Hlavní navigace

(Metered) paywall? Slovenská média s ním mají pozitivní zkušenosti

Sdílet

 Autor: © fotodo - Fotolia.com
Osvědčuje se zpoplatnění webového obsahu se stanoveným limitem zdarma, na rozdíl od plateb pouze za vybrané články.

Počet vydavatelů, kteří se snaží o modernizaci digitálního obsahu formou platby od čtenáře, neustále roste. Tento stav je důsledkem stagnace reklamních příjmů v digitálních médiích jakož i postupným propadem tržeb v tištěných médiích u tradičních vydavatelů. Vydavatelé proto hledají možnosti dodatečných tržeb za tvorbu digitálního obsahu. Neexistence univerzálního a celosvětově akceptovaného modelu zpoplatnění digitálního obsahu vede vydavatele k tomu, že zkoušejí najít vhodný individuální model. 

Část vydavatelů používá vlastní paywallový nástroj, jehož prostřednictvím zpřístupní svůj obsah nebo jeho vybrané části pouze platícím zákazníkům (měsíční poplatky za přístup, případně kredity na počty přečtených článků) a ti, kteří zatím neplánují investice do vlastní paywallové funkce mají možnost využít nástroje třetích stran. 

 

Nestřílejte na pianistu...

Na Slovensku je nejvyužívanější nástroj systém Piano (srovnej zde), který umožňuje flexibilní model zpřístupnění vybraného digitálního obsahu. Jeho výhodou v zemích, kde je nasazen, je i jednotný systém plateb od čtenářů (ti tak nemusí platit každému vydavateli zvlášť, ale platí poplatky v rámci jednoho systému a kredit se následně rozděluje jednotlivým vydavatelům podle návštěvnosti čtenáře na jednotlivých médiích). Vydavatelé jsou momentálně ve fázi testování a hledání vhodných obchodních modelů, ale úspěch některých obchodních platforem (Apple Store a iTunes, Google Play) je dobrým motivátorem i pro vydavatele digitálního obsahu. 

 

Metered paywall je trendy

Piano Media připravila podle portálu Strategie.sk studii, kde se uvádí, že od zavedení nového modelu rostou čisté měsíční příjmy meziročně v průměru o 103 %. Celkový počet plateb se prý zvyšuje o cca 48 % ve srovnání před zavedením tzv. metered paywallu (viz též zde). Tyto výsledky potvrzují celosvětový trend, podle něhož vydavatelé upřednostňují tento způsob před zpoplatněním pouze vybraných článků. 

"Po víc než dvou letech klasického zpoplatnění obsahu víme, že metered paywall je prostě efektivnější," uvedl šéf marketingu a analýzy v Piano Media Rado Baťo. "Cílová skupina potenciálních předplatitelů se zvýšila, vydavatelé se už nemusí rozhodovat, jaké články každý den zpoplatnit. Mohou se soustředit na celý obsah. U metered paywallu nabízejí totiž předplatné za přístup na stránku po vyčerpání limitu článků zdarma," dodal R. Baťo.

Zpoplatnění internetového obsahu se celosvětově stalo velmi diskutovaným tématem. Z velkých hráčů k němu přistoupily například listy The Wall Street Journal, The Financial Times nebo The New York Times.

V Česku jsou hlavní zpravodajské weby zdarma. Zpoplatněn zpravidla bývá přístup k elektronické verzi tištěných titulů. Server Lupa.cz nedávno informoval, že vlastní projekt zpoplatnění chystá vydavatelství Ringier Axel Springer.

Piano Media zastřešuje placení obsahu pro víc něž 75 titulů z 25 různých evropských vydavatelství. Na Slovensku začal systém fungovat v roce 2011. 

 

Jak vidíte uplatnění paywallu na slovenském trhu? 

Mia Čopíková, výkonná ředitelka IAB Slovakia: 

„Jde o cestu budoucnosti, vše se přesouvá na web a tam je zatím majorita informací zadarmo. Postupně se i slovenští uživatelé naučí, že je potřebné za informace respektive za kontent platit. Takovým vychovatelem je například Apple, kde se uživatelé naučili platit za aplikace, písničky atd… Postupně tato forma začíná být akceptovatelná i v rámci slovenských medií.  

Martin Kaniansky, specialista marketingu a online:

Na Slovensku, stejně jako i v některých dalších zemích v rámci Evropy, se systém Piano stal tržním nástrojem na dodatečnou modernizaci digitálního obsahu vydavatelů. Jeho výhodou je vysoká flexibilita a šířka možností vložení různých typu a forem obsahu do systému, jakož i jednotné platební rozhraní pro všechny vydavatele. Čtenář platí jen za jednu platbu na jednom místě a tato suma je následně rozdělena mezi vydavatele podle využívání digitálního obsahu čtenáři na jednotlivých médiích. Není potřeba více registrací, více účtů atd….

 

 

Autorka je profesinálkou v oblasti obchodního aspektu internetových médií, působí v Praze a v Bratislavě

Byl pro vás článek přínosný?