifikovaných odborníků. Zatím považuje jejich nedostatek za handicap České republiky jen 13 % firem. Situace se stává vážnou, a pokud se stát nezaměří na podporu technických oborů, bude se toto číslo bezpochyby zvyšovat. Některé firmy proto hledají vlastní cestu spolupráce s odbornými školami, což je jednou ze správných cest, jak tento problém řešit,“ Libor Stodola, senior manažer v oddělení Poradenství pro lidské zdroje PwC Česká republika.

 

Čeští šéfové vidí vývoj tržeb pozitivně a chystají se nabírat zaměstnance 

Více než polovina českých podnikatelů a šéfů tuzemských firem (56 %) věří, že jejich společnosti porostou v tomto roce tržby. I když je podíl optimistů mezi českými firmami o něco menší než u zahraničních korporací (60 %), plánují české firmy letos více nabírat nové zaměstnance. Zvyšovat stavy by letos mělo 45 % soukromých českých firem, ale pouze 30 % korporací působících na našem trhu. Dále více než pětina soukromých firem (21 %) a téměř dvě pětiny korporací (39 %) zachovají stávající počet zaměstnanců. 

„Soukromé firmy dokážou pružněji reagovat na tržní příležitosti a velmi často se chopí i nabídky, která by pro velkou korporaci nebyla zajímavá nebo by na ni nestihla dostatečně rychle a pružně zareagovat,“ říká David Borkovec, partner v Daňovém a právním oddělení PwC Česká republika.

 

Poznámka redakce:

Je úsloví o zlatých českých ručičkách zavádějící? Tvrdí se to zde, přinášíme citaci:

"Pověst o českých zlatých ručičkách je mýtus, což potvrzují i statistiky z první republiky: na české výrobky, vynikající nižší technickou úrovní, připadalo v průměru pětkrát víc reklamací než na produkty z Německa či Francie a Británie. Slovní spojení ,zlaté české ruce´, v originálu die böhmischen goldenen Hände, se vyskytovalo již za Rakouska-Uherska. Adjektivum böhmisch znamená český, ale ve smyslu zemském, což se v češtině pracně musí opisovat: český ve smyslu všech obyvatelů Čech. Do Vídně a Rakouska přicházeli řemeslníci z Čech převážně však německého původu. Jejich zručnost místní Němce alpských zemí (dnešní Rakušany) fascinovala. Úsloví se automaticky vztahovalo i na Čechy v jazykovém smyslu."

 

 

 

Zdroj: PwC

 

Úvodní foto: © Altin Osmanaj - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »





Související články




Komentáře