Pozor na podvody. Mohou vás připravit až o miliony korun

Podle údajů společnosti KUPEG úvěrová pojišťovna, která je v současné době lídrem na českém trhu úvěrového pojištění, se podnikatelé v posledních letech setkávají stále častěji s nejrůznějšími podvody. Ty je v některých případech mohou připravit až o miliony korun.



Přestože jsou triky podvodníků čím dál tím sofistikovanější a podvodníci se v mnoha případech ani nebojí svého odhalení, natož postihu, existují určité varovné signály, podle nichž mohou podnikatelé poznat, že něco není v pořádku.

 Úvěrová pojišťovna KUPEG dokáže díky svým propracovaným monitorovacím nástrojům tyto signály vyhodnotit a riziko, že se její klienti stanou obětí podvodu, tak výrazně snížit. „Podvodné praktiky je často velmi těžké rozpoznat a účinně se jim bránit. Přesto se o to snažíme,“ říká Petr Herman, ředitel útvaru upisování rizik ve společnosti KUPEG (rozhovor s ním přinášíme zde) . „Vytvořili jsme účinné monitorovací nástroje a disponujeme mnoha informacemi a zkušenostmi, které nám pomáhají vytipovat podezřelé společnosti a snížit tak na minimum nebezpečí, že se náš klient stane obětí podvodu. Proti podvodníkům se také snažíme razantně postupovat. Jen od začátku letošního roku jsme již podali několik trestních oznámení na podezřelé obchody,“ dodává Petr Herman.

 

Podvody – na co si dát pozor…. 

Přestože podvodů a podvodných praktik je celá řada, specialisté úvěrové pojišťovny KUPEG se v poslední době setkali především se dvěma typy. V prvním případě jde o podvod, jehož příprava trvá asi čtvrt až půl roku a v současné době je téměř nepostižitelný. Podvodníci se při něm zaměřují především na firmy dodávající snadno prodejné zboží, například na velkoobchodníky s hutním materiálem. Na začátku koupí tzv. „spící společnost“, která sice není aktivní, ale má dlouhou historii dohledatelnou v obchodním rejstříku. Zdánlivě zahájí činnost: pošlou falešné účetní závěrky do sbírky listin, vytvoří si pěknou internetovou prezentaci a na krátkou dobu, v horizontu dvou až tří měsíců, si pronajmou skladové a kancelářské prostory. Taková společnost pak začne v krátké době poptávat zboží od mnoha různých firem a její zástupci přitom příliš nevyjednávají o ceně. Záleží jim především na odložené splatnosti, tedy platbě na fakturu, což už může být varovným signálem, že něco není v pořádku. „Zástupci takové společnosti jsou navíc často velmi komunikativní, rádi zvou dodavatele na prohlídku svých prostor a nemají problém předložit v krátké době jakékoliv účetní výkazy. Pokud jim neudělíme limit, což znamená, že našemu klientovi sdělíme, že jeho pohledávky za takovou firmou nepojistíme, chovají se její představitelé někdy až agresivně,“ dodává Petr Herman. A není se co divit: v této fázi podvodníci do celé transakce investovali již desítky někdy až stovky tisíc korun. Jestliže se obchod s takovou společností uskuteční, vše probíhá velmi rychle – dodávka se často ani nevyskladní a rovnou putuje k neznámému odběrateli. Faktura není nikdy proplacena a dodavatel o své zboží přijde.

„Setkáváme se také s těžko odhalitelným podvodem, kdy podvodník koupí společnost, která na trhu úspěšně a bez problémů fungovala již mnoho let,“ říká Petr Herman. „U tohoto typu podvodu je problém, že zdánlivě všechno funguje dál, pouze se změnil majitel. Proto dodavatelé dál dodávají a ani v případě, že se platby opožďují, nejsou ostražití,“ dodává Petr Herman. „Jediným varovným signálem je převod vlastnictví takovéto společnosti například na bílého koně nebo na společnost registrovanou v off shore zemích jako jsou Britské Panenské ostrovy, Panama atd. V takových případech se již dodavatelé ke svým penězům nemají šanci dostat,“ upozorňuje Petr Herman.

 

…a jak se proti podvodům bránit 

Přestože mnoho podvodů je jen velmi těžko odhalitelných, spolupráce s úvěrovou pojišťovnou může riziko, že se podnikatel stane obětí podvodu, snížit. KUPEG využívá monitorovací systém, který každý den automaticky testuje monitorované subjekty a hlídá podezřelé transakce. Díky kombinaci monitorovacích nástrojů a letitých zkušeností se tak daří odhalovat stále více nekalých praktik. „Podnikatelé by navíc sami měli být velmi opatrní a dobře si své odběratele prověřit. Je důležité, aby shromažďovali informace ze všech dostupných zdrojů a v ideálním případě je mezi sebou sdíleli,“ radí Petr Herman. „Sami víme, že je potřeba, aby se policie těmito podvody zabývala, proto se také snažíme působit preventivně a podáváme trestní oznámení na podezřelé obchody,“ uzavírá Petr Herman.

 

 

Úvodní foto: © Chris Bett - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře