Šéfové firem: Důraz na etiku a odpovědnost v podnikání letos zesílí

Firmy se letos hodlají mnohem více soustředit na to, zda podnikají v souladu s etickými principy a jak svou činností ovlivňují např. životní prostředí. Ukázal to průzkum PwC mezi více než 1300 generálními řediteli významných firem z celého světa, včetně ČR.



Více než polovina (56 %) dotázaných v průzkumu uvedla, že letos hodlá posílit etické principy ve svých firmách. V Česku jsou diskuse o udržitelném podnikání spíše v zárodcích. Pomoci rozproudit je by mělo i březnové Fórum pro udržitelné podnikání 2013, kde bude o otázce udržitelnosti diskutovat 150 manažerů tuzemských firem z různých oborů. 

Polovina (50 %) oslovených generálních ředitelů zmínila, že se letos více zaměří na otázku diverzity, tedy přizpůsobování pracovních podmínek specifickým požadavkům různých skupin zaměstnanců, ať už jde o věk, pohlaví či zdravotní či rodinný stav apod. Na úrovni nejvyššího managementu hodlá otázky diverzity letos aktivněji řešit třetina (33 %) firem. Téměř polovina (49 %) firem plánuje v letošním roce snížit negativní dopady svého podniku na životní prostředí.

 

 

Reporting o udržitelnosti je v plenkách

„Odpovědné podnikání už dávno není jen otázkou marketingu či příležitosti pochlubit se, kolik peněz dal podnik na charitu. Firmy si uvědomují, že pokud se nechovají společensky odpovědně, přestávají být konkurenceschopné, hůře získávají nové klienty a investoři o ně mají menší zájem. Právě zájem a tlak investorů je důvodem, proč více než 40 % firem po celém světě plánuje letos zavést či zlepšit reporting o udržitelnosti a dalších nefinančních oblastech svého podnikání,“ říká Jiří Zouhar, partner odpovědný za oblast udržitelnosti ve společnosti, PwC Česká republika. 

V České republice je zatím reporting o udržitelnosti a jeho prezentace veřejnosti spíše v začátcích a jen málo firem s tím má zkušenosti. Očekáváme však, že i tuzemské společnosti se budou muset této oblasti systematicky věnovat.

 

Když férovost, tak všem 

„Zkušenosti z vyspělých zemí ukazují, že impulzem pro řadu firem k odpovědnému podnikání bylo to, že se jim dlouhodobě vyplatí chovat se šetrně k životnímu prostředí a férově ke svým zaměstnancům. Díky odpovědnému přístupu začaly být efektivnější, například na výrobu auta či obuvi potřebovaly méně surovin,“ dodává Jiří Zouhar. 

Konkrétní příklady udržitelného podnikání vidíme i v České republice. Například poradenská společnosti PwC ČR si jako své nové sídlo zvolila budovu City Green na pražské Pankráci, která splňuje požadavky na udržitelnost kancelářských budov a jejich dopad na životní prostředí. Dne 20. března 2013 se v jejích prostorách uskuteční Fórum pro udržitelné podnikání 2013, kde bude o otázce udržitelnosti diskutovat 150 manažerů firem z různých oborů.

 

 

Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře