Hlavní navigace

Obchod se zahraničím úspěšnější než v tuzemsku

Sdílet

Aktuální komentář k datům Českého statistického úřadu zveřejněným dnes, 6. dubna.

Zahraniční obchod opět roste, maloobchodní tržby jsou v přetrvávajícím poklesu. Takový obrázek vykreslila v únoru aktivita českých firem na poli obchodu. S oživením zahraniční poptávky se zvyšuje export a vzhledem k dovozní náročnosti produktu roste i import. Naopak slabá poptávka domácností umocněná obavami ze ztráty zaměstnání či tvrdou realitou front na úřadech práce, mzdami bez odměn a benefitů – to ještě v lepším případě – zapříčinily neochotu utrácet a meziroční pokles tržeb v maloobchodě. 

 

Drahomíra DubskáÚnor bílý, konjunktura sílí? 

Únorové přírůstky vývozu i dovozu mohou vypadat jako hra se statistickým základem: první měsíce loňského roku zaznamenaly totiž v obou případech obrovský, téměř čtvrtinový meziroční propad (vyvezeno bylo tehdy o 48 mld. korun méně, dovoz byl nižší o 44 mld. korun). Je tedy ještě skutečně co dohánět, když letošní únor s dvojciferným růstem vývozu přidal meziročně přes 18 mld. korun a dovozy stouply o 12 mld. korun. Je tu však i aspekt dovolující nahlédnout na dynamiku vývozu v opravdu příznivém světle – i když koruna k euru meziročně posílila o 9,6 %, stouply exporty i přes tento handicap o slušných 11 %. Dovoz z dolarových teritorií naopak těžil z výrazného zhodnocení koruny proti USD (o 17,3  %), což však nestačilo na ropný vývoj (cena ropy Brent na světovém trhu vylétla meziročně ze 45 USD na 77 USD za barel). To zde při nepatrném zvýšení dovezeného objemu znamenalo výrazný růst dovezené hodnoty (+43 %).

 

Máme dlouhé vedení… 

Co dál doplňuje počínající oživení zahraničního obchodu České republiky? Opětovné zlepšení přebytku v obchodu s EU a tím i obchodní bilance celkem (kumulativně za leden a únor však bylo saldo meziročně lepší jen nepatrně). Navíc, ceněná vývozní skupina strojů a dopravních prostředků vykázala rychlejší růst než celkový export; stejně jako vývoz chemikálií či nápojů a tabáku (na vyšší než třetinovém růstu se zde podílel především export cigaret).

Domácí trh však dále skomírá. Tržby v maloobchodě klesly v únoru reálně proti stejnému období 2009 o 2,1 % a pokud neuvažujeme kalendářní variace a sezónní vlivy, tak dokonce o 2,9 %. Nepomáhá ani snižování cen – např. prodej počítačů a mobilních telefonů klesl o více než 5 %, přestože obchodníci zde ve srovnání s únorem 2009 snížili ceny o 9 %. Prodeje stouply jen v části trhu zahrnující velké obchodní řetězce (+0,5 %) – trh se tak dále segmentově polarizuje s existenční hrozbou pro stále větší počet malých prodejen.

A závěr z protichůdné dynamiky českého zahraničního obchodu zbožím a tuzemských maloobchodních prodejů? Jednoduchý: jak hospodářská krize dorazila do ČR oproti vývoji v zahraničí se zpožděním, právě tak se zpožděním doznívá. 

Autorka je analytička Českého statistického úřadu  

Text obou informací o únorovém zahraničním obchodě a maloobchodních tržbách vydaných ČSÚ dnes v 9 hodin lze nalézt na http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cvzo040610.doc 

a http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal040610.doc

Byl pro vás článek přínosný?