Martin Štrupl, Hamé: V současnosti máme v Česku celkem sedm závodů

Snad každá maminka a nejen v Česku zná malé skleněné konzervy pro mimina a batolata. Nápaditý obal s uvedením příchutí, složení a určení, pro který věk je výrobek určen. Ale to není vše. V regálech supermarketů najdete i nejrůznější druhy kečupů a paštik za výhodné ceny. Za tím vším stojí jihomoravská firma Hamé. Martina Štrupla, mimochodem nejmladšího generálního ředitele firmy, jsme vyzpovídali.



Martin ŠtruplVe svých 37 letech stojíte v čele jedné z nejvýznamnějších českých konzervárenských společností. Jaká byla vaše cesta na vrchol? 

Vystudoval jsem podnikovou ekonomiku, management a logistiku na Vysoké škole ekonomické v Praze. Už na konci studia jsem pracoval mimo jiné ve strojírenské firmě Bratři Horákové jako vedoucí logistiky a nákupu, poté ve společnosti Norske Skog jako manažer logistiky. Během té doby jsem si dále doplňoval manažerské vzdělání. Do Hamé jsem nastoupil v roce 2004 nejdříve jako ředitel logistiky a distribuce a v roce 2012 jsem byl jmenován generálním ředitelem skupiny Hamé.

 

Jaké hlavní úkoly jste musel řešit při svém nástupu do funkce a jaké překážky jste musel překonávat? 

Poté, co jsem přebral řízení celé firmy, tak jsem se snažil upravit procesy vnitřního fungování firmy, nasměrovat firemní kulturu trochu jiným směrem a komunikovat trochu více otevřeně jak uvnitř firmy se spolupracovníky, tak navenek. Také jsme se rozhodli investovat více do kvality a designu našich výrobků. Rovněž se snažíme více oslovit mladou generaci a zahájili jsme investiční program, který má pomoci naší firmě udržet se na špici vývoje a dále se rozvíjet. Během té doby jsem samozřejmě do firmy přivedl některé nové lidi.

 

V době ekonomické krize se valná většina firem potýká s poklesem zisku. U vás je tomu naopak. Prozraďte nám tajemství vašeho úspěchu... 

Přesnější bude asi říci, že se nám celkem daří udržovat ziskovost na stabilní úrovni a růst v tržbách a tržních podílech. Je to hodně zásluha skutečnosti, že prosperujeme na zahraničních trzích, ale neřekl bych, že máme nějaké extrémní zisky, jsou přiměřené. Je to díky tomu, že bedlivě hlídáme náklady a průběžně investujeme do modernizace naší výroby. V příštím roce hodláme do svých výrobních závodů investovat zhruba 150 milionů korun, o 40 milionů Kč méně než letos. Co se týče celkových letošních tržeb, odhadujeme zhruba dvouprocentní meziroční nárůst z loňských 5,8 miliardy korun. Ziskovost firmy však stagnuje. Pro letošek společnost naplánovala investovat 190 milionů Kč. Nejvýznamnější byly investice do výrobního závodu na chlazené potraviny v Kunovicích a investice do čistírny odpadních vod v největším výrobním závodě Hamé v Babicích. Ještě probíhá investice v Podivíně. Do stejného závodu, který se specializuje na výrobu džemů, povidel a kojeneckých výživ, má směřovat největší část ze 150 milionů určených pro rok 2014. Poptávka po produkci z podivínského závodu roste, vznikne zde proto modernější výrobní linka. Peníze půjdou také do provozů v Babicích a Kunovicích. Koncem letošního srpna jsme oznámili, že jsme v prvním pololetí utržili 2,41 miliardy korun, což je o jedno procento více než před rokem, růst byl tažen zahraničními trhy,

 

Ve kterých lokalitách máte své pobočky a kam všude vyvážíte? 

V současnosti máme v Česku celkem sedm závodů, většina se koncentruje na jižní Moravě a ve Zlínském kraji, máme ale i dva závody v zahraničí, v Rusku a Rumunsku. Export tvoří stále významnější část celkových tržeb Hamé a například v loňském roce podíl vývozu na tržbách vůbec poprvé v historii překročil 50 procent. Naše výrobky vyvážíme do více než 40 zemích světa na pěti kontinentech. Nejvýznamnějšími zahraničními trhy jsou pro Hamé Slovensko, Maďarsko, Rusko a Rumunsko. Exportujeme také ale i do dalších zemí, včetně vyspělých zemí jako jsou Rakousko, Austrálie, USA, Velká Británie, Izrael nebo Japonsko. Hamé zaměstnává 2350 lidí a vyváží potravinářské výrobky do 40 zemí. Od roku 2008 firmu vlastní islandská společnost Nordic Partners, která za ni zaplatila zhruba 4,5 miliardy korun.

 

Hodláte rozšiřovat portfolio svých produktů a hledat nová odbytiště? 

Naše produktové portfolio doplňujeme průběžně, každým rokem přicházíme s několika úplnými novinkami nebo dílčími inovacemi. Letos jsme například na trh uvedli novou řadu hotových produktů v praktických plastových obalech EasyCup, ve kterých si jídlo můžete přímo ohrát v mikrovlnce, nebo nově nabízíme sirupy. A nové odbytiště určitě hledáme, zejména na zahraničních trzích. Teď chceme více proniknout do afrických zemí, Arábie nebo nově do Číny.

 

Museli jste přijmout nějaká opatření na snížení nákladů – outsourcing, omezení výroby méně „atraktivních“ výrobků, nebo propouštění? 

Zakládáme si na tom, že jsme stabilní firma, takže se nechystáme ani výrazně propouštět, ani nabírat. Ale jak jsem již uvedl, průběžná obměna našeho produktového portfolia je samozřejmě nutná. Každý rok analyzujeme strukturu našich nákladů a snažíme se je optimalizovat.

 

Ekonomové se různí v názorech, zda jsme se už odrazili ode dna nebo bude krize pokračovat i v příštím roce. Co si o tom myslíte vy? 

Věřím, že příští rok se v Česku i střední Evropě již konečně projeví hospodářské oživení a znovunastartování spotřebitelské poptávky, což by mělo mít pozitivní dopad i na český potravinářský průmysl jako celek. Signály zlepšení se již začaly v druhé polovině roku objevovat, ale je to velmi pozvolné a i můj odhad pro domácí trh je spíše v řádu desetin procent.

 

Co považujete ve své práci za největší brzdy? 

Nestabilitu vnějších faktorů a absenci dlouhodobé rozvojové strategie ze strany akcionářů. Obojí totiž nedokážu ovlivnit. Za zbytek jsem více či méně zodpovědný sám.

 

Kolik času trávíte v práci a pokud máte volno, jak si dobíjíte baterky? 

Nejsem workoholik, zastávám názor, že člověk se má rozvíjet pokud možno všestranně. Snažím se co nejvíce věnovat rodině a rád relaxuji u sportu, hraji například tenis, golf, mám rád i cyklistiku, cestování a další.  

 

Zaznamenala jsem, že se vaše firma stala novým hlavním partnerem českého biatlonu. To není úplně obvyklé spojení, potravinářská firma a sport, proč jste se k tomuto kroku odhodlali? 

Naopak, myslím si, že to spojení je docela přirozené. My jsme se do sportovního marketingu vlastně vrátili, protože před několika lety jsme myslím docela úspěšně spolupracovali se zlínským hokejem. A spojení špičkového sportu a stravování je myslím celkem logické, i reprezentanti ke svému výkonu potřebují kvalitní potraviny. Chceme být moderní firmou, která podporuje aktivní životní styl. A biatlon je v posledním období fenoménem, dynamickým a velmi úspěšným sportem. Tato spolupráce nám také pomůže více oslovit mladší generaci. Naším cílem je také pomoci ve větší propagaci biatlonu v Česku, aby se dokázal v konkurenci ostatních sportů prosadit ještě více a přilákal další mladé nadějné závodníky.

 

 

 

 

Úvodní foto: © Nikolai Sorokin - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře