Martina Králová, Asseco Solutions: marketing a obchod mají u nás společné porady

„CFO ovlivňuje firemní strategii více než dříve,“ říká v rozhovoru Martina Králová, ředitelka marketingu společnosti Asseco Solutions, a.s.



Jak se změnila během doby, po kterou pracujete na pozici ředitelky marketingu, náplň vaší práce? 

Marketing současnosti prochází rychlým vývojem, musí reagovat na nové možnosti komunikace, ať již jde o on-line média či sociální sítě… Stále však platí ustálená pravidla, je nutné neustále pracovat na image značky, znát potřeby zákazníka a sledovat trendy. Náplň práce lidí činných v marketingu se tedy zdá stále stejná, ale protože pracujeme v neuvěřitelně dynamicky se rozvíjejícím oboru, tak se metody, jak cíle dosáhnout, neustále mění, stále se přizpůsobujeme a učíme.

 

Souhlasíte s tvrzením, že jsme svědky úpadku tištěných médií a pozornost čtenářů se přenáší k těm elektronickým? Jak o sobě vaše firma v této souvislosti dává vědět? Má text, třebas i v elektronické formě, ještě svou vypovídací sílu, nebo sázíte na obraz (respektive zvuk), ať už v televizi, na billboardech či specializovaných konferencích? 

Slovo úpadek je moc silné, ale určitě dochází k určitému přerozdělení trhu. Elektronická média si získávají své čtenáře, dnešní svět si zvykl na to, že informace můžete mít prakticky ihned. I my jsme do své komunikace přidali on-line média, která mají obrovskou výhodu, že vidíte okamžitou reakci čtenářů, případně s nimi můžete vést i diskusi. Dobrý text v jakékoliv podobě je obecně řečeno stále velmi silným komunikačním prostředkem, který ještě umocníte, pokud ho spojíte s obrazem – snažíme se tedy využívat i tohoto spojení.

 

S kým jako ředitelka marketingu v top managementu vaší firmy nejvíce komunikujete? Souhlasíte s tvrzením, že krize posílila roli finančních ředitelů? 

Nejčastěji komunikujeme s obchodním oddělením. Potřebujeme podrobně znát potřeby našeho zákazníka, takže máme dokonce i společné některé porady. Každý názor a poznatek je pro nás důležitý, a proto se snažíme získávat informace pokud možno od každého zaměstnance. Role finančních ředitelů ve společnosti za poslední léta určitě vzrostla. Firmy se více zaměřují na řízení nákladů a hotovostních toků, CFO je zodpovědný za finanční stabilitu společnosti, v současnosti může více ovlivňovat firemní strategii. Proto hodně záleží na složení top managementu společnosti, aby důležitá strategické rozhodnutí nebyla ovlivněna pouze „peněžní“ sférou.

 

Fúzovali jste před časem se slovenskou společností Datalock a vytvořili jste s nimi jednotné česko-slovenské vedení firmy. Zohlednila jste ve vaší práci případné odlišné podmínky v marketingu na Slovensku respektive přejala jste v této souvislosti do své práce nějakou novou inspiraci? 

V marketingu je velkou chybou, nerespektujete-li rozdíly a odlišnosti jednotlivých regionů. Průzkumy ukazují na existenci kulturních rozdílů i v jednotlivých evropských zemích. Je nutné si vytvořit „kulturní segmentaci trhu“a snažit se tyto rozdíly pochopit a citlivě k nim přistupovat.

Já mám velkou výhodu, že mám na Slovensku v marketingu kolegy, s nimiž tvoříme marketingovou strategii dohromydy. Stává se mi, že přijdeme v Čechách s nějakým nápadem a kolegové nám ho rozmluví, že věc prostě nebude fungovat. Neustále nad něčím diskutujeme, hodnotíme možné reakce, vše stojí hodně času, ale zároveň se přitom hodně dozvíme i sami o sobě. Výsledek je takový, že skladba marketingového mixu pro podzimní kampaň naší společnosti je pro ČR a Slovensko rozdílná, ale zdá se, že vše náležitě funguje.

 

Říkáte, že „manažer by měl znát své lidi a zvolit takovou motivaci, která platí na konkrétního jedince“. Myslíte si, že ženy ve vedoucích funkcích mají k vedení, které je pro každého podřízeného šité „na míru“, více empatie a nadání? 

Dobrý manažer musí umět motivovat svůj tým tak, aby jej nasměřoval k danému cíli. Složení týmu bývá často velmi pestré, v marketingu mám analytiky i kreativce. Je zřejmé, že tito lidé nejsou povahově stejní, takže zde určitě funguje individuální přístup i motivace. 

Myslím si, že ženy mají v sobě od přírody poněkud více empatie a citlivosti, ale také znám spoustu manažerů – mužů, kteří perfektně svůj tým zvládají a nemají s empatií žádný problém. Spousta věcí se dá pochopit a naučit, když si všímáte reakcí svého okolí. Takže ten kdo na sobě pracuje, může být pro svůj tým onou správnou inspirací, která jej motivuje k dosažení cíle.

 

 Ilustrační foto: © Robert Mizerek - Fotolia.com


« předchozí článek další článek »








Komentáře